Tråden for dumme spørsmål.

Kjøpte nytt manometer på tess i går. Det er fylt med glyserin (antar jeg det er), idag så vider det +0.2 bar. Da jeg kjøpte det og gikk ut med det fra butikken viste det 0 bar. Jeg har luftet det raskt, men nåla synker ikke ned til 0. Noen innspill på hva som er greia?
 
Det var en som jobbet på tess som monterte hele greia for meg, han brukte en del lim, og tightet det ned veldig. Alt virket veldig lovende. Men, jeg ser at når jeg tester det på et fat som skulle hatt to bar, så rikker det seg ikke. Nåla står bom fast. Et annet manometer viser overtrykket.
 
Hvordan lager folk startere? Er dette virkelig den enkleste og vanlige metoden?
Det svir det jo kjempefort! Må eg virkelig snurre den hele tiden?
Hadde et gasbluss vært bedre?
Eller hva gjør folket?
Vis vedlegget
 
Hvordan lager folk startere? Er dette virkelig den enkleste og vanlige metoden?
Det svir det jo kjempefort! Må eg virkelig snurre den hele tiden?
Hadde et gasbluss vært bedre?
Eller hva gjør folket?
Vis vedlegget 36943
Koker rett på plata, svir seg ikke hos meg. Har ikke induksjon. Jeg setter på kun 1/2-3/4 effekt i starten, fram til den er neste på full kok, for å unngå for mye stress på glasset og sviing. Tar litt lengre tid, men er verdt det.
 
Hvordan lager folk startere? Er dette virkelig den enkleste og vanlige metoden?
Det svir det jo kjempefort! Må eg virkelig snurre den hele tiden?
Hadde et gasbluss vært bedre?
Eller hva gjør folket?
Vis vedlegget 36943

Skru ned styrken. Med rent vann fra springen og DME fra et malteri trenger du ikke gønne på med effekt. Selv har jeg "såvidt" kokt mine startere i noen år. Type oppkok + noen få min så er det greit for meg iallefall.
 
Skru ned styrken. Med rent vann fra springen og DME fra et malteri trenger du ikke gønne på med effekt. Selv har jeg "såvidt" kokt mine startere i noen år. Type oppkok + noen få min så er det greit for meg iallefall.

Eg pleier å koke de i noen minutter, så den er grei. Det er i grunnen oppstarten eg misliker. DME faller til bunns og svir seg.
Men bedre å bare la det temperere seg rolig, så løser det seg naturlig?
Slik det er nå, så snurre jeg den mer eller mindre konstant i starten.
 
Eg pleier å koke de i noen minutter, så den er grei. Det er i grunnen oppstarten eg misliker. DME faller til bunns og svir seg.
Men bedre å bare la det temperere seg rolig, så løser det seg naturlig?
Slik det er nå, så snurre jeg den mer eller mindre konstant i starten.

Skru ned styrken og bruk lengre tid kanskje?. Jeg har alltid kokt på singel koketopp, og aldri fått svidd vørter. Men jeg koker i kjele, og så overfører. Ei glasskolbe klarer kanskje ikke fordele varmen like greit utover?
 
Skru ned styrken og bruk lengre tid kanskje?. Jeg har alltid kokt på singel koketopp, og aldri fått svidd vørter. Men jeg koker i kjele, og så overfører. Ei glasskolbe klarer kanskje ikke fordele varmen like greit utover?

Da skal eg prøve det. Tenkte det var et av poengene med erlenmeyerkolbe at man laget direkte i de. Men, klart eg kan bruke lenger tid på oppvarmingen om dere mener det er trikset og det da ikke svir seg. Det tar lenger tid med å varme kolben ja.
Takk for tispene.

Edit: og tipsene :cool:
 
Da skal eg prøve det. Tenkte det var et av poengene med erlenmeyerkolbe at man laget direkte i de. Men, klart eg kan bruke lenger tid på oppvarmingen om dere mener det er trikset og det da ikke svir seg. Det tar lenger tid med å varme kolben ja.
Takk for tispene.

Edit: og tipsene :cool:

Det er en gunstig egenskap med erlenmeyerkolbene ja. De tåler varmen. Men det er tydligvis ikke sikkert at det som er i kolbene, tåler varmen.
 
Hvordan lager folk startere? Er dette virkelig den enkleste og vanlige metoden?
Det svir det jo kjempefort! Må eg virkelig snurre den hele tiden?
Hadde et gasbluss vært bedre?
Eller hva gjør folket?
Vis vedlegget 36943

Du har folie over åpningen. Det er mulig at det bidrar til problemet.

Jeg kokte i kolben på komfyren før vi bytta den ut med induksjon, og kan ikke huske at det var noen problemer med det.
 
Sist redigert:
Nå skal det sies at jeg er ganske ny i faget, men jeg trodde jeg hadde høvelig kontroll på temaet chill haze.

Tidligere satt jeg en ferskbeygget øl i kjøleskapet og opplevde at det ble tåkete som følge av chill haze. Jeg spurte litt her og leste meg litt opp, og dannet meg en mening om det.

Slik jeg har forstått det må ølet stå avkjølt i noen uker for å klarne. Jeg sitter nå med en krystallklar øl jeg satt i kjøleskapet i går. Denne er ca 2 måneder gammel og har stått i rundt 15 grader siden brygging.

Burde ikke denne vært uklar nå?
 
Tilbake
Topp