Tråden for dumme spørsmål.

Nå skal det sies at jeg er ganske ny i faget, men jeg trodde jeg hadde høvelig kontroll på temaet chill haze.

Tidligere satt jeg en ferskbeygget øl i kjøleskapet og opplevde at det ble tåkete som følge av chill haze. Jeg spurte litt her og leste meg litt opp, og dannet meg en mening om det.

Slik jeg har forstått det må ølet stå avkjølt i noen uker for å klarne. Jeg sitter nå med en krystallklar øl jeg satt i kjøleskapet i går. Denne er ca 2 måneder gammel og har stått i rundt 15 grader siden brygging.

Burde ikke denne vært uklar nå?

Vi har alle våre problemer:rolleyes:.
 
Problem 1: Har ikke noe problem med chill haze.
Problem 2: Kan ikke brygge før 12 juni.
Problem 3: Må brygge tre brygg før sommeren er omme.

Men eksamener er bare krevende!

Morsom tråd!
 
Problem 1: Har ikke noe problem med chill haze.
Problem 2: Kan ikke brygge før 12 juni.
Problem 3: Må brygge tre brygg før sommeren er omme.

Men eksamener er bare krevende!

Morsom tråd!

Ironisk nok så fikk jeg akkurat melding fra en kompis som mistet ølsalget i dag. Han er på tur over for å hente øl. Minstenker at det blir brygging før 12. Juni alikevel.

Problems :D
 
Ironisk nok så fikk jeg akkurat melding fra en kompis som mistet ølsalget i dag. Han er på tur over for å hente øl. Minstenker at det blir brygging før 12. Juni alikevel.

Problems :D

Det er mulig jeg er blitt en kynisk og følelseskald gammal gubbe uten evne til empati - men jeg klarer ikke å mobilsere noe særlig medfølelse med deg:p. Skremmende;).
 
Brygget i dag, når jeg hev opp gjærnæring ved 15 min ble det som melklumper som fløt rundt i vørter, har ikke opplevd dette før, kan det være at gjærnæringen har blitt gammel?
 
@Finn Berger, ingen medfølelse i eksamensperioden, nei. Jeg trodde det var et krav som måtte innfris for å bli lærer jeg.

Med mine elever, ja:). Flinke, snille, hyggelige mennesker som fortjener alt godt. Student har jeg vært sjøl; jeg veit hvordan de holder på.

Ellers var det i grunnen det at folk liker ølet til @Morten Jensen så godt at han må brygge mer, jeg ikke syntes det var noen grunn til å synes synd på ham for.
 
Det har jeg aldri lest.. og står ikke noe om det på wln1000 pakken

Nei, det har du sikkert rett i. Jeg bruker Wyeast sin, siden den har sink, og på den står det at den skal oppløses i varmt vann. Og de har samme konsistens, om jeg ikke husker feil. (Brukte Whitelabs sin før, til det gikk opp for meg at den (antakelig) ikke har sink.)
 
Tilbake
Topp