1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skru ned styrken og bruk lengre tid kanskje?. Jeg har alltid kokt på singel koketopp, og aldri fått svidd vørter. Men jeg koker i kjele, og så overfører. Ei glasskolbe klarer kanskje ikke fordele varmen like greit utover?

RealGone liker dette.
  2. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da skal eg prøve det. Tenkte det var et av poengene med erlenmeyerkolbe at man laget direkte i de. Men, klart eg kan bruke lenger tid på oppvarmingen om dere mener det er trikset og det da ikke svir seg. Det tar lenger tid med å varme kolben ja.
    Takk for tispene.

Edit: og tipsene :cool:

Einar Michelsen og ullrotta liker dette.
  3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er en gunstig egenskap med erlenmeyerkolbene ja. De tåler varmen. Men det er tydligvis ikke sikkert at det som er i kolbene, tåler varmen.

4. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg gjør som @Miguel, koker startervørter i kjele, så overfører jeg rett fra kok til kolbe, det er jo greit at kolben tåler 3-4 liter direkte fra kokegryten. Har ingen problemer med svidd vørter ved denne metoden.

RealGone og Jørgen O liker dette.
  5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Du har folie over åpningen. Det er mulig at det bidrar til problemet.

Jeg kokte i kolben på komfyren før vi bytta den ut med induksjon, og kan ikke huske at det var noen problemer med det.

#7125 Finn Berger, 19 Mai 2018
    Sist redigert: 19 Mai 2018
    RealGone liker dette.
  6. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bruk en kjele og koke i og rør med visp som når du lager saus :). Overfør varmt til kolben.

YngveKL, RealGone, Sarge og 1 annen person liker dette.
  7. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for svarene folkens! Da har eg en alternativ strategi til neste gang.

051 & 380: Get ready! :cool:

8. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå skal det sies at jeg er ganske ny i faget, men jeg trodde jeg hadde høvelig kontroll på temaet chill haze.

Tidligere satt jeg en ferskbeygget øl i kjøleskapet og opplevde at det ble tåkete som følge av chill haze. Jeg spurte litt her og leste meg litt opp, og dannet meg en mening om det.

Slik jeg har forstått det må ølet stå avkjølt i noen uker for å klarne. Jeg sitter nå med en krystallklar øl jeg satt i kjøleskapet i går. Denne er ca 2 måneder gammel og har stått i rundt 15 grader siden brygging.

Burde ikke denne vært uklar nå?

Finn Berger liker dette.
  9. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjøl sakte ned for å unngå dette. Jeg lagrer ferdig øl på 8-12 grader og setter i kjøleskapet det som skal være kaldere noen timer før.

Thor Inge liker dette.
  10. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du leser om igjen har jeg ikke et problem med chill haze, jeg er heller overrasket over at jeg ikke har det.

11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Vi har alle våre problemer:rolleyes:.

12. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Luksusproblemer :D Njea, mitt største problem nå er vel at jeg ikke har tid til å brygge før 12. Juni. Eksamenstid er krevende.

Har i hvertfall tre sommerbrygg jeg må gjennom før Juni er omme.

ullrotta og Finn Berger liker dette.
  13. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Problem 1: Har ikke noe problem med chill haze.
    Problem 2: Kan ikke brygge før 12 juni.
    Problem 3: Må brygge tre brygg før sommeren er omme.

Men eksamener er bare krevende!

Morsom tråd!

ullrotta liker dette.
  14. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ironisk nok så fikk jeg akkurat melding fra en kompis som mistet ølsalget i dag. Han er på tur over for å hente øl. Minstenker at det blir brygging før 12. Juni alikevel.

Problems :D

15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det er mulig jeg er blitt en kynisk og følelseskald gammal gubbe uten evne til empati - men jeg klarer ikke å mobilsere noe særlig medfølelse med deg:p. Skremmende;).

16. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@Finn Berger, ingen medfølelse i eksamensperioden, nei. Jeg trodde det var et krav som måtte innfris for å bli lærer jeg.

17. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det går greit. Ingeniørstudenter fortjener ikke medfølelse i eksamenstiden :p

18. Lars Jarle Skorge

Lars Jarle Skorge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Brygget i dag, når jeg hev opp gjærnæring ved 15 min ble det som melklumper som fløt rundt i vørter, har ikke opplevd dette før, kan det være at gjærnæringen har blitt gammel?

19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Du skal jo røre den ut i varmt vann før du har den oppi, så om du ikke gjorde det, kan det være forklaringa.

ullrotta liker dette.
  20. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Med mine elever, ja:). Flinke, snille, hyggelige mennesker som fortjener alt godt. Student har jeg vært sjøl; jeg veit hvordan de holder på.

Ellers var det i grunnen det at folk liker ølet til @Morten Jensen så godt at han må brygge mer, jeg ikke syntes det var noen grunn til å synes synd på ham for.

Einar Michelsen liker dette.

Del denne siden