Tråden for dumme spørsmål.

Når jeg skal gjenopplive og formere halvgammel gjær gjennom en tostegs starter (1L + 2-4L), er det nødvendig eller anbefalt å dekantere etter første steg, eller kan jeg bare helle ny vørter oppi kolben gitt at det er plass? Om jeg ikke gjør det, bør jeg ta hensyn til at den nye vørteren vil bli utvannet og derfor lage den tilsvarende sterkere enn planlagt?

Det siste spørsmålet: Nei, du skal vel bare lage den som vanlig, og helle oppi. Lager du den sterkere, vil i alle fall alkoholkonsentrasjonen til slutt bli noe høyere, og sjøl om det vel neppe blir mer enn maks butikkstyrke, så er det vel neppe noen fordel. Men du får jo mer gjær - og så veldig skadelig for gjæren kan det umulig bli. Det er jo utmerket å høste gjær fra et brygg på butikkstyrke.
 
Da velger jeg nok å dekantere, selv om det tar litt ekstra tid (å vente på bunnfelling før jeg kan dekantere).
 
Når jeg skal gjenopplive og formere halvgammel gjær gjennom en tostegs starter (1L + 2-4L), er det nødvendig eller anbefalt å dekantere etter første steg, eller kan jeg bare helle ny vørter oppi kolben gitt at det er plass? Om jeg ikke gjør det, bør jeg ta hensyn til at den nye vørteren vil bli utvannet og derfor lage den tilsvarende sterkere enn planlagt?

Det siste spørsmålet: Nei, du skal vel bare lage den som vanlig, og helle oppi. Lager du den sterkere, vil i alle fall alkoholkonsentrasjonen til slutt bli noe høyere, og sjøl om det vel neppe blir mer enn maks butikkstyrke, så er det vel neppe noen fordel. Men du får jo mer gjær - og så veldig skadelig for gjæren kan det umulig bli. Det er jo utmerket å høste gjær fra et brygg på butikkstyrke.

Dersom du skal lage et steg 2 på 3 liter, og har allerede 1 liter i kolben, så må jo sukkermengden i 2 literen du koker og kjøler inneholde alt sukkeret du skal ha i en 3-liters starter.

Altså:
Steg 1: 1 liter OG 1.036 => 104,7 g DME
Steg 2: 3 liter OG 1.036 => 308,1 g DME (denne mengden DME koker du opp i 2 liter vann, fordi det er 1 liter utgjæret vørter i kolben allerede)

Dersom du koker 2 liter med OG 1.036 og tilsetter dette til kolben med 1 liter væske blir det jo et steg med "for lite" sukker for gjæren.


EDIT: for å overdrive, dersom du har 10 liter utgjæret vørter i kolben, nytter det ikke å lage 1 dl med OG 1.036 og tilsette for å få 10,1 liter med normal startervørter....
 
Det har jeg også, men det hjelper ikke nå. Jeg kan ikke sette i gang steg to før steg én av samme gjær er ferdig!
Har du dårlig tid, skjønner jeg hvorfor du vil "toppe opp" før gjæren bunnfeller. Det går nok helt greit det og. Med to snurrere og to kolber kan du også dele i to og kjøre parallelt. Da kan du få mye gjær på kort tid. Kanskje lurt å være generøs med gjærnæringen?
 
Joda - bare hell av halvparten, og kjør løs i ny kolbe.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Helle av når?

Det er å bli ferdig med to steg på kortest mulig tid som er målet mitt, ikke å få mest mulig gjær til slutt (da ville jeg ha splittet etter første runde).
 
Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Helle av når?

Det er å bli ferdig med to steg på kortest mulig tid som er målet mitt, ikke å få mest mulig gjær til slutt (da ville jeg ha splittet etter første runde).

Er det mulig å ikke sikte mot å få mest mulig gjær;)? Det var det jeg misforsto. Stryk:(.
 
Dersom du skal lage et steg 2 på 3 liter, og har allerede 1 liter i kolben, så må jo sukkermengden i 2 literen du koker og kjøler inneholde alt sukkeret du skal ha i en 3-liters starter.

