Finn Berger
Moderator
Jeg heller alt, og da mener jeg alt i gjæringsbøtta. Har prøvd ett par ganger med wirlpool og la stå i timesvis... bare tull, øllet blir akuratt like klart og like godt uten. Litt mer jobb å vaske gjær nårdu tar med alt, men det tar 30-40 min ekstra... å styre med alt mulig under og etter kjøling tar myyyyyye mer tid å du oppnår ingenting er min erfaring... og jeg driter i hva Palmer og venner mener
Jeg kan jo bekrefte at ølet ditt er godt - men jeg er uenig i at det medfører mye jobb å la kjelen stå i ro i en halvtime til tre kvarter mens du gjør andre ting som likevel må gjøres. Å la det stå i timesvis, er meningsløst - og da blir det dessuten varmet opp til romtemperatur igjen (i alle fall her på kjøkkenet hvor jeg koker).
Med mindre jeg tørrhumler - og da skal du visst uansett ikke bruke gjæren - kan jeg skrape opp 3-4 desiliter fin gjær fra bunnen av gjæringsbøtta som jeg kan bruke direkte, uten vasking. Det er garantert mindre arbeid på denne måten. Jeg bruker faktisk 0 ekstra minutter på å få klar vørter over i bøtta.