Tråden for dumme spørsmål.

Jeg ville jo ha droppa bringebæra - men det er en annen sak:rolleyes:. Men siden jeg sitter her med Palmer, kan jeg fortelle deg hva han mener. Sjøl har jeg ingen erfaring med, eller mening om, saken:).

1. Ja, du skal stikke om etter at der ferdig.
2. Mos bæra godt.
3. Tilsett pektinase for å få mest mulig sukker ut av bæra, og få et klarere øl. 1-2 teskjeer til 19 liter.
4. Etter at du har tilsatt bæra, bør det ta mellom 2 og 4 uker før ølet er ferdig.
5. Bruk litt syre (sitronsyre eller mjølkesyre) om du synes det trengs. Fruktøl bør være litt syrligere enn øl vanligvis er, men ikke nede på surølnivå, heller.

(How to Brew, siste utgave, s.194-195)

Kan legge til at du kan få tak i pektinase her: https://www.modernistpantry.com/pectinex-ultra-spl.html

(Jeg blei litt nysgjerrig:). Stoffet kan hjelpe deg tl å lage klar og fin saft til høsten, også;).)
 
Er det noen som har laget rom fra grunnen av, ikke sånn ekstrakt greie... ja vet det ikke er helt lov... men bare lurer på om det er mulig... får vi tak i sånn sukker roer som det er laget på, og hvordan er gangen i det? bare sånn på tanke messig grunnlag.. skal sefølgelig ikke begå kriminalitet her... prrrf... :rolleyes:
Avledingsmanøver ...... ?:rolleyes:

Rom lages ved å hive overmodne sukkerroer i et tomt bensinfat gjennom hele modningssesongen. For deretter å bli ett-trinnsdestillert på en korrodert kobberkjel og lagra på et utgammelt trefat. Reis til Cuba og ta inn privat!
 
Har rimelig grei koll på HW... er oppskriften jeg lurer på... sjekka tur til cuba nå... 45 lapper.... santacruise.. hva er beste sted å lande? sånn att du faktisk lander og ikke styrter
 
"Problemet" med å koke hele mesken er jo at det blir tilgjengeliggjort en del stivelse som ingen enzymer kan konvertere.
Dermed ender man opp med en del stivelse i vørteren som går til gjæring. Dette vil jo gi haze, men det er jo i og for seg ikke noe problem.
Holdbarheten på ølet blir vel også redusert, men det er er vel heller ikke noe problem egentlig.
Man får et annet øl, i og for seg ikke et problem det heller.
:)

Edit: Rettet en skrivefeil før Finn så den :D

hehe - jeg har nok med å drive og rette mine egne;).

Og så tenkte jeg nok litt kort når jeg anbefalte å koke hele mesken, ja:(. Og å tilsette enzymer i gjæringskaret er vel neppe noen god ide.
 
Og å tilsette enzymer i gjæringskaret er vel neppe noen god ide.
Trenger ikke det. Bare bruke litt Belle :D

Men for å være seriøs en liten stund på en fredda.
Jeg har postet denne videoen før her på forumet.
Her koker de nesten hele mesken og konverter det siste med et lite uttrekk av mesken som ble tatt av før kok:
 
Har rimelig grei koll på HW... er oppskriften jeg lurer på... sjekka tur til cuba nå... 45 lapper.... santacruise.. hva er beste sted å lande? sånn att du faktisk lander og ikke styrter
45!!! Du ordner med en privat overnatting på nettet og tar billigste rutefly til Havanna. Deretter forteller du bare husverten hvor du vil dra og jungeltrommene går! Buss er best. Verdens hyggeligste folk, men desperate etter dollar. Se opp for dama i vekslingskiosken på flyplassen når du veksler inn igjen. Hu snyter som f....!
 
45!!! Du ordner med en privat overnatting på nettet og tar billigste rutefly til Havanna. Deretter forteller du bare husverten hvor du vil dra og jungeltrommene går! Buss er best. Verdens hyggeligste folk, men desperate etter dollar. Se opp for dama i vekslingskiosken på flyplassen når du veksler inn igjen. Hu snyter som f....!
Blir du med?
 
