Pils vs engelsk bitter - og kansje andre - på en varm sommerdag

Der jeg bor, sier ikke hvor, er tempen på Julaften og mittsommer rimelig like, bare det att det regner litt mer på mittsommeraften.... så da blir det juleøl året rundt.. 12 grader på julaften og 13-14 mitt på sommeren.
Er det så kaldt i Fitjar?
 
Kaldt? kommer helt ann på hvordan du ser det... har du 12 grader på julaften? men ja de siste sommrene har vært bedrøvelige.... nå skal jeg ha 7 uker sommerferie i år... tror faen meg jeg skalkjøpe shorts... kan jo ikke bli stilongs vær i hele sommer... liker jeg å tro
 
I denne kategorien må jeg nok si at alle er det beste. ;) Cream Ale har blitt et øl jeg alltid har i hus, og som jeg synes er fantastisk godt når jeg får det til. Tsjekkisk pils er også godt, men her er jeg nok enig med Finn: Det er enkelt å få til bedre i sommervarmen. Urquell og Staropramen var favoritter før jeg begynte å brygge selv, men nå synes jeg de alltid har litt diacetyl som jeg klarer meg uten i smaken. I fjor sommer var jeg i Nord-Tyskland, og fikk en liten åpenbaring i forhold til både pils og kölsch. Disse er veldig gode, og tysk pils er åpenbart lenger unna den norske enn jeg trodde. Tysk pils er rett og slett knallgodt, og i forhold til typiske britiske øl jeg har smakt, så topper den tyske pilsen disse for meg.

Jeg flasker det jeg brygger. Jeg liker godt å ha litt variasjon i hyllene og det har mer med humøret enn temperaturen å gjøre når jeg velger øl. Akkurat nå tenker jeg at jeg burde brygge en Kölsch. :)
 
Sist redigert:
Jeg har latt meg inspirere av tråden, og har i dag handlet inn råvarer til neste brygg. Dog ikke en bitter, ei heller en pils. Men det blir en lett amerikansk blonde i løpet av helgen.
Pale malt, en dæsj lys munich og pittelitt caramalt meskes på 66C°. Humles med amarillo på 60 og 0 min, samt tørrhumles med en beskjeden mengde i 5 dager. Gjæres med safale 05.
Abv ca 5% og ca 20 ibu.
Ja, her i Østfold får vi noe som heter Citra Blonde på boks fra Borg. Det er faktisk et forfriskende godt øl som fungerer i sommervarmen.
 
Der jeg bor, sier ikke hvor, er tempen på Julaften og mittsommer rimelig like, bare det att det regner litt mer på mittsommeraften.... så da blir det juleøl året rundt.. 12 grader på julaften og 13-14 mitt på sommeren.
Ja, neste brygg for meg er juleølet, og det er det første ølet der jeg øker batch size. Jul hele året FTW!
Hmmm... Ribbe på grillen anyone?
 
I denne kategorien må jeg nok si at alle er det beste. ;) Cream Ale har blitt et øl jeg alltid har i hus, og som jeg synes er fantastisk godt når jeg får det til. Tsjekkisk pils er også godt, men her er jeg nok enig med Finn: Det er enkelt å få til bedre i sommervarmen. Urquell og Staropramen var favoritter før jeg begynte å brygge selv, men nå synes jeg de alltid har litt diacetyl som jeg klarer meg uten i smaken. I fjor sommer var jeg i Nord-Tyskland, og fikk en liten åpenbaring i forhold til både pils og kölsch. Disse er veldig gode, og tysk pils er åpenbart lenger unna den norske enn jeg trodde. Tysk pils er rett og slett knallgodt, og i forhold til typiske britiske øl jeg har smakt, så topper den tyske pilsen disse for meg.

Jeg flasker det jeg brygger. Jeg liker godt å ha litt variasjon i hyllene og det har mer med humøret enn temperaturen å gjøre når jeg velger øl. Akkurat nå tenker jeg at jeg burde brygge en Kölsch. :)

Forfriskende lesning:p! Dette var jo like godt som en nordtysk pils en varm sommerdag. Jeg kunne ha skrevet nøyaktig det samme sjøl - helt ned til og med den siste setningen. Pkt. 1 på dagsordenen er å sette en starter på wlp029:D.

