Varmeelement i kokekjele - behov for regulering ?

Hei,

Har en 37 liters SS Brew Tech kokekjele som jeg inntil nå har benyttet induksjon som varmekilde.
Ved å koke ute så har denne vært akkurat passe på full styrke, altså 3500W, og har gitt fin rullende kok.

Ønsker nå å montere inn et ULWD varmeelement på 3500W, altså eliminere vekk induksjonstoppen.

Vil det være noe behov for å regulere styrken på denne, eller vil det mest sannsynlig gi fin rullende kok på et volum på 30-35 liter, uten at styrken trenger å bli regulert ned noen hakk ?

Mvh. Knut
 
Sist redigert:
Har greid meg med 2000 watt men det tar tid å få opp i kok,
Noe som er greit er å ha en styrke på elementet du kan regulere tilbake til slik at du vet hva avdampingen vil bli.
Er elementet satt sammen av fler så regulering blir mulig ved å koble inn ett og ett ? eller er det bare ett på 3500 watt.
Set er jo greit med lavere effekt på mindre volum.

regulator https://www.ebay.co.uk/itm/SSR-20VA...863687&hash=item51e9503402:g:HCsAAOSwgZ1Xqzip
Det der er link til bare en SSR?
 
Så egentlig for meg et element på 3500W uten regulering og lurer på om det er noen andre som har forsøkt et kokevolum på 30-35 liter med en slik effekt.
Ser jo at dette går helt fint med 3500W på induksjonstoppen, men blir kanskje anderledes med elementet rett oppi vørteren
 
Så egentlig for meg et element på 3500W uten regulering og lurer på om det er noen andre som har forsøkt et kokevolum på 30-35 liter med en slik effekt.
Ser jo at dette går helt fint med 3500W på induksjonstoppen, men blir kanskje anderledes med elementet rett oppi vørteren

Du får ihvertfall ikke noe dårligere kok med elementet rett i verten men jeg synes det virker mye, du får vente på andre svar, 3500 watt elementer brukes en del i ølbryggersammenhneg, prøv med et søk på akkurat det.
 
Mindre utstyr å håndtere

Tja. Summen av alt synes jeg at det er lettere med induksjonsplata. Med element så er det mer vasking, du må vaske elementet, og du må vaske rundt mutter, samt skru den av en sjelden gang for å sjekke/vaske mer, og mer dill med å bygge til med en regulator. Forstyrring av WP hvis du skal gjøre det en gang, så bør vel elementet være rustfritt og de er litt dyrere ellers så kan du få irr hvis det ikke er helt tørt. Slik jeg ser det så installerer man element hvis man ikke har mulighet for kokeplate. Og siden du har kokeplate så ivaretar du det at oppsettet er mer modulært. En dag så vil du kanskje flytte kjelen til å gjøre andre ting, men uten element.. F.eks. Også mulighet for å tørrkoke elementet hvis man har uhel, og da er det ødelagt.

Selv ville jeg vært happy med induksjonsplata, du sier jo at den gjør jobben og.
 
Sist redigert:
Tja. Summen av alt synes jeg at det er lettere med induksjonsplata. Med element så er det mer vasking, du må vaske elementet, og du må vaske rundt mutter, samt skru den av en sjelden gang for å sjekke/vaske mer, og mer dill med å bygge til med en regulator. Forstyrring av WP hvis du skal gjøre det en gang, så bør vel elementet være rustfritt og de er litt dyrere ellers så kan du få irr hvis det ikke er helt tørt. Slik jeg ser det så installerer man element hvis man ikke har mulighet for kokeplate. Og siden du har kokeplate så ivaretar du det at oppsettet er mer modulært. En dag så vil du kanskje flytte kjelen til å gjøre andre ting, men uten element.. F.eks. Også mulighet for å tørrkoke elementet hvis man har uhel, og da er det ødelagt.

Selv ville jeg vært happy med induksjonsplata, du sier jo at den gjør jobben og.

Du kommer med gode argumenter her. Nok til at jeg revurderer hele prosjektet :)
 
Tørrkoking kan gå bra for elementet, det variere fra type til type, og ja jeg har prøvd det, tørrkoking generelt er ikke bra og i verste fall brannkilde.
Totalt så er induksjonen greiest ja, så kiss.

Er ikke disse induksjonene justerbare ?
kiss, keep it simple stu...
 
Finn èn setting på plata, og hold på den i noen batcher. Dette bestemmer for det meste kokeintensitet, så kan du justere avdamping med lokket. Det trenger ikke være helt av. Så kan du også vurdere å strippe isolasjon eller å måke på med mer. Hvis du vil treffe samme avkok og intensitet. Hvis du ikke er så nøye på det så tar du deg en pils i det du ser at det putrer og durer i kjelen. Det blir bra. DMS skal mer til for å få enn det folk som ikke har testet grensen for selv mener.
 
Jeg bruker et 3200W element i 36 l kjele og må regulere til 70% for at det ikke skal koke for mye.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Det var litt sånn svar jeg var på jakt etter.
Et element på 2500W på full effekt skulle det cirka tilsvare
Som nevnt tidligere i tråden vil det ta lenger tid å koke opp, men du kan evt supplere med dyppvarmer. Da blir det enda mer å vaske på.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Bruker 3500w element og justerer kok med ezboil fra auber instrument. Fiffig sak som også kan styre mesketemp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp