1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Blir du med?

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fermentis har lansert en gjærtype med enzymer nå.

3. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvorfor?

Sent via Tapatalk

4. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Var der for 4 år siden (desember) og reiste rundt i 4 uker. Morsomt, men gikk ned 4 kilo siden de hadde så ensformig mat hos de forskjellige jeg bodde hos. Jeg har ingen planer om å dra tilbake, men du bør dra før amerikanerne tar over.
    Dette ble visst en sidegren av diskusjonen. Manøveren din funka ....:)

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Ja, jeg husker den der. Ser den ikke om igjen nå, men jeg mener de tappa av ganske mye væske. Og det er jo bare å lage en tynn mesk, så kan du få tatt vare på det aller meste av enzymene før du sender det tjukke til kok.

Nå har jeg ikke opplevd at dekoksjon gjør noen forskjell jeg er i stand til å kjenne - med et mulig unntak for en weissbier som jeg ble veldig fornøyd med. Men det kan jo være andre grunner til at akkurat det blei godt. Jeg har prøvd noen ganger i annet tysk øl - og ser ingen grunn til å prøve videre. (Det blir ikke dårligere, heller, altså.)

Chiefen liker dette.
  6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den er markedsført som en high gravity greie iallefall. Har bare registrert at den finnes.

7. nils_G_T

nils_G_T
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Var i Havanna i September, ca 5500 t/r meed Air France fra OSL. Fikk huracan Irma i hodet mens eg var der, litt kinkig når lndet var strøm (og minibank-)-løst i en liten uke. Skal du bo privat må jeg anbefale Naty&Pady (Air-bnb), litt utenfor sentrum men fantastisk hyggelige folk. To ganger OL-mester med Cubas baseball-lag, bilder av Fidel på trofeerommet og ikke minst 'connected' slik at de får tak i Buccanero, omtrent det eneste drikkende øllet der. Og Nata pakker ned en kjølebag med is og øll for deg om du vil på stranda en dag :)
    Meldes vel en roligere orkansesong i år så det er sikkert OK å reise før høysesongen starter i november.

8. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Blir så glad innimeg når lektorer eller hva de nå er er sier att all dette fjaset er bare tull. Dette er tråden for dumme spørsmål, der vi alle som ikke har snøring på brygging kommer for å lure på noe... vi trenger ikke vite om hva i allverden som skjer på alle forskjellige grader eller hva 15 gramm av det gjør... det er dumme spørsmål fra dumme bryggere som nett har starta eller har brygga en stund og bare rett og slett ikke blir smartere.... som meg. Takk for att noen av dere svarer forståelig på en novice måte (ikke att det er feil med utfyllende svar, men vi klarer ikke å ta det inn oveross) vi er enkle skjeler

Finn Berger liker dette.
  9. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pektinase er vel og kalt "Vinenzym" på Europris

Finn Berger liker dette.
  10. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det der med "enkel sjel" er ikke så enkelt:). Vi er vel alle enkle sjeler når vi snubler inn i kunnskapsområder som er nye for oss. Det er skremmende mye jeg veit veldig lite om som mange veit veldig mye om - og det opplever jeg daglig her på forumet. Dels gjelder det teknologi, og dels gjelder det reine håndverkskunnskaper - og ikke minst gjelder det fysikk, kjemi og biologi. Det er en grunn til at bryggeriet mitt er veldig enkelt:p.

Og så er jeg en veldig enkel sjel på den måten at jeg kan bli fryktelig opptatt av det jeg holder på med, og da blir jeg jo fort veldig lite enkel, da:confused:. Slitsomt, det der:oops:.

11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Takk:) - det gjør antakelig samme nytten. Kanskje finnes det andre produkter, også? Jeg gjorde bare et tilfeldig søk, og fant ikke noe her i landet. Men det er det med å vite hva du skal leite etter.

12. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Cider på kveik?

Jeg har lyst til å teste hvor rask turnaround man kan få. Skal straks "ta tilbake" lageringskjøleskapet som dama har populert med cidere i det siste, så dvs at hun får ikke kjørt doble batcher lengre.

Noen som har prøvd dette? Folk gjærer jo øl på noen dager. Hvordan blir det med enkle sukkerarter? Kan det bli too much av det simple? Opprydding er det jeg ikke er intressert i, skal være rent.

Sarge liker dette.
  13. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg foreslår å hjelpe kona med sluttleddet for å øke turnaround. Mye mer gøy!

14. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når bør man evt tømme trub ved bruk av konisk tank? Kan man hemme prosessen hvis man tømmer for tidlig?

15. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er er vanlig innslag på kveik gruppen på face. Men har ikke prøvd selv.
    Edit: Skulle jeg prøvd hadde jeg brukt Ebbegården, Framgården eller Wollsæter. Fruktige og fine. Hadde 90% att med Wollsæter med en OG 1.058 og mesk 67 grader sist.

Sarge liker dette.
  16. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det gårdsølet jeg satt til gjæring i dag blir i sterkeste laget. Må nok tynne den ut med en liter vann(13.8 liter i karet).
    Skulle gjerne økt IBU litt. Er det greit å koke ca 1.15 liter vann i en time med beregnet humle i og tilsette i gjæringskaret?
    Regner med at det går bra, men har ikke prøvd dette før.

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

50-kg vekten fra Brewshop. Antar det er tomt fordi ordet spredde seg her inne. Jey/ney? Evt noen abers?

18. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du får en slik billig på eBay også (fra Kina selvfølgeli). Meskekaret mitt har stått på en slik i alle år.

19. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har sett på stjernene på den på Amazon at jeg vil ha denne.

20. Vegardn

Vegardn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvordan bestiller jeg mindre enn 100g malt hos brewshop?

Del denne siden