Jeg MENER det ikke har noe å si, hva du mener er opp til deg. Heldigvis brygger vi forskjellig, ellers hadde vi alle brygga TUBORG... GUD FORBY
Trenger ikke det. Bare bruke litt Belle :D

Men for å være seriøs en liten stund på en fredda.
Jeg har postet denne videoen før her på forumet.
Her koker de nesten hele mesken og konverter det siste med et lite uttrekk av mesken som ble tatt av før kok:

Fermentis har lansert en gjærtype med enzymer nå.
 
Blir du med?
Var der for 4 år siden (desember) og reiste rundt i 4 uker. Morsomt, men gikk ned 4 kilo siden de hadde så ensformig mat hos de forskjellige jeg bodde hos. Jeg har ingen planer om å dra tilbake, men du bør dra før amerikanerne tar over.
Dette ble visst en sidegren av diskusjonen. Manøveren din funka ....:)
 
Trenger ikke det. Bare bruke litt Belle :D

Men for å være seriøs en liten stund på en fredda.
Jeg har postet denne videoen før her på forumet.
Her koker de nesten hele mesken og konverter det siste med et lite uttrekk av mesken som ble tatt av før kok:

Ja, jeg husker den der. Ser den ikke om igjen nå, men jeg mener de tappa av ganske mye væske. Og det er jo bare å lage en tynn mesk, så kan du få tatt vare på det aller meste av enzymene før du sender det tjukke til kok.

Nå har jeg ikke opplevd at dekoksjon gjør noen forskjell jeg er i stand til å kjenne - med et mulig unntak for en weissbier som jeg ble veldig fornøyd med. Men det kan jo være andre grunner til at akkurat det blei godt. Jeg har prøvd noen ganger i annet tysk øl - og ser ingen grunn til å prøve videre. (Det blir ikke dårligere, heller, altså.)
 
Har rimelig grei koll på HW... er oppskriften jeg lurer på... sjekka tur til cuba nå... 45 lapper.... santacruise.. hva er beste sted å lande? sånn att du faktisk lander og ikke styrter
Var i Havanna i September, ca 5500 t/r meed Air France fra OSL. Fikk huracan Irma i hodet mens eg var der, litt kinkig når lndet var strøm (og minibank-)-løst i en liten uke. Skal du bo privat må jeg anbefale Naty&Pady (Air-bnb), litt utenfor sentrum men fantastisk hyggelige folk. To ganger OL-mester med Cubas baseball-lag, bilder av Fidel på trofeerommet og ikke minst 'connected' slik at de får tak i Buccanero, omtrent det eneste drikkende øllet der. Og Nata pakker ned en kjølebag med is og øll for deg om du vil på stranda en dag :)
Meldes vel en roligere orkansesong i år så det er sikkert OK å reise før høysesongen starter i november.
 
Ja, jeg husker den der. Ser den ikke om igjen nå, men jeg mener de tappa av ganske mye væske. Og det er jo bare å lage en tynn mesk, så kan du få tatt vare på det aller meste av enzymene før du sender det tjukke til kok.

Nå har jeg ikke opplevd at dekoksjon gjør noen forskjell jeg er i stand til å kjenne - med et mulig unntak for en weissbier som jeg ble veldig fornøyd med. Men det kan jo være andre grunner til at akkurat det blei godt. Jeg har prøvd noen ganger i annet tysk øl - og ser ingen grunn til å prøve videre. (Det blir ikke dårligere, heller, altså.)
Blir så glad innimeg når lektorer eller hva de nå er er sier att all dette fjaset er bare tull. Dette er tråden for dumme spørsmål, der vi alle som ikke har snøring på brygging kommer for å lure på noe... vi trenger ikke vite om hva i allverden som skjer på alle forskjellige grader eller hva 15 gramm av det gjør... det er dumme spørsmål fra dumme bryggere som nett har starta eller har brygga en stund og bare rett og slett ikke blir smartere.... som meg. Takk for att noen av dere svarer forståelig på en novice måte (ikke att det er feil med utfyllende svar, men vi klarer ikke å ta det inn oveross) vi er enkle skjeler
 
Tilbake
Topp