Tråden for dumme spørsmål.

Hei, jeg er ny på forumet og lurer på noen tips angående klarning i øl. Jeg brygget et øl for en måned siden som var ganske grumsete under tapping på flaske. Etter noen uker ble ølet klart, men det la seg et tykt lag grums i bunnen som ble virvlet opp av kullsyren når flasken ble åpnet og hvis jeg var uforsiktig ble noe av det med over i glasset. Jeg planlegger neste brygg nå og lurer på om det kan være lurt å investere i et klarningsmiddel av noe slag? Er personlig litt skeptisk til slikt, men er villig til å prøve dersom folk kan anbefale det.
 
Hei, jeg er ny på forumet og lurer på noen tips angående klarning i øl. Jeg brygget et øl for en måned siden som var ganske grumsete under tapping på flaske. Etter noen uker ble ølet klart, men det la seg et tykt lag grums i bunnen som ble virvlet opp av kullsyren når flasken ble åpnet og hvis jeg var uforsiktig ble noe av det med over i glasset. Jeg planlegger neste brygg nå og lurer på om det kan være lurt å investere i et klarningsmiddel av noe slag? Er personlig litt skeptisk til slikt, men er villig til å prøve dersom folk kan anbefale det.

Whirfloc, Supermoss eller lignende fungerer veldig bra for å få ting til å bunnfalle skikkelig. Personlig bruker jeg Whirfloc, men var ikke spesielt imponert i starten. Fikk et tips om at jeg skulle tilsette det litt senere i prosessen og så med en gang forbedringer.
 
Jeg har kjøpt råvarer til tre oppskrifter hos min lokale bryggebutikk så langt. Hver gang opplever jeg at det blir usedvanlig mye sedimenter av malten, uten at jeg har gjort noen store endringer i prosessen fra når jeg kjøpte ølsett på nett.

Eieren av butikken er lite behjelpelig og nekter å tilrettelegge for hverken hastighet eller kverningsgrad. Brygget jeg gjærer nå har samlet opp nok sediment til nesten tre 500ml fermentasaurus flasker.

Jeg bryr meg egentlig ikke, men det sørger for at jeg får lavt utbytte ferdig øl da jeg taper mye til bryggeriet samt oppsamlingsflaske.

Noen tanker?
Om de ikke kan kverne, ville jeg fortsatt å handle sett... raskt, enkelt og rimelig. Nøgnes porter og ringnes juleøl er jo fantastiske.
 
Jeg har kjøpt råvarer til tre oppskrifter hos min lokale bryggebutikk så langt. Hver gang opplever jeg at det blir usedvanlig mye sedimenter av malten, uten at jeg har gjort noen store endringer i prosessen fra når jeg kjøpte ølsett på nett.

Eieren av butikken er lite behjelpelig og nekter å tilrettelegge for hverken hastighet eller kverningsgrad. Brygget jeg gjærer nå har samlet opp nok sediment til nesten tre 500ml fermentasaurus flasker.

Jeg bryr meg egentlig ikke, men det sørger for at jeg får lavt utbytte ferdig øl da jeg taper mye til bryggeriet samt oppsamlingsflaske.

Noen tanker?

LHBS'en (Lokal HjemmeBryggerSjappe/Local Home Brew Store) din er kanskje utstyrt med kvern som må stilles med bladføler:confused:? Da kan jeg forstå eieren; det er litt styr. Men det er jo håpløst å ikke kunne yte den servicen. Og mulighetene dine til å handle andre steder er begrenset, vil jeg tro.

Du får vel mye mjøl, da? Jeg gar ut fra at det er det som ender opp i bunnfallet i gjæringskaret ditt. Og kanskje mye opprevet skall, også? Mjølet kan du jo få tatt ut før det havner i gjæringskaret, både gjennom sirkulering i mesken og gjennom bunnfelling i kokekaret, så det kan du løse. Noe mjøl vil du alltid få. Men mer mjøl øker risikoen for tett mesk, og det er ille nok.

Istykkerrevne skall bidrar også til den risikoen, men verre er det at du får økt uttrekk av tanniner, sånn at du risikerer merkbar astringens.

Den beste løsninga - siden du antakelig ikke får bytta ut eieren av LHBS'en - er selvfølgelig å kjøpe kvern. Every home ought to have one:)!
 
Whirfloc, Supermoss eller lignende fungerer veldig bra for å få ting til å bunnfalle skikkelig. Personlig bruker jeg Whirfloc, men var ikke spesielt imponert i starten. Fikk et tips om at jeg skulle tilsette det litt senere i prosessen og så med en gang forbedringer.
Takker for svar.
Er det stor forkjell mellom å bruke klarningsmiddel fremfor å droppe det? Og hva med hveteøl eller andre uklare øl? Bør klarningsmiddel benyttes ved disse eller vil det ødelegge ølet?
 
LHBS'en (Lokal HjemmeBryggerSjappe/Local Home Brew Store) din er kanskje utstyrt med kvern som må stilles med bladføler:confused:? Da kan jeg forstå eieren; det er litt styr. Men det er jo håpløst å ikke kunne yte den servicen. Og mulighetene dine til å handle andre steder er begrenset, vil jeg tro.

