1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, den ploppinga når jeg flasker blir ihvertfall jeg lei av.

2. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vel, må innrømme jeg lager ei lita glipe i lokket. For ikke å risikere å dra vann inn fra låsen.

erikraude liker dette.
  3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det er antakelig den bryggetabben jeg begår oftest, det der. Jeg stikker om til eget kar for å blande inn vørteren, og jeg hater den surklelyden som kommer fra den gjærlåsen jeg har glemt å ta ut.

Burde sikkert prøve å unngå den omstikkinga, men skjønner ikke hvordan jeg da skal få blanda inn vørteren jeg bruker til karbonering uten å røre opp sedimentet i gjæringskaret. (Og det frister ikke veldig å overføre to liter vørter til flaskene med ei sprøyte.)

4. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har brukt sprøyte de siste gangene. Det er ganske kjedelig.

Finn Berger liker dette.
  5. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg er nok uvøren og gæren, men omstikking til eget kar for flasking har aldri bekymret meg. Det er ikke mange år siden at nesten alle stakk om til et eget kar for sekundærgjæring etter at stormgjæringen var over og det meste av gjæren var samlet i bunnen. Det sies at det ble bra øl da også.

ØyvindO, Finn Berger og Jo-Helge liker dette.
  6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jo, men da stakk en om mens det ennå var mye aktiv gjær, og fremdeles noe sukker, i suspensjon - stort sett, vil jeg tro. Og jeg har stor tro på aktiv gjær så lenge den har litt sukker igjen å ete, som du sikkert har skjønt;). Og dessuten så tror jeg at det opp gjennom har blitt brygget ganske mye ikke helt godt godt oksidert øl. Av meg, også:(.

En klok teolog sa en gang at du må lære å tvile før du kan lære å tro. Så jeg tviler på det meste av det jeg tror på. (Og det meste av det jeg tror jeg vet, er jo egentlig bare tro.) Sånn sett er det logisk å tro at det ikke er så farlig med litt oksygen så lenge jeg veit at det ligger aktiv gjær klar til å ta seg av den - og likevel tvile såpass på om det faktisk stemmer, til at jeg gjør det jeg kan innenfor rimelighetens grenser for å begrense oksygenopptaket:).

Dessuten er det tall mellom 7 og 14. Om gjæren takler x ppm oppløst oksygen, er det ikke sikkert den håndterer mengden y av det samme. Sånt veit jeg lite om, så heller safe than sorry, som det heter på nynorsk.

#6926 Finn Berger, 5 Mai 2018
    Sist redigert: 5 Mai 2018
    Terje J liker dette.
  7. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg valgte å dosere med sprøyte og flaske rett fra kar i et utvida forsøk på å lage et best practice-øl. Problemet er bare at ølet blei veldig godt, så nå må jeg trappe ned på én og én prosess av gangen for å se hvilke som betyr noe. Første trinn er å droppe vørter og dosere sukkerlake direkte i flaskene.

Finn Berger liker dette.
  8. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Når var det sukkerbitene gikk av moten egentlig?

9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Denne tråden er bra på klargjøre hvordan oksidering arter seg - og diskusjonen er god, synes jeg.

10. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De passer ikke til hvor mye sukker jeg vil ha pr liter.

11. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Om en vil smake hvordan oksydert øl smaker kan en jo gå på polet og kjøpe en Old Ale. Og har noen slengt på Imperial i samme slengen har den sikkert ligget på eikefat i et par år.

12. Martin Brekke

Martin Brekke
    Expand Collapse
    Registrert bruker

0D81D861-227C-4E53-ACD2-8272A320011F.jpeg Hei folkens! Her trenger jeg tips og råd fra dere:
    Har fått dette problemet før og begge gangene jeg har brukt karboneringsdrops. Hva tror dere har skjedd med cideren/ølet mitt?
    Det ser ut som små biter på størrelse med øyevipper. Er det sukkerer som ikke løser seg opp? Kunne ikke se biter i ølet/cideren før jeg puttet drops i flasken.

Har en flaske pilsner stående fra høsten 2017 og bitene er der fremdeles.

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er en kjent greie med noen av muntons-dropsene iallefall.

14. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hahhh! Sukkerbiter er bare såååååå 2017... :D

loebrygg liker dette.
  15. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Så,så... vent til du blir pensjonist og må lære å like kamferdrops! Da tenker jeg du setter pris på sukkerbitene!

Daggis, Finn Berger og YngveKL liker dette.
  16. infinish

infinish
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva med å kjøle ølet ned til 0 grader. Tilsett vørter, bland og vent 2-3 dager for så å tappe på flasker. Jeg prøvde det og det fungerte fint.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Finn Berger liker dette.
  17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Høres ikke så gæ'ernt ut - men litt for mye styr for en litt lat brygger. Og så krever det kjøling.

18. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Nå gikk jeg glipp av pensjonistkurset, men jeg har ikke fått med meg noen forpliktelse til å like kamferdrops:D.

Siden kamferdrops er løselig i vann, går jeg ut fra at noen har brygget kamferøl. Kanskje kunne det fikses ganske enkelt gjennom å bruke dem til karboneringen?

Sikkert greit å markedsføre til pensjonister: "Ølet for deg over 70 med slitne smaksløker og dårlig hukommelse. Rydder opp i tette sinusganger, og vekker gamle minner til live."

ullrotta og YngveKL liker dette.
  19. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Pensjonist uten kamferdrops er som en julenisse uten skjegg var det vi lærte på kurset.

Terje J, YngveKL og Finn Berger liker dette.
  20. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg er fortsatt ganske grønn når det kommer til å skape egne oppskrifter, men har klart å bygge opp en oppskrift jeg er storfornøyd med.

Etter smaking av siste batch med denne oppskriften tror jeg at den ville blitt enda litt bedre med en liten ettersmak av Citra. Når bør jeg evt legge til litt Citra i prosessen for å få utheve aromaen uten at det overtar det jeg allerede har (Centennial)

Del denne siden