Cream Ale

Tok en måling og en smak av bjørkeølet nå, og satte fatet på verandaen med litt gelatin for klaring og cold crash. Herrefred så smooth. Livsfarlig øl om det noengang var et. Smaker som kildevann, klokker inn på 6,5 %. Wlp0029 trives tydeligvis med lav temperatur.

EDIT: Justerte ordvalg. :)
 
Sist redigert:
Brygget en cream ale til kona for 14 uker siden, effektiviteten ble litt høyere en planlagt og havnet på en OG på 1.060 i stede for planlagte 1.051.

Er utgjæret til 1.010 så dette får en ABV på ca 6,7% er litt redd alkohol smaken blir for fremtredende i en øl med så lite smak?

Har 50l+ på to gjæringskar, har litt lyst til å vanne ut det ene og flaske det andre.

Noen som har gjort lignende evt har en anbefaling på hva jeg burde gjøre?
 
Brygget en cream ale til kona for 14 uker siden, effektiviteten ble litt høyere en planlagt og havnet på en OG på 1.060 i stede for planlagte 1.051.

Er utgjæret til 1.010 så dette får en ABV på ca 6,7% er litt redd alkohol smaken blir for fremtredende i en øl med så lite smak?

Har 50l+ på to gjæringskar, har litt lyst til å vanne ut det ene og flaske det andre.

Noen som har gjort lignende evt har en anbefaling på hva jeg burde gjøre?

Har opplevd det samme - men min stoppet på 6,2%. Det gikk bra. Nå har den ligget udrukket i kjøleskap en god stund, men jeg smakte på den for et par dager siden - og fant ut at jeg sitter med et veldig godt øl:). Det hadde åpenbart godt av "lagering".

Men jeg synes ikke det er noen dum ide å gjøre som du tenker deg. Så finner du ut hvordan det å vanne ut fungerer, også. Jeg kan vanskelig tenke meg at det blir dårlig.
 
Å vanne ut et øl som i utgangspunktet har lite smak, det skurrer litt for meg. Du ender vel opp med Farris med alkohol :)
Jeg mener motsatt, å vanne ut ett øl med mye smak vil fort smake utvannet, mens ett med lite smak har mindre smak å vanne ut slik at forskjellen ikke blir så stor.
 
Jeg mener motsatt, å vanne ut ett øl med mye smak vil fort smake utvannet, mens ett med lite smak har mindre smak å vanne ut slik at forskjellen ikke blir så stor.
Du har kanskje rett i det. Jeg har ingen erfaring på området, har til dags dato ikke vannet ut noen av mine brygg.
 
Har 50l+ på to gjæringskar, har litt lyst til å vanne ut det ene og flaske det andre.
Vennligst gjør som du selv foreslår med utvanning av kun det ene gjæringskaret og meld dine funn tilbake. Godt mulig lang lagring vil jevne ut eventuelle forskjeller du vil plukke opp i starten. #for-science
 
Hvis du skal vanne ut ferdig utgjæret øl, bør du koke vannet (og deretter kjøle ned) for å fjerne mest mulig oksygen fra vannet før tilsetting.
 
Jeg mener motsatt, å vanne ut ett øl med mye smak vil fort smake utvannet, mens ett med lite smak har mindre smak å vanne ut slik at forskjellen ikke blir så stor.

Men dette ølet ble kraftigere enn beregnet, dvs. OG ble høyere enn beregnet. Hadde det vært utgjæringsprosenten som ble for høy, hadde det vært en annen sak, mener jeg. Så utvanningen bringer her balansen tilbake til det som var meningen i utgangspunktet. Det ikke-utvannede ølet er det som blir "feil", for om @Håkonsen hadde gjort beregningene basert på den effektiviteten han faktisk fikk, ville han brukt mindre malt.

Og cream ale er jo et lett, drikkbart øl. 6,7% er godt over hva det "skal" ha. Mitt 6,2% er også i overkant.
 
