1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Her kommer det opp en del synspunkter som jeg knytter tilbake til Odd Norland sin undersøkelse og bok om bryggetradisjoner. Blant flere fant han at hos enkelte bryggere var metoden å koke hele mesken (malt og vann) for så å tappe av til gjæringskaret. Ble visst bra øl det også?
    Da gjenstår bare siste uprøvde variant. Koke mesken og sette hele stasen i gjæring uten avsiling. Utbyttet burde ihvertfall bli bra ..... :confused:

Finn Berger liker dette.
  2. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nå er det vell ikke alle som brygger for å få en NM tittel, iallefall ikke jeg. Jeg brygger det jeg synest er godt og det jeg vil ha. Jeg synets ølet mitt blir veldig godt gjæra på trub og anna (har ikke prøvden en neve jord da...) og det er det flere som har fått smake det som synest og, og da er jeg fornøyd.

Steinar Huneide liker dette.
  3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Vel, jeg hadde en studiekamerat som dreiv og pusla med sukker og gjær og sånt, og når han hadde svidd av en dunk, kom han gjerne med produktet: "Smak på denna; den er god".

Og det var den jo ikke:p.

Men jeg har kokt deler av mesken både lenge og vel flere ganger, jeg - uten å kjenne at det blei noen usmak av det. Det kan vel ikke være verre å koke hele?

Jørgen O liker dette.
  4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Joda, det er ikke det. Alle brygger til sin smak. Saken er at du sier at det ikke har noe å si.

Ekornskurken liker dette.
  5. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

"Problemet" med å koke hele mesken er jo at det blir tilgjengeliggjort en del stivelse som ingen enzymer kan konvertere.
    Dermed ender man opp med en del stivelse i vørteren som går til gjæring. Dette vil jo gi haze, men det er jo i og for seg ikke noe problem.
    Holdbarheten på ølet blir vel også redusert, men det er er vel heller ikke noe problem egentlig.
    Man får et annet øl, i og for seg ikke et problem det heller.
    :)

Edit: Rettet en skrivefeil før Finn så den :D

#7045 LarsUlv, 11 Mai 2018
    Sist redigert: 11 Mai 2018
    Ekornskurken og Finn Berger liker dette.
  6. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det noen som har laget rom fra grunnen av, ikke sånn ekstrakt greie... ja vet det ikke er helt lov... men bare lurer på om det er mulig... får vi tak i sånn sukker roer som det er laget på, og hvordan er gangen i det? bare sånn på tanke messig grunnlag.. skal sefølgelig ikke begå kriminalitet her... prrrf... :rolleyes:

7. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

"Spør for en venn"?

Chiefen og Finn Berger liker dette.
  8. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg MENER det ikke har noe å si, hva du mener er opp til deg. Heldigvis brygger vi forskjellig, ellers hadde vi alle brygga TUBORG... GUD FORBY

9. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Schubert

LarsUlv liker dette.
  10. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dersom vi hadde brygget likt alle sammen hadde det vært lite tuborg

11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Kan legge til at du kan få tak i pektinase her: https://www.modernistpantry.com/pectinex-ultra-spl.html

(Jeg blei litt nysgjerrig:). Stoffet kan hjelpe deg tl å lage klar og fin saft til høsten, også;).)

Espen A. liker dette.
  12. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Avledingsmanøver ...... ?:rolleyes:

Rom lages ved å hive overmodne sukkerroer i et tomt bensinfat gjennom hele modningssesongen. For deretter å bli ett-trinnsdestillert på en korrodert kobberkjel og lagra på et utgammelt trefat. Reis til Cuba og ta inn privat!

13. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

CUBA tur blir herved bestilt... ta med hjem ei med erfaring... på rom da selfølgelig

14. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

La a bli igjen. Det eneste de kan av matlaging er bønnesuppe! Men så har de jo ikke stort annet å jobbe med da dessverre.

15. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg mener å ha lest på helt utenlandske forum at Grainfather har en utvidelsesmodul @Chiefen... Kanskje den kunne hjulpet? Dog ikke med oppskrifter.

16. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har rimelig grei koll på HW... er oppskriften jeg lurer på... sjekka tur til cuba nå... 45 lapper.... santacruise.. hva er beste sted å lande? sånn att du faktisk lander og ikke styrter

17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

hehe - jeg har nok med å drive og rette mine egne;).

Og så tenkte jeg nok litt kort når jeg anbefalte å koke hele mesken, ja:(. Og å tilsette enzymer i gjæringskaret er vel neppe noen god ide.

18. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Santa clara var det.. sikker noe guatanamo greier

19. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Trenger ikke det. Bare bruke litt Belle :D

Men for å være seriøs en liten stund på en fredda.
    Jeg har postet denne videoen før her på forumet.
    Her koker de nesten hele mesken og konverter det siste med et lite uttrekk av mesken som ble tatt av før kok:

Finn Berger liker dette.
  20. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

45!!! Du ordner med en privat overnatting på nettet og tar billigste rutefly til Havanna. Deretter forteller du bare husverten hvor du vil dra og jungeltrommene går! Buss er best. Verdens hyggeligste folk, men desperate etter dollar. Se opp for dama i vekslingskiosken på flyplassen når du veksler inn igjen. Hu snyter som f....!

Chiefen liker dette.

Del denne siden