På kjellergulvet står en nordtysk på 8 grader, brygget i går, som akkurat har begynt å gi hyggelig lyd fra seg, og i rommet over står en best bitter fra i forgårs som allerede er nede i 1.020, og oppe i 20 grader som planlagt, og smaker fortreffelig (= fuselfritt:)). Og med kølsch'en like rundt hjørnet begynner jeg å kjenne at jeg kan se sommeren rolig i møte.

Der raste akkurat den siste rest av gårsdagens snøvær av taket, også:D. Og det er en hel varmegrad her. Vårstemning!
 

Jeg husker en steikheit sommerdag for mange år siden. Vi leide et hus på Sandøya utenfor Tvedestrand sammen med noen venner, og vi hadde med ei ribbe som var blitt liggende i frysern siden jul. Den blei tilberedt på tradisjonelt vis den dagen. Å sitte i sola på verandaen der med julelukta strømmende ut gjennom vinduet er noe av det mest surrealistiske jeg har opplevd.
 
Hehe - jeg har brygget en ny batch i dag av den som fikk meg til å innse at "pokker; dette er jo bedre enn pils når du er tørst og varm":

OG 1.048, FG 1.010-1.013. ABV sånn ca. butikkstyrke. IBU 35. Meske 45 min på 66 grader og 45 min på 72 + utmesk på 77. Batch sparge, 82% effektivitet. Gjære på 17/18 - 20 grader. (Begynn lavt, og la stige etter hvert.)
Malt til 24 liter
4,75 kg Maris Otter
0,25 kg Carared 50 EBC
Humle
30 gr Target 11,5% @ 60
35 gr Goldings 4% @ 3
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III eller wlp 013. Den siste gir et litt tørrere øl.
Annet:
1,5 ts kalsiumsulfat, 0,5 ts kalsiumklorid i mesk + syre til å få pH ned på 5,2-5,3
5 gr Supermoss @ 7 min
8-9 dråper Calrex ved gjærtilsetning.

Malten kan du godt justere etter smak. Denne blir lys og fin, og treffer min smak midt i blinken. Akkurat nok krystallmalt.

Den forrige brygget jeg med 1318 (som er den gjæren Kinn bruker, forresten), og den gir ørlitt restsødme. (Gjæret ned til 1.013, og det er langt fra søtt). Nå bruker jeg min gamle favoritt 013, som fort kan gi et ganske tørt resultat. Skal bli artig å se forskjellen.
Leeeenge etterpå, men hvordan vil denne funke som en "pils-erstattende-juleøl"? Atlså none som kan gå tjulemat på en vel så god måte som pils? Kanskje litt mer Carared og en liten økning i IBU?

Har skaffet Carared og 1318 og skal hente in MO (har bare PA).
 
Leeeenge etterpå, men hvordan vil denne funke som en "pils-erstattende-juleøl"? Atlså none som kan gå tjulemat på en vel så god måte som pils? Kanskje litt mer Carared og en liten økning i IBU?

Har skaffet Carared og 1318 og skal hente in MO (har bare PA).

Den funker fint som pilserstatning - men jeg ville ikke gått opp på carared'en, sjøl om det slett ikke er mye, det der - med mindre du veit at du liker det. Jeg har faktisk gått andre veien, og brygger med bare MO:

Malt til 25 liter med abv 4,7 % (73% utgjæring) OG 1.049
5,5 kg Maris Otter
0,3 kg syremalt
Humle
25 gr Target 11,5% @ 60
10 gr Fuggles 4% @ 10
10 gr EKG 5% @ 10
10 gr Fuggles 4% @ WP (10 minutter på 90 grader)
10 gr EKG 5% @ WP (10 minutter på 90 grader)
Gjær
Wyeast 1318

Den forrige var veldig god, så jeg har i og for seg ikke endret oppskriften fordi det var noe galt med den. Dette er et litt annet øl, bare - en engelsk golden ale, som nettopp ble utviklet som en erstatning for pils. Så sånn sett passer denne kanskje bedre hvis du tenker på den som noe som skal kunne gå inn i stedet for pils. Skal du ha den til jul, ville jeg ventet med å brygge den - den er best ganske fersk. Men du rikker sikkert to runder:p.

