Skru ned styrken og bruk lengre tid kanskje?. Jeg har alltid kokt på singel koketopp, og aldri fått svidd vørter. Men jeg koker i kjele, og så overfører. Ei glasskolbe klarer kanskje ikke fordele varmen like greit utover?
Da skal eg prøve det. Tenkte det var et av poengene med erlenmeyerkolbe at man laget direkte i de. Men, klart eg kan bruke lenger tid på oppvarmingen om dere mener det er trikset og det da ikke svir seg. Det tar lenger tid med å varme kolben ja. Takk for tispene. Edit: og tipsene
Det er en gunstig egenskap med erlenmeyerkolbene ja. De tåler varmen. Men det er tydligvis ikke sikkert at det som er i kolbene, tåler varmen.
Jeg gjør som @Miguel, koker startervørter i kjele, så overfører jeg rett fra kok til kolbe, det er jo greit at kolben tåler 3-4 liter direkte fra kokegryten. Har ingen problemer med svidd vørter ved denne metoden.
Du har folie over åpningen. Det er mulig at det bidrar til problemet. Jeg kokte i kolben på komfyren før vi bytta den ut med induksjon, og kan ikke huske at det var noen problemer med det.
Nå skal det sies at jeg er ganske ny i faget, men jeg trodde jeg hadde høvelig kontroll på temaet chill haze. Tidligere satt jeg en ferskbeygget øl i kjøleskapet og opplevde at det ble tåkete som følge av chill haze. Jeg spurte litt her og leste meg litt opp, og dannet meg en mening om det. Slik jeg har forstått det må ølet stå avkjølt i noen uker for å klarne. Jeg sitter nå med en krystallklar øl jeg satt i kjøleskapet i går. Denne er ca 2 måneder gammel og har stått i rundt 15 grader siden brygging. Burde ikke denne vært uklar nå?
Kjøl sakte ned for å unngå dette. Jeg lagrer ferdig øl på 8-12 grader og setter i kjøleskapet det som skal være kaldere noen timer før.
Hvis du leser om igjen har jeg ikke et problem med chill haze, jeg er heller overrasket over at jeg ikke har det.
Luksusproblemer Njea, mitt største problem nå er vel at jeg ikke har tid til å brygge før 12. Juni. Eksamenstid er krevende. Har i hvertfall tre sommerbrygg jeg må gjennom før Juni er omme.
Problem 1: Har ikke noe problem med chill haze. Problem 2: Kan ikke brygge før 12 juni. Problem 3: Må brygge tre brygg før sommeren er omme. Men eksamener er bare krevende! Morsom tråd!
Ironisk nok så fikk jeg akkurat melding fra en kompis som mistet ølsalget i dag. Han er på tur over for å hente øl. Minstenker at det blir brygging før 12. Juni alikevel. Problems
Det er mulig jeg er blitt en kynisk og følelseskald gammal gubbe uten evne til empati - men jeg klarer ikke å mobilsere noe særlig medfølelse med deg. Skremmende.
@Finn Berger, ingen medfølelse i eksamensperioden, nei. Jeg trodde det var et krav som måtte innfris for å bli lærer jeg.
Brygget i dag, når jeg hev opp gjærnæring ved 15 min ble det som melklumper som fløt rundt i vørter, har ikke opplevd dette før, kan det være at gjærnæringen har blitt gammel?
Du skal jo røre den ut i varmt vann før du har den oppi, så om du ikke gjorde det, kan det være forklaringa.
Med mine elever, ja. Flinke, snille, hyggelige mennesker som fortjener alt godt. Student har jeg vært sjøl; jeg veit hvordan de holder på. Ellers var det i grunnen det at folk liker ølet til @Morten Jensen så godt at han må brygge mer, jeg ikke syntes det var noen grunn til å synes synd på ham for.