Altså:
Steg 1: 1 liter OG 1.036 => 104,7 g DME
Steg 2: 3 liter OG 1.036 => 308,1 g DME (denne mengden DME koker du opp i 2 liter vann, fordi det er 1 liter utgjæret vørter i kolben allerede)

Dersom du koker 2 liter med OG 1.036 og tilsetter dette til kolben med 1 liter væske blir det jo et steg med "for lite" sukker for gjæren.


EDIT: for å overdrive, dersom du har 10 liter utgjæret vørter i kolben, nytter det ikke å lage 1 dl med OG 1.036 og tilsette for å få 10,1 liter med normal startervørter....

Du har jo rett i at alkoholkonsentrasjonen blir høyere @Finn Berger .
Men med mindre sukker blir det jo mindre vekst, men kanskje litt mer spreke gjærceller de som er der...
Kommer vel an på hvilke volum vi snakker.
 
Du har jo rett i at alkoholkonsentrasjonen blir høyere @Finn Berger .
Men med mindre sukker blir det jo mindre vekst, men kanskje litt mer spreke gjærceller de som er der...
Kommer vel an på hvilke volum vi snakker.

Nei, jeg tror jo det har helt marginal betydning hva du gjør her. Jeg har akkurat fått veldig rask utgjæring med fersk og fin uvasket slurry fra et 5%-øl. Rolig og fin gjæring, ingen usmaker. Ender nok med 80+ i utgjæringsprosent. WLP013. Tror jeg setter personlig rekord i tid mellom brygging og flasking. Det blir bare 10 dager.
 
Alternativt, ville du heller droppet to steg og bare gå rett på én 3-4-liters starter med den to måneder gamle, lille wlp001-slanten?

Jeg er blitt litt redd for å gjøre det der. Med gammel gjær er det sikrest å gi den en liten dose - kanskje bare en halvliter - med 1.020-vørter. Med bare litt levende gjær i en stor 1.036-starter tar det evigheter før den kommer i gang, og det blir et veldig galt forhold mellom gjærmengde og startervolum.

Men når jeg er trygg på at jeg har fått en liten dose gjær som er fit for fight, så hiver jeg den i en større starter.
 
Jeg er blitt litt redd for å gjøre det der. Med gammel gjær er det sikrest å gi den en liten dose - kanskje bare en halvliter - med 1.020-vørter. Med bare litt levende gjær i en stor 1.036-starter tar det evigheter før den kommer i gang, og det blir et veldig galt forhold mellom gjærmengde og startervolum.

Men når jeg er trygg på at jeg har fått en liten dose gjær som er fit for fight, så hiver jeg den i en større starter.

Ikke sant, da er jeg tilbake til det første spørsmålet mitt. Jeg får se om jeg dekanterer første runde eller ei.

Uansett, jeg endte med å lage en 0,8 liters svak første starter nå, og 5 minutter på karusellen var nok til full fres. Så gjæren er tydeligvis frisk! :)
 
God kveld,

Har et spørsmål til rutinerte tørrhumlere. Har en NØ IPA klone på gang som skal tørrhumles. Jeg har registrert at man bør tørrhumle mens gjæren enda er aktiv. SG har nå blitt 1.020, betyr det at det er på tide å hive humla i dunken eller skal jeg drøye litt til?

Jeg fikk litt bakoversveis da denne ble satt til gjæring på søndag og følte meg litt teit som tok en prøve allerede nå (bare måtte smake)

Hvor lang tid kan det max gå mellom tørrhumling og flasking?
 
God kveld,

Har et spørsmål til rutinerte tørrhumlere. Har en NØ IPA klone på gang som skal tørrhumles. Jeg har registrert at man bør tørrhumle mens gjæren enda er aktiv. SG har nå blitt 1.020, betyr det at det er på tide å hive humla i dunken eller skal jeg drøye litt til?

Jeg fikk litt bakoversveis da denne ble satt til gjæring på søndag og følte meg litt teit som tok en prøve allerede nå (bare måtte smake)

Hvor lang tid kan det max gå mellom tørrhumling og flasking?

Hiv oppi. Jeg tenkte i går kveld at jeg skulle vente til i dag tidlig, siden det ploppa ganske greit fremdeles. Og så var det nesten stille der i morges:(. Da var den nede på 1.011.

