Pils vs engelsk bitter - og kansje andre - på en varm sommerdag

Jeg ville ikke la den jobbe for lenge nede på 18 hvis du vil ha fullt utbytte av den. Jeg lar den stige ganske kjapt til 20/21 grader. Ser flere som sier at den tåler godt litt over det, også.

Jeg satte en bitter i går. Pitchet på 16 grader, og satte den i romstemperatur på 17. Bobler lykkelig i vei nå på 17 i dunken, og jeg lar den bare stige dit den vil. Jeg bruker ganske rikelig med gjær - hadde ei krukke med ikke så mange dagene gammel topphøstet - og da formerer den seg ikke så voldsomt, heller. Så gjæringa går ganske sivilisert for seg. (Men jeg har 27 liter i dunken, så jeg skal følge godt med!)
Ja, jeg ser Wyeast oppgir 18-24 grader. Det er mildt (16-17 grader) i kjelleren fremdeles, så den trenger neppe så mye oppvarming de første dagene.
 
Ja, jeg ser Wyeast oppgir 18-24 grader. Det er mildt (16-17 grader) i kjelleren fremdeles, så den trenger neppe så mye oppvarming de første dagene.

Sjekka akkurat min. Temperaturen der den står - på et repos i kjellertrappa - er sunket til 16 nå. Sommeren er visst over:). Men ølet holder akkurat passe fart, det er moderat med skum. Termostrips'en viser 17, men antyder at den er på vei mot 18. Temmelig ideelt. Så lenge den ikke tar av mer, får den stå der, men jeg kan sette den kaldere om den beveger seg for fort. Om den kommer seg opp på 19 utpå kvelden, er jeg helt fornøyd. Men jeg vil ha den opp på 20 i morgen.
 
Tilbake
Topp