Finn Berger
Moderator
Jeg brukte en ts, det var ikke store klumper, men konsistensen var lik melbolle.
Såpass, ja. Stor batch, altså?
Jeg brukte en ts, det var ikke store klumper, men konsistensen var lik melbolle.
Den er 25l OG 1070, gjæres med Wollsæter kveik, pleier normalt å bruke en1/2 tsSåpass, ja. Stor batch, altså?
Den er 25l OG 1070, gjæres med Wollsæter kveik, pleier normalt å bruke en1/2 ts
Oppstart handler om å komme opp i antall gjærceller. Det har du formodentlig klart. Setter du den kjølig vil ikke disse cellene stryke med den første uka. Deretter kan de kanskje begynne a dabbe av. Men en skje sukker vil holde dem frisk og rørig om det er bare en uke eller to utsettelse.
Hvor mange gram med riskall bør jeg bruke på en 25 Liters batch?
Malt: 5,5kg ( Pilsner malt, Wheat Malt, Flaked Wheat og Flaked Oat)
En dæsjHvor mange gram med riskall bør jeg bruke på en 25 Liters batch?
@Miguel
Hva var den direkte årsaken til at du helte ut brygget med risskall under gjæring?
Har aldri opplevd det du beskriver her når det gjelder smak ved bruk av riskall..Kan det hende 10% av grist er i overkant mye? Nå smaker jeg aldri på ølet mitt før det er ferdig gjæret. Utenom en SG måling i ny å ne.. men har heller aldri tenkt riskall vil sette smakVel, det "smakte" altså ga meg samme munnfølelse i Dunkelen som det jeg fikk da jeg smakte på skallene, snerpete, tanninsk, grovt. Kan hende ølet ville blitt bedre til syvende og sist men det smakte veldig dårlig, så det ble helt ut. Så da jeg nevnte at jeg kan ha gjort noe alvorlig galt så implementerer det at jeg ikke hadde erfaring med ris-skall, og at det kanskje ble bedre. Men for meg så tok jeg utgangspunktet som søppel.
Har aldri opplevd det du beskriver her når det gjelder smak ved bruk av riskall..Kan det hende 10% av grist er i overkant mye? Nå smaker jeg aldri på ølet mitt før det er ferdig gjæret. Utenom en SG måling i ny å ne.. men har heller aldri tenkt riskall vil sette smak
Hvor mange gram med riskall bør jeg bruke på en 25 Liters batch?
Risskall veier jo ingenting, så 10 % av vekten må jo ha utgjort minst et par liters volum? Jeg pleier å bruke ca. en halvliter pr 25 liters batch i øl med flakede adjunkter. Det holder i lange baner aner ikke hva det utgjør i vekt.Jeg har brukt 10% av det malten veide en gang, helte det ut etter noen dagers gjæring. Risskall skal jo være "safe" å bruke så jeg må enten ha fått dårlige ris-skall (var fra en anerkjent distributør dog) eller gjort noe alvorlig galt.
Risskall veier jo ingenting, så 10 % av vekten må jo ha utgjort minst et par liters volum? Jeg pleier å bruke ca. en halvliter pr 25 liters batch i øl med flakede adjunkter. Det holder i lange baner aner ikke hva det utgjør i vekt.