Tråden for dumme spørsmål.

Jeg glemte TL;DR. Hvis ølet står på 19-20C, og du ikke gjør CC, så ikke det dugg over fem døgn. Du må få humla til å felle ut lit og så du ikke får med for mye på flasker, det ser ikke fint ut, så type maks tid, før du begynner å få med deg de gress-smakene, som jeg mener er ved fem døgn omtrent ved den temperaturen. Samtidig som aroaen begynner å gå nedover.

Fins det en formel å dette med temperatur og dager?
 
Fins det en formel å dette med temperatur og dager?

Kan jeg ikke tenke meg, har aldri sett. Kanskje noen har laget noen enkle kurver eller noe.

Edit. Det finnes forsåvidt noen papers med ekstrahering av oljer, men såvidt jeg husker å var de ganske laboratoriske.
 
Den fryktede gressmaken, er ikke det noe av en myte for hjemmebryggere? Om man unngår kokt humle i gjæringskaret, og ikke tørrhumler med humle som smaker gress i utgangspuktet (Mosaic, Fuggles) er det vel ikke noe stort problem? Har inntrykk av at alle har hørt at det er en risiko, men ingen som har opplevd det selv, liksom.

Men helt enig i at 3 dager er mer enn nok.
 
Sist redigert:
Jeg hadde nettopp et lite overkok som resultat av litt uoppmerksomhet. Jeg mistenker at en del humle unnslapp vørteren når dette skjedde. Jeg har dessverre ikke så mye humle igjen å jobbe med, så dette er problemstillingen min:

Bør jeg fordele litt humle fra kortere koketid til lengre koketid for å øke IBU litt og heller tørrhumle litt for aroma når jeg får kjøpt inn nytt?
 
Den fryktede gressmaken, er ikke det noe av en myte for hjemmebryggere? Om man unngår kokt humle i gjæringskaret, og ikke tørrhumler med humle som smaker gress i utgangspuktet (Mosaic, Fuggles) er det vel ikke noe stort problem? Har inntrykk av at alle har hørt at det er en risiko, men ingen som har opplevd det selv, liksom.

Men helt enig i at 3 dager er mer enn nok.

Jeg må si at den femdagers-gress-greia jeg nevnte i går er egentlig av gammel "kunnskap". Det har vel mye å si hvordan og når man tapper og smaker. Men kanskje saken er at siden humla "blir gammel", og mister litt preg, så kommer andre ting frem? Det er jo mye plantemateriale i humle, og det er jo ikke smakløst.
 
Hei,

Nettopp brygget en tsjekkisk pils på Speidel med kjølespiral, og skulle etter planen pitche på 8 grader. Normalt sett har jeg hatt ca 5 grader varmetap ved overføring fra bryggekjele til gjæringsfat, men idag var det jo 20 grader og sol (brygger på terassen). Tenkte ikke på det, og startet overføringen på ca 12 grader i bryggekjelen. Endte opp med å pitche på 14 grader da det ikke var varmetap. Steg til 15 grader i gjæringskaret mens jeg fraktet det ned i boden og koblet opp på glykolkjøler. Tempen er nok nede i 10 grader om kort tid, dog. Gjærstarteren var ca 8-10 grader.

Spørsmålet er, hva blir konsekvensen? Stresset gjær og ester smak i det ferdige ølet? Er jo så lite å gjemme seg bak på en lys pilsner tenker jeg. Skal kjøre diacetylrest som planlagt.
 
Hvis du får ned tempen raskt nok så blir det helt sikkert helt fint. Gjæren driver fortsatt og føler på forholdene, det hadde vær litt kjipere hadde du brukt noen dager på å senke tempen.
 
Hvor kaldt er det greit at et øl blir under lagering?

Jeg kjørte lagering og cold crash simultant her (Se deilige bilder for foto). Lageren er i flasker, og kjøleskapet styres etter temperaturen i bøtta. Nå tar det jo litt tid å kjøle ned en så stor mengde væske, så det blir ganske kaldt i kjøleskapet under nedkjøling, og flaskene blir nok kalde fortere. Nå var det -6 grader i lufta i kjøleskapet, og bøtta er fortsatt på tre grader.

Edit: Jeg feiga ut og bytta om sensorene. Styrer heller skapet etter lufta og lar karet kjøle seg ned saktere, men uten fare for bånnfryste flasker.
 
Sist redigert:
Hvor kaldt er det greit at et øl blir under lagering?