Du får vel mye mjøl, da? Jeg gar ut fra at det er det som ender opp i bunnfallet i gjæringskaret ditt. Og kanskje mye opprevet skall, også? Mjølet kan du jo få tatt ut før det havner i gjæringskaret, både gjennom sirkulering i mesken og gjennom bunnfelling i kokekaret, så det kan du løse. Noe mjøl vil du alltid få. Men mer mjøl øker risikoen for tett mesk, og det er ille nok.

Istykkerrevne skall bidrar også til den risikoen, men verre er det at du får økt uttrekk av tanniner, sånn at du risikerer merkbar astringens.

Den beste løsninga - siden du antakelig ikke får bytta ut eieren av LHBS'en - er selvfølgelig å kjøpe kvern. Every home ought to have one:)!

Det stemmer at det blir mye mel. Såpass mye at det havner en del i gjæringskar enten jeg vil det eller ikke. Har sterkt vurdert kvern da det blir mye billigere å kjøpe ukvernet malt.

Tror nok at det er det som blir det endelige resultatet til slutt.
 
Takker for svar.
Er det stor forkjell mellom å bruke klarningsmiddel fremfor å droppe det? Og hva med hveteøl eller andre uklare øl? Bør klarningsmiddel benyttes ved disse eller vil det ødelegge ølet?

Klarningsmiddel dosert riktig skal ikke etterlate noe smak. Det hjelper bare sedimentet å bunnfalle raskere. Enkelte klarningsmiddel vil også gjøre ølet glutenfritt (Brewers Clarex). Tror det skal være problemfritt uavhengig av type.
 
Hei, jeg er ny på forumet og lurer på noen tips angående klarning i øl. Jeg brygget et øl for en måned siden som var ganske grumsete under tapping på flaske. Etter noen uker ble ølet klart, men det la seg et tykt lag grums i bunnen som ble virvlet opp av kullsyren når flasken ble åpnet og hvis jeg var uforsiktig ble noe av det med over i glasset. Jeg planlegger neste brygg nå og lurer på om det kan være lurt å investere i et klarningsmiddel av noe slag? Er personlig litt skeptisk til slikt, men er villig til å prøve dersom folk kan anbefale det.

Du får med deg grums som det ikke skulle være nødvendig å få med. Det eneste som skal bunnfelle seg i flaskene, er et tynt lag gjær. Ølet klarner jo, sier du, så dette har mer med teknikk enn med kjemi å gjøre - kan det se ut som. Det stedet det er enklest å kvitte seg med alt guffet, er i kokekjelen. Etter at du har kjølt ned vørteren, lar du det stå en stund, sånn at guffet får bunnfelt seg. Da kan du tappe helt klar vørter. Stopp tappinga når det begynner å komme grums. Vær også forsiktig når du tapper på flaske. Bunnfallet i gjæringskaret må ikke forstyrres.

Du kan hjelpe på utfellinga av avfallsstoffer. Det finnes flere klarningsmidler som tilsettes i kjelen når det er igjen 5-10 minutter av koketida. De er alle basert på et stoff som heter karragenan (carrageenan), som utvinnes av tang. Merkenavn er Irish Moss, Whirlfloc, Protaflock, og Supermoss. Det finnes andre, også. Enkelt og uproblematisk å bruke.

Det finnes også et enzymprodukt som heter Brewferm eller Brewer's Clarex ( og det har kanskje andre navn, også). Du tilsetter noen dråper - eller en kapsel - sammen med gjæren. Det hjelper deg til å få klarere øl, men fjerner ikke grums. Det fjerner dessuten gluten, så folk som reagerer på det, kan drikke ølet.
 
Det stemmer at det blir mye mel. Såpass mye at det havner en del i gjæringskar enten jeg vil det eller ikke. Har sterkt vurdert kvern da det blir mye billigere å kjøpe ukvernet malt.

Tror nok at det er det som blir det endelige resultatet til slutt.

Lar du vørteren stå i ro ei stund etter nedkjølinga?
 
Lar du vørteren stå i ro ei stund etter nedkjølinga?

Stod i ro i to timer etter whirlpool og hele pakka. Grunnen til at dette irriterer meg er st jeg vet hvordan det egentlig skal være. Har strekt ut alle alternativer, men jeg orker ikke å dippe under 20L flere ganger når jeg brygger for å nå 24L tappeklart øl. Blir nok mølle på meg.
 
Stod i ro i to timer etter whirlpool og hele pakka. Grunnen til at dette irriterer meg er st jeg vet hvordan det egentlig skal være. Har strekt ut alle alternativer, men jeg orker ikke å dippe under 20L flere ganger når jeg brygger for å nå 24L tappeklart øl. Blir nok mølle på meg.

Jeg er ikke helt med. Hvordan skal ei mølle løse saken med å få grums over på flasker?
 
