Tråden for dumme spørsmål.

@Sveen Svaret er at det er snakk om standardløsninger for nettbutikker som er tilpasset etter beste evne. Det er utrolig dyrt å lage egen nettbutikk fra bunnen av. Det kan sammenlignes med å kjøpe bil fra forhandler kontra å designe og bygge bilen selv, gitt at eneste kompetanse er førerkort.
 
Tenk dere å måtte registrere 1 gram av hver type malt som et produkt, og å måtte regnskapsføre med mva og diverse skatter av hvert enkelt gram av et produkt.
 
Tenk dere å måtte registrere 1 gram av hver type malt som et produkt, og å måtte regnskapsføre med mva og diverse skatter av hvert enkelt gram av et produkt.
Dette er ikke logisk. Dersom kunden uansett får det han vil ha ( via kommentarer eller annet) er det det som skal regnskapsføres. Uansett så burde kunden spares for å bli utsatt for firmaets regnskapssystem og problemer. Dette handler om vilje til å gjøre bestillingssystemet kundevennlig.
 
Snakker meg om å være kjipe. "Nei du, de 25 gram med malt vil jeg ikke betale for". Kjøp 100 gram og bli ferdig med det. Eller litt ekstra og ha på lager til neste batch. Malt er billig.
Dette handler da ikke om det! Det handler om å kunne legge inn en maltbestilling i en vektenhet som er begripelig og i samsvar med alt annet i bryggeverdenen. Hvem er det som opererer med 100g enheter! Skjønner av og til ikke hvor mye jeg har bestilt fra Brewshop selv etter å ha kikket på faktura!
 
Dette handler da ikke om det! Det handler om å kunne legge inn en maltbestilling i en vektenhet som er begripelig og i samsvar med alt annet i bryggeverdenen. Hvem er det som opererer med 100g enheter! Skjønner av og til ikke hvor mye jeg har bestilt fra Brewshop selv etter å ha kikket på faktura!
Har selv gått i fella og blingset ved bestilling. Nå er jeg lite bevandret innen programmering og skjønner ikke hvorfor det skulle være vanskelig å lage det slik at det bare var å legge inn antall gram. Legge inn i 100 gram for så å trekke ifra det overskytende etterpå er vel ikke enklere?
Handler ofte hos Garo brygg i Kristiansund og der har jeg begynt å sende skjermdump av oppskriften laget i Beersmith.
Funker kjempebra. Men forstår selvfølgelig at det blir umulig å skulle føre det videre inn i et dataprogram.
 
Man kan da legge ved oppskrift hos Brewshop og få nøyaktige mengder?
Fra nettsiden deres:
Ønsker du å bestille ferdigblandet malt etter oppskrift?
Legg inn bestilling av maltsortene i hele 100g (velg hel eller knust), og skriv i kommentarfeltet når du kommer i kassen som for eksempel: "Maltblanding: 5,4kg pale ale malt, 270g Cara Blond..osv».
Men man må betale for nærmeste 100g over det som bestilles.
 
Man kan da legge ved oppskrift hos Brewshop og få nøyaktige mengder?
Fra nettsiden deres:

Men man må betale for nærmeste 100g over det som bestilles.
Så jeg skal legge inn 2 ganger. Først knote til riktig bestilling i 100 g mengder ( som skal sikre riktig oppgjør ) for deretter å legge inn oppskriften i kg ( eller gram) for å å få riktig oppveiing? Etter den jobben gjenstår kun å finne ut hva en har i posen ved uttak.
 
Jeg løser dette veldig enkelt. Print screen av oppskriften i BeerSmith og mailer vestbrygg: Kvern dette for meg er dere snille.
Aldri noe problem det.
 
Har en humlegraut(neipa) til gjæring i en grainfather conical fermenter.
Ble tørrhumlet på dag 3 og har nå stått 5 dager og planlegger en siste tørrhumling noen dager før cold crash.

Blir nødt til å dumpe trub/gjær og evt. humle slik at ølinntaket ikke tetter seg ved tapping på fat.
Noen gode tips i forhold til når man bør dumpe og evt. hvor mange ganger? Har lest at man ikke bør la humla ligge mer enn 5 dager pga fare for gressmak mens andre sier dette ikke er noe problem...
Dette vet jeg ingenting om, men dette gode spørsmålet druknet litt i all sytingen over hvor vanskelig det er å regne om og runde av fra kg eller g til hg.

Noen som kan gi Nils1 et godt svar?
 
Det er vel ganske delte meninger om dette. Har aldri opplevd gressmak før selv, og har tørrhumlet i 7 dager ++.

Leste i dokumentasjonen til Fermentasaurus at man man burde tømme humle når den bunnfallet i oppsamlingsballongen igjen.
 
Det er vel ganske delte meninger om dette. Har aldri opplevd gressmak før selv, og har tørrhumlet i 7 dager ++.

Leste i dokumentasjonen til Fermentasaurus at man man burde tømme humle når den bunnfallet i oppsamlingsballongen igjen.
Problemet med ståltank er at jeg ikke kan se når ting bunnfallet så jeg må ta det på "gefylen"
Mer enn 5 dager kontakttid er kanskje ikke noe poeng uansett?
Gjæren som bunnfeller er vel bare en fordel å få fjernet kontinuerlig, kanskje
 
Jeg sluttet egentlig ganske raskt med den ballen. Nå dumper jeg som alle andre koniske, rett i bøtte/annet, setter litt co2 på så den ikke skal trekke luft og du,per i vei. Forstår egentlig ikke hvorfor klatte med ball.
 
Har en gjærslurry med US-05 høstet fra en starter fra februar. Tenkte jeg skulle sette en ny starter på denne. Den har stått med vørter over seg hele tiden i kjøleskap. Men når jeg åpner og lukter synes jeg lukten er rundt om cider/eddik. Kjenner jeg blir usikker på om jeg bør benytte denne i en starter.... hvad tycks?
 
Har en gjærslurry med US-05 høstet fra en starter fra februar. Tenkte jeg skulle sette en ny starter på denne. Den har stått med vørter over seg hele tiden i kjøleskap. Men når jeg åpner og lukter synes jeg lukten er rundt om cider/eddik. Kjenner jeg blir usikker på om jeg bør benytte denne i en starter.... hvad tycks?

Jeg er ingen pastor, men lukter det funky er det grunn nok til å ofre for meg. En lang bryggedag fortjener sunn gjær.
 
Har en gjærslurry med US-05 høstet fra en starter fra februar. Tenkte jeg skulle sette en ny starter på denne. Den har stått med vørter over seg hele tiden i kjøleskap. Men når jeg åpner og lukter synes jeg lukten er rundt om cider/eddik. Kjenner jeg blir usikker på om jeg bør benytte denne i en starter.... hvad tycks?

Er du først blitt mistenksom, får du aldri fred for tanken på at dette kanskje ikke er så bra. Så jegville nok spandert en ny pose.
 
Jepp, ble mistenksom og matet sluken med den. Hadde heldigvis en pose med US-05 liggende, så dermed kastet jeg den oppi snurreren. Så får jeg heller ta av litt av den. Takk.
 
Tilbake
Topp