Jeg synes det humleskjemaet fungerte veldig godt. Golden ale kan gjerne brygges med pilsnermalt, også. 50/50 pale malt og pilsnermalt skulle bli bra.

Vil du heller ha MO-smaken, kan du komme nokså nær ved å bruke pale malt og blande inn noen prosent lyst münchnermalt. Så kan du spare deg handleturen - hvis du har litt lm, da:).
 
Har lm og hadde faktisk tenkt å forelå det, men så tenkte jeg at jeg like så greit kunne plukke med meg noen kilo MO. Fuggels derimot er det lite av. Tenker jeg går for noe liknende det du oppga sist, da jeg gjerne vil ha litt maltsødme i den. Tenkte egentlig å brygge Ringness Julebock etterpå, da til neste jul, men tar den først før bitteren. Får se om jeg ikke presser inn enn hoppy amerikansk hveteøl før det igjen, bare for å ha noe klart på fat :).
 
Har lm og hadde faktisk tenkt å forelå det, men så tenkte jeg at jeg like så greit kunne plukke med meg noen kilo MO. Fuggels derimot er det lite av. Tenker jeg går for noe liknende det du oppga sist, da jeg gjerne vil ha litt maltsødme i den. Tenkte egentlig å brygge Ringness Julebock etterpå, da til neste jul, men tar den først før bitteren. Får se om jeg ikke presser inn enn hoppy amerikansk hveteøl før det igjen, bare for å ha noe klart på fat :).

That's a good plan:).

Jeg liker EKG + Fuggles, men det var egentlig det med å tilsette humla i WP jeg tenkte på når jeg sa at humleskjemaet var bra.

Nå fikk du sparka meg i gang med å brygge en ny batch sjøl:). Det er bare noen få flasker igjen av den forrige, og dette er av de ølene jeg liker å ha stående. Så i dag blir det Golden Ale. Tenker jeg flytter alle de seine humletilsetningene til en 20 minutters pause i kjølinga ved 80+ grader. Da blir det 20 gram av EKG og 20 gram Fuggles der.

Det ser ut til at det begynner å bli et mønster, det der. Smitte fra brygging av NEIPA:p.
 
Det er veldig interessant å lese og lære om hvordan de kommersielle bryggeriene gjør det. Hver metode er et nytt verktøy i bryggerens verktøykasse. Personlig synes jeg av og til det går litt langt hvor stor denne verktøykassen skal være for hjemmebryggere. For meg er både sjarmen og utfordringen å se hva man kan få til med en mer begrenset verktøykasse.

Det Fuller gjør er kult. Og relativt uaktuelt for oss som baserer oss på naturlig karbonering, der vi trenger gjæren. Men kanskje man kan oppnå et steg på veien gjennom å stikke om til sekundært gjæringskar? Dette var jo normal praksis tidligere, men ulempen er jo faren for oksydering i den ekstra omstikkingsprosessen. Jeg tror cluet her er å kjenne prosessen så godt at man kan gå rett til cold crash snarest mulig etter at FG er nådd. Vanligvis vet man jo det først etter 3-4 dager ved å måle stabil SG over disse dagene, men da har man jo vært på FG i like mange dager...
 
Syns denne artikkelen var interessant. Noen som har erfaring med å filtrere bort gjæra før den rekker å rydde opp?
Prøvde en klone på London Pride for et par år siden. Var ikke helt vellykket slik en bitter skal være. Justerte ikke vann. Brukte wlp002. https://www.bryggselv.no/blogg/hemmeligheten-bak-engelsk-bitter/
Har lest den artikkelen et par ganger tidligere, og tenkt at det var litt mer komplisert enn jeg ønsker å gjøre det. Stusset forresten litt på påstanden om at gravity er midt i forløpet rett etter stormgjæring. Etter min erfaring er man ikke så veldig mange poeng unna FG etter stormgjæring.

Ingen tvil om at gjæra er rockestjerna i en bitter. Skal prøve meg på en ESB med WY1318 denne helgen.
 
