Bruk av mottrykksfyller.

Finnes adapter for å bruke vanlige flasker, evt alternative løsninger i tråden. Kina-versjoner koster bare noen hundrelapper.
 
Beat resultat får jeg når ølen er litt overkarbonert, ca 0.9bar ved 2c, avhwngig av stil selvsagt, men f.eks for en pale ale. Idet du trekker opp fylleren stiger det skum som du flasker på og du får veldig god karbonering og holdbarhet.

0,9 bar? Er ikke det veldig mye?
 
0,9 bar? Er ikke det veldig mye?

Ikke overkarbonert med 0.9 bar, det er karboneringen jeg har gått for når jeg har siktet lavere, nå husker jeg ikke hva target var men..

Edit. Ser du har svart på et litt gammelt innlegg. Husker ikke hvordan jeg gjorde det da. Men ikke 0.9 bar karbonert ved 2C iallefall.
 
Ikke overkarbonert med 0.9 bar, det er karboneringen jeg har gått for når jeg har siktet lavere, nå husker jeg ikke hva target var men..

Edit. Ser du har svart på et litt gammelt innlegg. Husker ikke hvordan jeg gjorde det da.
Den skjønte jeg ikke... [emoji848][emoji848]

Uansett, har fylt med mottrykksfyller noen ganger nå og synes jeg mister litt for mye futt... Mulig jeg er utolmodig og fyller for raskt. Noen som har svar på hvor lang tid man ideelt sett bruke på å fylle 0,5 liter for å unngå for mye tap av futt?
 
Den skjønte jeg ikke... [emoji848][emoji848]

Uansett, har fylt med mottrykksfyller noen ganger nå og synes jeg mister litt for mye futt... Mulig jeg er utolmodig og fyller for raskt. Noen som har svar på hvor lang tid man ideelt sett bruke på å fylle 0,5 liter for å unngå for mye tap av futt?

Det spørs på trykket du kjører inn i mottrykksfylleren. Jo hørere trykk du har på den linja jo mindre futt mister du. Hvis du fyller med likt trykk i linja til mottrykksfylleren som du har på fatet så vil du miste litt gass og bør kanskje kompensere ved å overkarbonere en smule på fatet. Jeg anslår at jeg bruker ca 30 sekunder etter å ha justert litt. Hvis du ser skum, så er det co2 som er på vei ut av ølet.
 
Jeg bruker følgende (bilde) oppsett. Blør av trykket på fatet og kjører likt trykk hele veien. Hvordan kan jeg sette opp for å få høyere trykk på fyllesida enn på fatsida?
136dc61e25b4fb1ace73eb0e3d496a7d.jpg
 
Jeg bruker følgende (bilde) oppsett. Blør av trykket på fatet og kjører likt trykk hele veien. Hvordan kan jeg sette opp for å få høyere trykk på fyllesida enn på fatsida?
136dc61e25b4fb1ace73eb0e3d496a7d.jpg

Hvorfor blør du av trykket? Det er ikke nødvendig med en mottrykksfyller. Når du blør av trykket så begynner du å miste karbonering med en gang, selv om det forsåvidt går sakte så lenge ølet er kaldt. Med en mottrykksfyller trenger du ikke blø av, bare med en beergun f.eks.

Du må bruke en sekundærregulator i kjeden. F.eks slik jeg har min gasslinje er at jeg har en regulator på flaske, splittet i to ut av denne

Linja som går til å karbonere øl går inn i en 4-veis sekundærregulator (fire regulatorer på linje), disse linjene karbonerer øl i kjøleskapet.

Den andre linja ut av splitten etter hovedregulatoren, har samme trykk som hovedregulatoren er satt til.. Denne bruker jeg til mottrykksfylling. Regulatoren på flaska står på 2.5 bar. Så jeg får 2.5 bar inn i mottrykksfylleren, mens fatene får det den enkelte sekundærregulator er satt på.

Den 2.5-linja har jeg også laget "modulær" slik at jeg kan sette på forskjellige koblinger via hurtigkoblinger, samt en biltema-regulator slik at hvis jeg trenger lavere trykk ut av den 2.5-linja, så kan jeg sette inn den for f.eks overføring av starsan mellom fat, som jeg gjør ved lavt trykk for å spare gass.
 
