Tråden for dumme spørsmål.

Hvis jeg ikke får brygget i dag #tidsklemma, hvor lenge kan da gjæren stå i kjøleskapet før den trenger en ny runde oppstart?
 
Oppstart handler om å komme opp i antall gjærceller. Det har du formodentlig klart. Setter du den kjølig vil ikke disse cellene stryke med den første uka. Deretter kan de kanskje begynne a dabbe av. Men en skje sukker vil holde dem frisk og rørig om det er bare en uke eller to utsettelse.
 
Oppstart handler om å komme opp i antall gjærceller. Det har du formodentlig klart. Setter du den kjølig vil ikke disse cellene stryke med den første uka. Deretter kan de kanskje begynne a dabbe av. Men en skje sukker vil holde dem frisk og rørig om det er bare en uke eller to utsettelse.

Satser på å få brygget i løpet av neste uke.
Takker!
 
Hvor mange gram med riskall bør jeg bruke på en 25 Liters batch?
Malt: 5,5kg ( Pilsner malt, Wheat Malt, Flaked Wheat og Flaked Oat)
 
Sist jeg kjøpte riskall kjøpte jeg 350 gr tror jeg.. brukte det på 2 batcher à 25 liter..Har ikke idé om hva som er "normen",men det holdt fint.
 
Jeg har brukt 10% av det malten veide en gang, helte det ut etter noen dagers gjæring. Risskall skal jo være "safe" å bruke så jeg må enten ha fått dårlige ris-skall (var fra en anerkjent distributør dog) eller gjort noe alvorlig galt.
 
@Miguel
Hva var den direkte årsaken til at du helte ut brygget med risskall under gjæring?

Vel, det "smakte" altså ga meg samme munnfølelse i Dunkelen som det jeg fikk da jeg smakte på skallene, snerpete, tanninsk, grovt. Kan hende ølet ville blitt bedre til syvende og sist men det smakte veldig dårlig, så det ble helt ut. Så da jeg nevnte at jeg kan ha gjort noe alvorlig galt så implementerer det at jeg ikke hadde erfaring med ris-skall, og at det kanskje ble bedre. Men for meg så tok jeg utgangspunktet som søppel.
 
Vel, det "smakte" altså ga meg samme munnfølelse i Dunkelen som det jeg fikk da jeg smakte på skallene, snerpete, tanninsk, grovt. Kan hende ølet ville blitt bedre til syvende og sist men det smakte veldig dårlig, så det ble helt ut. Så da jeg nevnte at jeg kan ha gjort noe alvorlig galt så implementerer det at jeg ikke hadde erfaring med ris-skall, og at det kanskje ble bedre. Men for meg så tok jeg utgangspunktet som søppel.
Har aldri opplevd det du beskriver her når det gjelder smak ved bruk av riskall..Kan det hende 10% av grist er i overkant mye? Nå smaker jeg aldri på ølet mitt før det er ferdig gjæret. Utenom en SG måling i ny å ne.. men har heller aldri tenkt riskall vil sette smak;)
 
Har aldri opplevd det du beskriver her når det gjelder smak ved bruk av riskall..Kan det hende 10% av grist er i overkant mye? Nå smaker jeg aldri på ølet mitt før det er ferdig gjæret. Utenom en SG måling i ny å ne.. men har heller aldri tenkt riskall vil sette smak;)

Nei det skal jo ikke det? Skal være en helt grei ting å bruke. Men jeg syntes vørteren smakte forferdelig da jeg smakte på den, og etter fem seks dager var den ikke spes bedre, så den ble helt ut. Mange kommersielle bryggerier bruker det bl.a, men jeg kommer ikke til å bruke det igjen. En del av meg sier at hvis det er noe som er tilsatt, så setter det smak, og også fordi jeg innimellom liker å være litt teit og finnerh eller andre løsninger rundt et problem enn ett remedi som ikke er en del av den naturlige prosessen.
 
Hvor mange gram med riskall bør jeg bruke på en 25 Liters batch?
Malt: 5,5kg ( Pilsner malt, Wheat Malt, Flaked Wheat og Flaked Oat)

Du skriver ikke noe om hvor mange prosent hvete du har, men er det under 60 vil jeg i alle fall si ingen risskall. Eneste gangen ting har gått tett for meg er den gangen jeg brukte risskall som trengte seg gjennom og aaaa faens jævla oldemorsditt av noe risskall!!!!
 
Jeg har brukt 10% av det malten veide en gang, helte det ut etter noen dagers gjæring. Risskall skal jo være "safe" å bruke så jeg må enten ha fått dårlige ris-skall (var fra en anerkjent distributør dog) eller gjort noe alvorlig galt.
Risskall veier jo ”ingenting”, så 10 % av vekten må jo ha utgjort minst et par liters volum? Jeg pleier å bruke ca. en halvliter pr 25 liters batch i øl med flakede adjunkter. Det holder i lange baner – aner ikke hva det utgjør i vekt.
 
Tilbake
Topp