Tråden for dumme spørsmål.

Blir så glad innimeg når lektorer eller hva de nå er er sier att all dette fjaset er bare tull. Dette er tråden for dumme spørsmål, der vi alle som ikke har snøring på brygging kommer for å lure på noe... vi trenger ikke vite om hva i allverden som skjer på alle forskjellige grader eller hva 15 gramm av det gjør... det er dumme spørsmål fra dumme bryggere som nett har starta eller har brygga en stund og bare rett og slett ikke blir smartere.... som meg. Takk for att noen av dere svarer forståelig på en novice måte (ikke att det er feil med utfyllende svar, men vi klarer ikke å ta det inn oveross) vi er enkle skjeler

Det der med "enkel sjel" er ikke så enkelt:). Vi er vel alle enkle sjeler når vi snubler inn i kunnskapsområder som er nye for oss. Det er skremmende mye jeg veit veldig lite om som mange veit veldig mye om - og det opplever jeg daglig her på forumet. Dels gjelder det teknologi, og dels gjelder det reine håndverkskunnskaper - og ikke minst gjelder det fysikk, kjemi og biologi. Det er en grunn til at bryggeriet mitt er veldig enkelt:p.

Og så er jeg en veldig enkel sjel på den måten at jeg kan bli fryktelig opptatt av det jeg holder på med, og da blir jeg jo fort veldig lite enkel, da:confused:. Slitsomt, det der:oops:.
 
Cider på kveik?

Jeg har lyst til å teste hvor rask turnaround man kan få. Skal straks "ta tilbake" lageringskjøleskapet som dama har populert med cidere i det siste, så dvs at hun får ikke kjørt doble batcher lengre.

Noen som har prøvd dette? Folk gjærer jo øl på noen dager. Hvordan blir det med enkle sukkerarter? Kan det bli too much av det simple? Opprydding er det jeg ikke er intressert i, skal være rent.
 
Cider på kveik?

Jeg har lyst til å teste hvor rask turnaround man kan få. Skal straks "ta tilbake" lageringskjøleskapet som dama har populert med cidere i det siste, så dvs at hun får ikke kjørt doble batcher lengre.

Noen som har prøvd dette? Folk gjærer jo øl på noen dager. Hvordan blir det med enkle sukkerarter? Kan det bli too much av det simple? Opprydding er det jeg ikke er intressert i, skal være rent.
Jeg foreslår å hjelpe kona med sluttleddet for å øke turnaround. Mye mer gøy!
 
Cider på kveik?

Jeg har lyst til å teste hvor rask turnaround man kan få. Skal straks "ta tilbake" lageringskjøleskapet som dama har populert med cidere i det siste, så dvs at hun får ikke kjørt doble batcher lengre.

Noen som har prøvd dette? Folk gjærer jo øl på noen dager. Hvordan blir det med enkle sukkerarter? Kan det bli too much av det simple? Opprydding er det jeg ikke er intressert i, skal være rent.

Er er vanlig innslag på kveik gruppen på face. Men har ikke prøvd selv.
Edit: Skulle jeg prøvd hadde jeg brukt Ebbegården, Framgården eller Wollsæter. Fruktige og fine. Hadde 90% att med Wollsæter med en OG 1.058 og mesk 67 grader sist.
 
Det gårdsølet jeg satt til gjæring i dag blir i sterkeste laget. Må nok tynne den ut med en liter vann(13.8 liter i karet).
Skulle gjerne økt IBU litt. Er det greit å koke ca 1.15 liter vann i en time med beregnet humle i og tilsette i gjæringskaret?
Regner med at det går bra, men har ikke prøvd dette før.
 
Hvorfor skal du bestille mindre enn 100g? De tar jo bokstavelig talt 3-4 kroner for 100g og su kan like godt veie opp det du trenger hjemme.

Sett at jeg vil ha en maltblanding som blant annet består av 50g amber i tillegg til andre malttyper. Hvordan løser jeg det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sett at jeg vil ha en maltblanding som blant annet består av 50g amber i tillegg til andre malttyper. Hvordan løser jeg det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det står på siden deres:

Bestilling av maltblanding:
Ønsker du å bestille ferdigblandet malt etter oppskrift?
Legg inn bestilling av maltsortene i hele 100g (velg hel eller knust), og skriv i kommentarfeltet når du kommer i kassen som for eksempel: "Maltblanding: 5,4kg pale ale malt, 270g Cara Blond..osv».
 
Og da tar de høyde for det når prisen beregnes? Denne bestillingsløsningen er utrolig dårlig rett og slett, og legger jo opp til at kunder både bestiller feil og sannsynligvis også at de som plukker hos butikken gjør feil. I tillegg er det jo veldig tungvindt først å legge inn 100g for så å kommentere at man bare vil ha 70g. Kunne man ikke bare fått kjøpt de grammene man ønsker?
 
Og da tar de høyde for det når prisen beregnes? Denne bestillingsløsningen er utrolig dårlig rett og slett, og legger jo opp til at kunder både bestiller feil og sannsynligvis også at de som plukker hos butikken gjør feil. I tillegg er det jo veldig tungvindt først å legge inn 100g for så å kommentere at man bare vil ha 70g. Kunne man ikke bare fått kjøpt de grammene man ønsker?

Sånn er det ofte dessverre. Ellers måtte hele varelageret vært oppgitt i gram.
 
Det som irriterer meg er at bryggebutikkene har dette systemet, men samtidig velger å fylle all malt i samme pose så sant du ikke spesifiserer at det skal pakkes hver for seg. Det henger ikke på greip - du vil jo ikke blande maltet hvis det ikke er en oppskrift. Vi er vel mange som har fått en pose med eventyrblanding i posten, når vi egentlig bare skulle fylle opp lageret med noen maltsorter.
 
Har en humlegraut(neipa) til gjæring i en grainfather conical fermenter.
Ble tørrhumlet på dag 3 og har nå stått 5 dager og planlegger en siste tørrhumling noen dager før cold crash.

Blir nødt til å dumpe trub/gjær og evt. humle slik at ølinntaket ikke tetter seg ved tapping på fat.
Noen gode tips i forhold til når man bør dumpe og evt. hvor mange ganger? Har lest at man ikke bør la humla ligge mer enn 5 dager pga fare for gressmak mens andre sier dette ikke er noe problem...
 
Tilbake
Topp