Takker for svar og gode forslag.
Jeg tror jeg har vært litt for grådig med tanke på svinn når jeg har helt vørteren nedi gjæringskaret. Ellers så åpnet jeg en flaske nå og smakte på bunnfallet. Det smakte mild gjær uten bitre eller beske smaker. Det kan virke som om dette grumset jeg har på flaskene rett og slett er gjær fra gjæringskaret som har blitt med over. Jeg burde kanskje vente lenger før jeg tapper over på flasking.
 
Er 2 forskjellige problemstillinger som blir svartpå simultant... en har for mye trub i bøtta og en har for mye rusk i flaska, om jeg skjønner det riktig da...
 
Jeg er ikke helt med. Hvordan skal ei mølle løse saken med å få grums over på flasker?

Hvis du leser litt over har jeg i det siste hatt et høvelig problem med at alle råvarer jeg kjøper hos min lokale bryggebutikk produserer en sjokkerende stor mengde grums. Hadde aldri dette problemet når jeg bestilte ferdige sett, uavhengig av leverandør. Eieren av butikken er veldig lite behjelpelig, så jeg vurderer å begynne å kverne selv.
 
Takker for svar og gode forslag.
Jeg tror jeg har vært litt for grådig med tanke på svinn når jeg har helt vørteren nedi gjæringskaret. Ellers så åpnet jeg en flaske nå og smakte på bunnfallet. Det smakte mild gjær uten bitre eller beske smaker. Det kan virke som om dette grumset jeg har på flaskene rett og slett er gjær fra gjæringskaret som har blitt med over. Jeg burde kanskje vente lenger før jeg tapper over på flasking.
Jeg heller alt, og da mener jeg alt i gjæringsbøtta. Har prøvd ett par ganger med wirlpool og la stå i timesvis... bare tull, øllet blir akuratt like klart og like godt uten. Litt mer jobb å vaske gjær nårdu tar med alt, men det tar 30-40 min ekstra... å styre med alt mulig under og etter kjøling tar myyyyyye mer tid å du oppnår ingenting er min erfaring... og jeg driter i hva Palmer og venner mener
 
Jeg er ikke helt med. Hvordan skal ei mølle løse saken med å få grums over på flasker?

Jeg tror du blander innleggene fra Morten og fra MLBrygg:).

@Morten Jensen Noe mjøl vil det jo alltid bli. Men er det sånn at du tidligere, når du brygget sett, kunne tappe helt klar vørter over i gjæringskaret, mens det nå er umulig. Det virker litt rart - om det da ikke er sånn at det blir så mye grums i kjelen at det går over krana.

Men det burde kanskje være mulig å få det ut gjennom å sirkulere mesken? Eller gjør du det, også?
 
Jeg tror du blander innleggene fra Morten og fra MLBrygg:).

@Morten Jensen Noe mjøl vil det jo alltid bli. Men er det sånn at du tidligere, når du brygget sett, kunne tappe helt klar vørter over i gjæringskaret, mens det nå er umulig. Det virker litt rart - om det da ikke er sånn at det blir så mye grums i kjelen at det går over krana.

Men det burde kanskje være mulig å få det ut gjennom å sirkulere mesken? Eller gjør du det, også?

Neida, riktig så ille er det ikke. Men det er fortsatt meget irriterende at en så stor del av brygget går tapt til trub i forhold til tidligere. Var helt opp til kranen for noen brygg siden, men det var et meget humlerikt øl.
 
Neida, riktig så ille er det ikke. Men det er fortsatt meget irriterende at en så stor del av brygget går tapt til trub i forhold til tidligere.
Bare vær litt vill og gæren en gang, tøm alt i bøtta... trubben legger seg i bunn så det er ikke noe problem... må ikke høre på desse gærningene som skal finne opp hjulet 2 ganger om dagen... øl er blitt brygga i mange hundre år, helt uten wirlpool og anna tøys... og tro meg... de ble fulle da og
 
Hvis du leser litt over har jeg i det siste hatt et høvelig problem med at alle råvarer jeg kjøper hos min lokale bryggebutikk produserer en sjokkerende stor mengde grums. Hadde aldri dette problemet når jeg bestilte ferdige sett, uavhengig av leverandør. Eieren av butikken er veldig lite behjelpelig, så jeg vurderer å begynne å kverne selv.

Ah. Jeg får bla meg tilbake og myse litt (på hvem som skriver hva).

Edit: Da er jeg med. Hvis du får mer trub nå så virker det som at det er kverningen ja. Hva slags mølle kverner han på? Hjemmebryggermølle eller en litt større "småindustriell" mølle? Spørsmålet er egentlig om han kan senke farten på kverningen ved å enten A: slappe av på gassen hvis han bruker drill på en hjemmebryggermølle, eller B: lukke igjen luka enda mer på en industriell mølle?

@Morten Jensen (i tilfelle du leste før jeg editerte med det siste)
 
Sist redigert:
Skal tilsette bringebær etter en uke gjæring.
1. Må/bør eg stikke om til nytt gjæringskar? Eller kan eg hive de rett i samme bøtta son gjærkaka ligger?
2. Tenkte de skulle ligge i 7-10 dager. Er det ulempe med å la de ligge lenge? Usikkert når wlp400 er ferdig o_O

Ingen? :oops:
 
Tilbake
Topp