Grunnen til at jeg blør av trykket er at jeg har fylt med lavere trykk enn det trykket fatet står med. Trodde det var viktig. Skjønner at jeg har mye å lære enda...

Men jeg har lært mye av svarene dine nå, @Miguel. Takk! [emoji106]
 
Grunnen til at jeg blør av trykket er at jeg har fylt med lavere trykk enn det trykket fatet står med. Trodde det var viktig. Skjønner at jeg har mye å lære enda...

Men jeg har lært mye av svarene dine nå, @Miguel. Takk! [emoji106]

Det trenger du ikke såfremt du bruker en mottrykksfyller. Hvis du har en beergun så må du blø av da dette ikke er en mottrykksfyller.

1.jpg
 
Flott skisse! [emoji106]
Hva er teorien bak det høye trykket på fylleren?

Man kan fylle raskere siden det ikke skummer, fordi du har et mye høyere overtrykk i flaska enn liketrykk med trykket som er på fatet/i linja generelt.

Men. man blir sliten i hånden av det. Jeg må holde fylleren nede mot 2.5 bar, den vil ut av flaska liksom.
 
Man kan fylle raskere siden det ikke skummer, fordi du har et mye høyere overtrykk i flaska enn liketrykk med trykket som er på fatet/i linja generelt.

Men. man blir sliten i hånden av det. Jeg må holde fylleren nede mot 2.5 bar, den vil ut av flaska liksom.
Fantastisk læringskurve i kveld!
Nå blir det nytt oppsett rundt mottrykksfylleren . [emoji106]

Bør man i tillegg tenke på slangelengde mellom fat og fyller?
 
Sist redigert:
Jeg har også blitt frelst på mottrykksfylling.
Som Miguel sier, trikset for problemfri fylling er å kjøre HØYERE trykk på fatet og fylleren når man fyller enn det ølet er karbonert med.
Hvis ølet er karbonert og i likevekt på 1 bar setter jeg trykket til mellom 1.5 og 2 bar. Enda høyere går også fint.
Jeg bruker i prinsippet akkurat samme oppsett som din skisse i første innlegget med en T-splitter på gasslangen fra CO2-flaska. En til fatet og en til fylleren. Jeg har også laget et enkelt stativ slik at jeg slipper å holde i fylleren eller flaska mens den fylles.

Slangetykkelse eller lengde har ingenting å si. Bruk det du har. Ikke temperatur heller, så lenge prinsippet over følges.

Mange som blander sammen/overfører gode råd for beergunfylling til mottrykksfylling; kalde flasker, kaldt øl og lavt trykk. Ingen slike hensyn trengs å tas :)
 
Jeg har også blitt frelst på mottrykksfylling.
Som Miguel sier, trikset for problemfri fylling er å kjøre HØYERE trykk på fatet og fylleren når man fyller enn det ølet er karbonert med.
Hvis ølet er karbonert og i likevekt på 1 bar setter jeg trykket til mellom 1.5 og 2 bar. Enda høyere går også fint.
Jeg bruker i prinsippet akkurat samme oppsett som din skisse i første innlegget med en T-splitter på gasslangen fra CO2-flaska. En til fatet og en til fylleren. Jeg har også laget et enkelt stativ slik at jeg slipper å holde i fylleren eller flaska mens den fylles.

Slangetykkelse eller lengde har ingenting å si. Bruk det du har. Ikke temperatur heller, så lenge prinsippet over følges.

Mange som blander sammen/overfører gode råd for beergunfylling til mottrykksfylling; kalde flasker, kaldt øl og lavt trykk. Ingen slike hensyn trengs å tas :)

Nemlig, all bets are off med mottrykksfylling sammenlignet med BG-fylling.
 
Ser jo veldig bra ut det der

Hvor fikk du tak i morebeerfylleren?
Ser bedre og smekrere ut enn min Alifyller.
Driver og spekulerer på et nytt oppsett der fylleren er montert på bordkorkeren i stedet for på eget stativ og en sånn en kunne vært en fin oppgradering.
 
Ser jo veldig bra ut det der

Hvor fikk du tak i morebeerfylleren?
Ser bedre og smekrere ut enn min Alifyller.
Driver og spekulerer på et nytt oppsett der fylleren er montert på bordkorkeren i stedet for på eget stativ og en sånn en kunne vært en fin oppgradering.
Bryggselv [emoji4]
 
Tilbake
Topp