Pils vs engelsk bitter - og kansje andre - på en varm sommerdag

Sliter med å bestemme meg selv. Har lyst på en bitter til sommeren. Samtidig hadde det smakt med en cream ale eller amerikansk blonde.
Kanskje en IPA? Kanskje alle
 
For meg er vel en av favorittene en skikkelig humlejuice av en fruktig IPA. Men drikker også gjerne både en god pilsner, og en god bitter.
 
Nei, vi risikerer ikke å få oksidert humla over en normal sommer.

Ang 7fjell og tøs.
Var for noen uker siden på "ølkurs" hvor de stod for øl og underholdning.
Faglig var det kanskje ikke så mye å hente men husker et lyst øl som jeg tror ble sagt var humlet med bl a
Nelson. Likte det godt og kan tenke å lage det til sommeren.
Navnet er glemt men noen vet kanskje hva det heter? Tror det stod for en stor del av omsetningen.

-Såpass ot får du tåle Finn, ølet var et slikt du ser etter:)

Sommerøl for en vestlending bør vel være no' veldig tørt;)?

Og dette var vel ikke ot? Kanskje "Sommarøl" til Kinn fra i fjor er noe for deg? Sjøl om alt selvfølgelig kommer etter en god bitter på en varm sommerdag av det slaget du bare kan oppleve på Lunner, kunne det vært en god nr. 2. Jeg har kurset en gammel kollega på brygging av et par-tre batcher av den, og jeg er ikke sikker på om han kommer til å brygge noe særlig annet:). (OK, han brygga et CCCPale Ale-sett her om dagen, men det tror jeg var bare fordi han ikke fikk Kinns Sommarøl som sett på Bryggselv.)
 
Tja, Det pleier å gå i en pils-ting her.

100% Pilsner(OG 1.045), mesk på 66°C.
Noe amerikansk humle til bitterhet
Noe amerikansk seint i koken
Wyeast 2042 på 10°C i tre uker.

Det blir knall, det blir friskt, det blir helt perfekt.
 
Jeg brygget en gang et øl som heter "de Berljinse wit", en kjelsyrnet Berliner Weisse gjæret med WLP530.
DET var friskt og godt det. Kanskje jeg må børste støvet av den oppskriften og brygge den igjen?

Og så skal det selvfølgelig brygges Tsjekkisk pils, for det er så godt.

Du er glad i diacetyl;)?

Jeg tror det står en Kindl Berliner Weisse et eller annet sted her. Den kommer til å bli gammel:D.
 
Det hørtes litt rart ut, mute de smakene som faktisk gjør ølet? Med trippelen så blir det jo hvis du vil ha fenoler eller estere, men guinessen, som er all malt omtrent?
 
Hehe - jeg har brygget en ny batch i dag av den som fikk meg til å innse at "pokker; dette er jo bedre enn pils når du er tørst og varm":
[SNIPP]
Den forrige brygget jeg med 1318 (som er den gjæren Kinn bruker, forresten), og den gir ørlitt restsødme. (Gjæret ned til 1.013, og det er langt fra søtt). Nå bruker jeg min gamle favoritt 013, som fort kan gi et ganske tørt resultat. Skal bli artig å se forskjellen.
Hm.... Kan jeg gjøre som Nøgne Ø, og komme unna med å lage en bitter av WLP007?
https://www.vithvadudrikker.no/oppskrifter/nogne-o-bitter.html

Eller blir det for clean og nøytralt? (Er det ikke det vi vil ha i sola,da?)
 
Hm.... Kan jeg gjøre som Nøgne Ø, og komme unna med å lage en bitter av WLP007?
https://www.vithvadudrikker.no/oppskrifter/nogne-o-bitter.html

Eller blir det for clean og nøytralt? (Er det ikke det vi vil ha i sola,da?)

Kan godt se for meg den i sola, ja:). De to i oppskrifta er mine favoritter, ved siden av wlp028 - men om du er glad i 007, så blir jo det det beste ølet for deg:).

Jeg tror saltmengdene jeg har brukt, er ganske viktige for at ølet ble slik jeg drømte om. Ellers er jo engelske oppskrifter veldig enkle, og denne er svært standard. Den er "min" - men veldig lite original:).

Target er noe jeg har fått tro på.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tja, Det pleier å gå i en pils-ting her.

100% Pilsner(OG 1.045), mesk på 66°C.
Noe amerikansk humle til bitterhet
Noe amerikansk seint i koken
Wyeast 2042 på 10°C i tre uker.

Det blir knall, det blir friskt, det blir helt perfekt.
Hvor legger du IBU på den Mats?
 
Tilbake
Topp