Hvor mange dager? Det kommer an på hvem du spør:p. 5-7 dager er hva jeg har landa på - men jeg er ingen ekspert på dette.
 
Tja. Det at man bør tørrhumle mes gjæren er aktiv spørs vel litt hva man vil.

En kort 101:

Hvis man vil scrubbe oksygen som følger med tørrhumlingen så er ikke det dumt. Samtidig med gjæraktivitet vil denne blåse noe av aromaen ut av karet igjen, med mindre man gjærer under trykk, da kan denne utblåsningen av aroma minimeres.
Hvis du vil ha biotransformasjon så må du tørrhumle tidlig, og også sent for aromaen.

Gjær tar med seg oljer når den bunnfeller. Så hvis du tørrhumler med aktiv gjær, så vil denne blåse noe av aromaen ut vinduet (med mindre du spunder som sagt over), og vil også ta med seg noe av oljene ned da disse "coater" gjærcellene. Forskjellige gjærtyper har forskjellig evne til å dra med seg godsaker ned i avgrunnen av gjæringskaret.

Bunnfeller du gjæren først, og så øker temp igjen, eller venter til gjæren er bunnfelt naturlig, før du tørrhumler så får du mer oljer i ølet, men ikke noe aktiv gjær til å scrubbe oksygen.

Tørrhumler du og så øker temperaturen så scrubber du ut mer oksygen (og aroma) enn hvis du tørrhumler kaldt. Tørrhumler du varmt tar det kortere tid for oljene å bli tatt opp i ølet. Tørrhumler du kaldt så tar det lengre tid. Men lengre tid gir også gress-smaker lengre tid til å bli tatt opp i ølet.

Pulveriserer du humla først tar det kortere tid.

Så på alle måter så må man veie opp, også bokstavelig talt mtp hvor mye humle man bruker mtp når man tørrhumler gitt de bieffektene tidspunktet gir.

Selv ville jeg ikke tørrhumlet mer enn fem dager før flasking, da blir det greit, men mener at man kan korte ned. Siste var tørrhumlet i 24t før jeg brukte 36t på CC ned til 2C fra 24C. Det ga en helt grotesk fersk aroma og smak, men lite polyfenoler. Noen liker det, andre ikke.
 
Sist redigert:
Takk for meget utfyllende info. Vet ikke helt om det hjalp meg i avgjørelsen, men nå vet jeg hvertfall utfallet av de to mulighetene, jeg tror jeg satser på å humle med aktivitet. Så kan jeg heller dra til litt for å kompensere for tapt aroma.

Igjen takk for hjelpen.
 
Takk for meget utfyllende info. Vet ikke helt om det hjalp meg i avgjørelsen, men nå vet jeg hvertfall utfallet av de to mulighetene, jeg tror jeg satser på å humle med aktivitet. Så kan jeg heller dra til litt for å kompensere for tapt aroma.

Igjen takk for hjelpen.

Teorien er at aktiv gjær vil ta opp oksygenet og bruke det til å bygge opp cellemembranen, gitt at det er en viss mengde glucose igjen i vørteren. Etter det bruker den oksygenet til respirasjon, og produserer utrivelige stoffer i prosessen, som bl.a. eddiksyre, og stoffer som seinere gir oksydert preg til ølet. Nå er det nok små mengder oksygen det er snakk om, og jeg er ikke helt sikker på hvor dramatisk det er, men det er greit med all mulig fare man kan eliminere:).
 
Takk for meget utfyllende info. Vet ikke helt om det hjalp meg i avgjørelsen, men nå vet jeg hvertfall utfallet av de to mulighetene, jeg tror jeg satser på å humle med aktivitet. Så kan jeg heller dra til litt for å kompensere for tapt aroma.

Igjen takk for hjelpen.

Jeg glemte TL;DR. Hvis ølet står på 19-20C, og du ikke gjør CC, så ikke det dugg over fem døgn. Du må få humla til å felle ut lit og så du ikke får med for mye på flasker, det ser ikke fint ut, så type maks tid, før du begynner å få med deg de gress-smakene, som jeg mener er ved fem døgn omtrent ved den temperaturen. Samtidig som aroaen begynner å gå nedover.
 
Tilbake
Topp