Bryggertabber

Bruker du Plumbo skal du jaggu være sikker på at du skyller godt. Kjenner en rørlegger som mener det burde forbys. Klumper seg det og. Kjør stakefjær.

Måtte google det. Kjøper imorgen. Uansett litt mye vann for plumbo.
7b38f8856087e28da1ce13fceb09c67c.jpg
 
Badekaravløpet, det går ikke et rør ned i et sluk da?
Hvis ikke, har du kanskje bilde av en vannlås på dette utløpet.
 
Med tanke på at lagrene var helt tomme var det en åpenbar bryggertabbe å gå for en lager allerede i andre runde som solobrygger. Nå er det ti flasker igjen av forrige batch, og den baltiske porteren tikker seg sakte, sakte mot ferdiggjæra. Så er det kjøling, lagering, flaskekarbonering, modning...
Her er det bare to muligheter. Enten blir det en lang periode med kjøpeøl, eller jeg må sette en batch til gjæring på kjellergulvet. :(
 
Med tanke på at lagrene var helt tomme var det en åpenbar bryggertabbe å gå for en lager allerede i andre runde som solobrygger. Nå er det ti flasker igjen av forrige batch, og den baltiske porteren tikker seg sakte, sakte mot ferdiggjæra. Så er det kjøling, lagering, flaskekarbonering, modning...
Her er det bare to muligheter. Enten blir det en lang periode med kjøpeøl, eller jeg må sette en batch til gjæring på kjellergulvet. :(

Kjellergulv er fabelaktige greier! Hvor kaldt er det der?
 
Sett en kjapp kölsch sak eller en cream ale :)
Enten blir det en lang periode med kjøpeøl, eller jeg må sette en batch til gjæring på kjellergulvet. :(
Ja takk, begge deler?
Har et par lyse, sommerlige øl jeg hadde på blokka. Tror kanskje jeg må satse på at 1318 blir bra uten bedre kontroll enn det vær- og føreforhold gir meg. Hadde egentlig større planer for CC etc med disse, men det kan være jeg må godta litt mindre disiplin over gjæringsforløpet for å sikre øl i hus. Tror det bare er å bite i det og brygge før temperaturen stiger for mye. Kjelleren her blir aldri kaldere enn 16, og varm nok til belgisk om sommeren.
 
Det finnes jo måter å få seg hjemmelaget øl relativt raskt på.

Denne er min goto-oppskrift: https://beercalc.org/?t=134909 (Ja, det er ekstrakt, men ikke kit).

Den har vært veldig drikkbar etter bare 9 dagers gjæring pluss 4 dagers karbonering. Altså øl etter to uker, og med en veldig kort bryggedag.
 
Kan du ikke bare kveike noe så har du øl på noen dager?
Det er faktisk et godt poeng. (Skrive bak øret: "Cream Ale Express med Kveik").

Gjærer du den oppskriften jeg lenker til med kveik på 37 grader, så kan du slenge i tørrhumla sammen med gjæren og ha hele gjæringen over på 4-5 dager. Med naturlig karbonering må du nok regne 3-.4 dager til, men om du tvangskarbonerer, så har du (kanskje drikkbart hjemmebrygget øl på en uke).
 
Tilbake
Topp