Jeg kjørte lagering og cold crash simultant her (Se deilige bilder for foto). Lageren er i flasker, og kjøleskapet styres etter temperaturen i bøtta. Nå tar det jo litt tid å kjøle ned en så stor mengde væske, så det blir ganske kaldt i kjøleskapet under nedkjøling, og flaskene blir nok kalde fortere. Nå var det -6 grader i lufta i kjøleskapet, og bøtta er fortsatt på tre grader.

Flytt proben til ambient. Hvis lufta er 1C så vil dunken bli det samme etter en tid, så trenger du ikke bekymre deg for hverken flasker eller CC-dunk. Jeg har en vag følelse av at fryst øl blir tynnere i kroppen, helt uvitenskapelig selvsagt.
 
Flytt proben til ambient. Hvis lufta er 1C så vil dunken bli det samme etter en tid, så trenger du ikke bekymre deg for hverken flasker eller CC-dunk. Jeg har en vag følelse av at fryst øl blir tynnere i kroppen, helt uvitenskapelig selvsagt.
Great minds... :) Gjorde akkurat det rett etter jeg posta. Nå står den på -0,5. Passe?
 
Gikk på en ny blemme. Murphy’ lov som gjelder for dette brygget tydeligvis.

Igår brygget jeg en tsjekkisk pils. Selve bryggingen gikk smertefritt, men pitchet gjær på 14 grader istede for 8 grader. Denne skal gjæres på 10 grader. Fikk ned temperaturen til 10 grader innen kort tid.

Sjekket sist gjæringstemperaturen kl.02 i natt, og den var fortsatt på 10 grader, og det var ikke begynt å boble enda.
Sjekket nå 12t senere, og til min store forskrekkelse ser jeg at temperaturen i gjæringsfatet er på 18.2 grader! Fant raskt ut at quick connection på strømkabelen til vannpumpa i glykolkjøleren ikke satt skikkelig. Så det ble ikke pumpet inn glykol i kjølekappen på gjæringsfatet. Det er stormgring nå. Satser på å få senket temperaturen til 10 grader ila et par timer.

Spørsmålet er om dodraugen skal få batchen? Gjærer på wlp800.
 
Ville ikke gitt den til dodraugen før du vet at det ikke blir bra. Hvis du er heldig tar DA-rasten unna mye/alt. Ta den rasten i god tid før du når fg (5-10 poeng)

Har forøvrig pitchet wlp800 på 14 grader og den pilsen ble knallgod.
 
Gikk på en ny blemme. Murphy’ lov som gjelder for dette brygget tydeligvis.

Igår brygget jeg en tsjekkisk pils. Selve bryggingen gikk smertefritt, men pitchet gjær på 14 grader istede for 8 grader. Denne skal gjæres på 10 grader. Fikk ned temperaturen til 10 grader innen kort tid.

Sjekket sist gjæringstemperaturen kl.02 i natt, og den var fortsatt på 10 grader, og det var ikke begynt å boble enda.
Sjekket nå 12t senere, og til min store forskrekkelse ser jeg at temperaturen i gjæringsfatet er på 18.2 grader! Fant raskt ut at quick connection på strømkabelen til vannpumpa i glykolkjøleren ikke satt skikkelig. Så det ble ikke pumpet inn glykol i kjølekappen på gjæringsfatet. Det er stormgring nå. Satser på å få senket temperaturen til 10 grader ila et par timer.

Spørsmålet er om dodraugen skal få batchen? Gjærer på wlp800.

Neida. Sjøl om jeg gjerne forer dodraugen med dårlig øl, så venter jeg til er sikker på at ølet er dårlig. Men ikke senk temperaturen for brått. Nå er du vel godt i gang alt, men du stresser gjæren unødig hardt på den måten.Bruk i alle fall en 4-5 timer per grad. (6 grader per døgn, sier Palmer.)
 
Hvis det ikke har kommet noe kullsyre i flaskene etter en uke, hva er da sjansen for at det blir noe i det hele tatt?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Nå er ikke jeg veldig dreven enda, men har opplevd at karbonering kan være en tålmodighetsprøve. Er det helt 100% flatt?

Ellers noen spm som gjør det lettere å få svar:
Hvor mye sukker tilsatte du (g/L)?
Hvilken alkoholprosent og gjærtype snakker vi om?
Hvilken temp står flaskene på?

Jeg har opplevd at det hjelper å vende på flaskene et par ganger om dagen, men test med en eller to flasker før du tar alle. Det var et tips jeg fikk her inne en gang jeg sleit litt, og det hjalp litt.
 
Tilbake
Topp