Syns denne artikkelen var interessant. Noen som har erfaring med å filtrere bort gjæra før den rekker å rydde opp?

Jeg har alltid undra meg over det der.

For det første så endres vel ikke esterprofilen under modningsfasen? Estere blir stort sett produsert under den aktive gjæringsfasen ("high growth phase"), skjønt det dannes vel fortsatt noe under modningsfasen. Estere dannes gjennom en ezymatisk prosess av en fettsyre og en alkohol, og under modningsfasen kan dette i noen grad bidra til å redusere nivået av fuselalkoholer. (Men det hjelper lite hvis du har merkbare mengder av fusel. Det har jeg solid empirisk grunnlag for å si:(.)

For det andre så sies det at modningsfasen, og med det den oppryddingen som utgjør modningen, utsettes. Men den gjør jo ikke det - den kuttes ganske enkelt ut. Og dermed sitter en der med det som måtte finnes av acetaldehyd og diacetyl, samt eventuelle små mengder av fusel som kunne vært redusert.

For det tredje så sies det at flaskemodning med wlp002 ikke går bra. Men hva med 1845, som er et flaskemodnet øl? Og sjøl om jeg ikke veit det, så regner jeg med at Fuller's bruker husgjæren sin til den, også. Her er "Brewer's notes" til 1845 (og det må vel være Keeling som er forfatteren): "Best poured slowly, 1845 delivers a sweet, fruit cake aroma, a dark tawny colour and a dry finish that sings of spices and raisin. Those fruity characteristics harmonise perfectly with the biscuity malts amid a clever and complex range of subtle flavours, the depth of which you could only find in a live beer fermented in the bottle."

Noe er rart her. Nå er ikke jeg spesielt glad i London Pride, sjøl om det sjølsagt ikke er noe dårlig øl - og de som har prøvd det, sier at det er cask-versjonen som er det virkelig gode ølet. Men dét kan da ikke være et filtrert og dødt øl? Tilsetter de en ny gjær?

Vel, nå lager sikkert Fuller's ølet på denne måten, og jeg sier ikke at det ikke er verdt å prøve den. Men den kan umulig være hele hemmeligheten. Esterprofilen - og i det hele tatt hele smaksprofilen - påvirkes sterkt av mengden gjær som tilsettes. Så skal du gjenskape dette ølet, bør du nok kjenne den, også.

Et godt alternativ til denne omstendelige prosessen er er å bruke Wyeast 1318 London Ale III:). Den lager selvfølgelig et litt annet øl - men den lager definitivt et godt øl - og den kommer da fra den samme byen. Fra bryggeriet Young's, så vidt jeg veit.
 
Har lest den artikkelen et par ganger tidligere, og tenkt at det var litt mer komplisert enn jeg ønsker å gjøre det. Stusset forresten litt på påstanden om at gravity er midt i forløpet rett etter stormgjæring. Etter min erfaring er man ikke så veldig mange poeng unna FG etter stormgjæring.

Ingen tvil om at gjæra er rockestjerna i en bitter. Skal prøve meg på en ESB med WY1318 denne helgen.

- og dén krever ikke sånt puddel-stell:). Hvordan har du tenkt å gjære den?
 
Har ikke brukt den før, så jeg må lese meg litt opp. Men som regel pleier jeg å starte rundt 18 grader og øke 2-4 grader over 14-16 døgn.

Jeg ville ikke la den jobbe for lenge nede på 18 hvis du vil ha fullt utbytte av den. Jeg lar den stige ganske kjapt til 20/21 grader. Ser flere som sier at den tåler godt litt over det, også.

Jeg satte en bitter i går. Pitchet på 16 grader, og satte den i romstemperatur på 17. Bobler lykkelig i vei nå på 17 i dunken, og jeg lar den bare stige dit den vil. Jeg bruker ganske rikelig med gjær - hadde ei krukke med ikke så mange dagene gammel topphøstet - og da formerer den seg ikke så voldsomt, heller. Så gjæringa går ganske sivilisert for seg. (Men jeg har 27 liter i dunken, så jeg skal følge godt med!)
 
Tilbake
Topp