1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er vel ganske delte meninger om dette. Har aldri opplevd gressmak før selv, og har tørrhumlet i 7 dager ++.

Leste i dokumentasjonen til Fermentasaurus at man man burde tømme humle når den bunnfallet i oppsamlingsballongen igjen.

2. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Problemet med ståltank er at jeg ikke kan se når ting bunnfallet så jeg må ta det på "gefylen"
    Mer enn 5 dager kontakttid er kanskje ikke noe poeng uansett?
    Gjæren som bunnfeller er vel bare en fordel å få fjernet kontinuerlig, kanskje

3. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg sluttet egentlig ganske raskt med den ballen. Nå dumper jeg som alle andre koniske, rett i bøtte/annet, setter litt co2 på så den ikke skal trekke luft og du,per i vei. Forstår egentlig ikke hvorfor klatte med ball.

Morten Jensen liker dette.
  4. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har en gjærslurry med US-05 høstet fra en starter fra februar. Tenkte jeg skulle sette en ny starter på denne. Den har stått med vørter over seg hele tiden i kjøleskap. Men når jeg åpner og lukter synes jeg lukten er rundt om cider/eddik. Kjenner jeg blir usikker på om jeg bør benytte denne i en starter.... hvad tycks?

5. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg er ingen pastor, men lukter det funky er det grunn nok til å ofre for meg. En lang bryggedag fortjener sunn gjær.

6. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Smak på den.

Ekornskurken liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Er du først blitt mistenksom, får du aldri fred for tanken på at dette kanskje ikke er så bra. Så jegville nok spandert en ny pose.

Jo-Helge, Ekornskurken og 1Morten liker dette.
  8. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jepp, ble mistenksom og matet sluken med den. Hadde heldigvis en pose med US-05 liggende, så dermed kastet jeg den oppi snurreren. Så får jeg heller ta av litt av den. Takk.

Finn Berger liker dette.
  9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjøpte nytt manometer på tess i går. Det er fylt med glyserin (antar jeg det er), idag så vider det +0.2 bar. Da jeg kjøpte det og gikk ut med det fra butikken viste det 0 bar. Jeg har luftet det raskt, men nåla synker ikke ned til 0. Noen innspill på hva som er greia?

10. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Supersommer med superhøytrykk? :cool:

ullrotta liker dette.
  11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men det viste null i går.. Og jeg har prøvd å lufte det og. Ser det kommer glyserin ut av lufteluka, så kanskje det er tett der. Det slapp iallefall ut en liten pffft da jeg luftet men sank ikke nevneverdig.

12. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det var en som jobbet på tess som monterte hele greia for meg, han brukte en del lim, og tightet det ned veldig. Alt virket veldig lovende. Men, jeg ser at når jeg tester det på et fat som skulle hatt to bar, så rikker det seg ikke. Nåla står bom fast. Et annet manometer viser overtrykket.

13. ullrotta

ullrotta
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Han har vel limt igjen åpningen, da?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

14. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja det er akkurat det jeg tenker. Får ta turen på fredag. Litt kjipt, for jeg fikk en veldig god pris på manometeret og knallservice. Hater å komme tilbake og "klage" da.

YngveKL liker dette.
  15. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jo, men tenk hva han evt. må føle da... :) De vil nok rydde opp i dette :)

16. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har du et bilde av hele stasen med manometer og alt? Regner med dette er spunding saken din?

17. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvordan lager folk startere? Er dette virkelig den enkleste og vanlige metoden?
    Det svir det jo kjempefort! Må eg virkelig snurre den hele tiden?
    Hadde et gasbluss vært bedre?
    Eller hva gjør folket?
    1526673231506-645799359.jpg

18. KriHart

KriHart
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Koker rett på plata, svir seg ikke hos meg. Har ikke induksjon. Jeg setter på kun 1/2-3/4 effekt i starten, fram til den er neste på full kok, for å unngå for mye stress på glasset og sviing. Tar litt lengre tid, men er verdt det.

RealGone liker dette.
  19. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skru ned styrken. Med rent vann fra springen og DME fra et malteri trenger du ikke gønne på med effekt. Selv har jeg "såvidt" kokt mine startere i noen år. Type oppkok + noen få min så er det greit for meg iallefall.

RealGone liker dette.
  20. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg pleier å koke de i noen minutter, så den er grei. Det er i grunnen oppstarten eg misliker. DME faller til bunns og svir seg.
    Men bedre å bare la det temperere seg rolig, så løser det seg naturlig?
    Slik det er nå, så snurre jeg den mer eller mindre konstant i starten.

Del denne siden