1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvorfor skal du bestille mindre enn 100g? De tar jo bokstavelig talt 3-4 kroner for 100g og su kan like godt veie opp det du trenger hjemme.

2. Vegardn

Vegardn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sett at jeg vil ha en maltblanding som blant annet består av 50g amber i tillegg til andre malttyper. Hvordan løser jeg det?

Sent from my iPhone using Tapatalk

3. ØyvindO

ØyvindO
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det står på siden deres:

Bestilling av maltblanding:
    Ønsker du å bestille ferdigblandet malt etter oppskrift?
    Legg inn bestilling av maltsortene i hele 100g (velg hel eller knust), og skriv i kommentarfeltet når du kommer i kassen som for eksempel: "Maltblanding: 5,4kg pale ale malt, 270g Cara Blond..osv».

4. Vegardn

Vegardn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Og da tar de høyde for det når prisen beregnes? Denne bestillingsløsningen er utrolig dårlig rett og slett, og legger jo opp til at kunder både bestiller feil og sannsynligvis også at de som plukker hos butikken gjør feil. I tillegg er det jo veldig tungvindt først å legge inn 100g for så å kommentere at man bare vil ha 70g. Kunne man ikke bare fått kjøpt de grammene man ønsker?

Birhanen liker dette.
  5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sånn er det ofte dessverre. Ellers måtte hele varelageret vært oppgitt i gram.

6. ØyvindO

ØyvindO
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det som irriterer meg er at bryggebutikkene har dette systemet, men samtidig velger å fylle all malt i samme pose så sant du ikke spesifiserer at det skal pakkes hver for seg. Det henger ikke på greip - du vil jo ikke blande maltet hvis det ikke er en oppskrift. Vi er vel mange som har fått en pose med eventyrblanding i posten, når vi egentlig bare skulle fylle opp lageret med noen maltsorter.

ullrotta liker dette.
  7. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har en humlegraut(neipa) til gjæring i en grainfather conical fermenter.
    Ble tørrhumlet på dag 3 og har nå stått 5 dager og planlegger en siste tørrhumling noen dager før cold crash.

Blir nødt til å dumpe trub/gjær og evt. humle slik at ølinntaket ikke tetter seg ved tapping på fat.
    Noen gode tips i forhold til når man bør dumpe og evt. hvor mange ganger? Har lest at man ikke bør la humla ligge mer enn 5 dager pga fare for gressmak mens andre sier dette ikke er noe problem...

8. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis de faktisk hadde laget en nettbutikk tilpasset varene de solgte så hadde det ikke vært det minste problem.

9. Sveen

Sveen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Siden dette er tråden for dumme spørsmål: Hvorfor kan de ikke det?

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er sant. Uansett så har jeg sett at dette ofte er løsningen for nettbutikker som selger malt.

11. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@Sveen Svaret er at det er snakk om standardløsninger for nettbutikker som er tilpasset etter beste evne. Det er utrolig dyrt å lage egen nettbutikk fra bunnen av. Det kan sammenlignes med å kjøpe bil fra forhandler kontra å designe og bygge bilen selv, gitt at eneste kompetanse er førerkort.

12. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tenk dere å måtte registrere 1 gram av hver type malt som et produkt, og å måtte regnskapsføre med mva og diverse skatter av hvert enkelt gram av et produkt.

13. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette er ikke logisk. Dersom kunden uansett får det han vil ha ( via kommentarer eller annet) er det det som skal regnskapsføres. Uansett så burde kunden spares for å bli utsatt for firmaets regnskapssystem og problemer. Dette handler om vilje til å gjøre bestillingssystemet kundevennlig.

14. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Snakker meg om å være kjipe. "Nei du, de 25 gram med malt vil jeg ikke betale for". Kjøp 100 gram og bli ferdig med det. Eller litt ekstra og ha på lager til neste batch. Malt er billig.

KriHart, Hansern og Sarge liker dette.
  15. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette handler da ikke om det! Det handler om å kunne legge inn en maltbestilling i en vektenhet som er begripelig og i samsvar med alt annet i bryggeverdenen. Hvem er det som opererer med 100g enheter! Skjønner av og til ikke hvor mye jeg har bestilt fra Brewshop selv etter å ha kikket på faktura!

16. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har selv gått i fella og blingset ved bestilling. Nå er jeg lite bevandret innen programmering og skjønner ikke hvorfor det skulle være vanskelig å lage det slik at det bare var å legge inn antall gram. Legge inn i 100 gram for så å trekke ifra det overskytende etterpå er vel ikke enklere?
    Handler ofte hos Garo brygg i Kristiansund og der har jeg begynt å sende skjermdump av oppskriften laget i Beersmith.
    Funker kjempebra. Men forstår selvfølgelig at det blir umulig å skulle føre det videre inn i et dataprogram.

17. ThomasSt

ThomasSt
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Man kan da legge ved oppskrift hos Brewshop og få nøyaktige mengder?
    Fra nettsiden deres:
    Men man må betale for nærmeste 100g over det som bestilles.

Sarge liker dette.
  18. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Så jeg skal legge inn 2 ganger. Først knote til riktig bestilling i 100 g mengder ( som skal sikre riktig oppgjør ) for deretter å legge inn oppskriften i kg ( eller gram) for å å få riktig oppveiing? Etter den jobben gjenstår kun å finne ut hva en har i posen ved uttak.

19. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg løser dette veldig enkelt. Print screen av oppskriften i BeerSmith og mailer vestbrygg: Kvern dette for meg er dere snille.
    Aldri noe problem det.

Mc. og Sarge liker dette.
  20. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette vet jeg ingenting om, men dette gode spørsmålet druknet litt i all sytingen over hvor vanskelig det er å regne om og runde av fra kg eller g til hg.

Noen som kan gi Nils1 et godt svar?

ullrotta liker dette.

Del denne siden