Sist redigert:
Stiller meg bak Finn her. Jeg brygga i sommer en Quadruppel med oppskrift fra boka "Experimental Brewing". For å ha nok gjærceller til å takle den høye alkohol-prosenten (min endte på i overkant 10 ABV) så foreslår forfatterne å brygge en Singel, dvs halvere oppskriften men bevare vannmengden, dvs 5 gallon. Drikker den "utvannede" varianten nå og den smaker lett og ikke utvannet.

Jeg har også testet å vanne ut øl som har fått for høy OG eller FG med kaldt vann fra springen. Jeg er ingen supersmaker, men ikke lagt merke til at det har smakt utvannet eller at ølet har smakt oksidert. Merk at jeg kun har vannet ut med maks 1 liter på 19 liter.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Gammelt innlegg men ølet er vel like aktuelt :)
Hvorfor "Cream" I navnet ?
Ser at det er sukker med i de fleste oppskrifter, tenker det kan kuttes ut uten at ølet blir dårligere av det ?
Flaket mais, samme som cornflakes eller må vi få det fra våre maltpushre ?
 
Gammelt innlegg men ølet er vel like aktuelt [emoji4]
Hvorfor "Cream" I navnet ?
Ser at det er sukker med i de fleste oppskrifter, tenker det kan kuttes ut uten at ølet blir dårligere av det ?
Flaket mais, samme som cornflakes eller må vi få det fra våre maltpushre ?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cream_ale

Oss har brukt å brygga det med mais og ris.
Forsøket ein gong med mais sirup. Veit ikkje om det gav så mykje.
Viktigt å bruke fersk flaka mais. ,hadde eit brygg der me brukte noke som var lagra eit år her, der vart litt "usmak" i

696ff5062ba1ae58acfd00e995f15162.png




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Flaket mais, samme som cornflakes eller må vi få det fra våre maltpushre ?

Maisflakene du får fra oss pushere er nok ikke til frokostblanding ihvertfall! Corn flakes er både søtet og saltet, og har betydelig mindre tyggemotstand...

Men på den annen side tar vel ikke ølet skade av litt ekstra sukker og salt, bare husk at for mye mais ikke smaker så godt!
 
Gammelt innlegg men ølet er vel like aktuelt :)
Hvorfor "Cream" I navnet ?
Ser at det er sukker med i de fleste oppskrifter, tenker det kan kuttes ut uten at ølet blir dårligere av det ?
Flaket mais, samme som cornflakes eller må vi få det fra våre maltpushre ?

"Cream" var et markedsføringstriks:). Betydningen har du i uttrykk som "kremen av", altså "det beste".

Jeg liker ikke smaksbidraget fra maisen, men er usikker på om det kan skyldes at den maisen jeg brukte ikke var fersk nok. Maisen være ganske fersk, har jeg lest. Og det stemmer jo bra med det @Jo-Helge skriver.

Jeg har brygget med sukker i stedet for mais, og det funker greit, det. Poenget er jo å lette opp/tørke ut ølet. Ris er et alternativ; det er visst temmelig smaksnøytralt - men jeg har ingen erfaring med det. Jeg synes sukker funker helt greit til dette formålet.

Corn Flakes? Tja, hvorfor ikke? Eller puffet ris? Gir sikkert et veldig luftig øl:p.
 
"Cream" var et markedsføringstriks:). Betydningen har du i uttrykk som "kremen av", altså "det beste".

Jeg liker ikke smaksbidraget fra maisen, men er usikker på om det kan skyldes at den maisen jeg brukte ikke var fersk nok. Maisen være ganske fersk, har jeg lest. Og det stemmer jo bra med det @Jo-Helge skriver.

Jeg har brygget med sukker i stedet for mais, og det funker greit, det. Poenget er jo å lette opp/tørke ut ølet. Ris er et alternativ; det er visst temmelig smaksnøytralt - men jeg har ingen erfaring med det. Jeg synes sukker funker helt greit til dette formålet.

Corn Flakes? Tja, hvorfor ikke? Eller puffet ris? Gir sikkert et veldig luftig øl:p.

Har aldri brukt corner flakes. Men meiner å ha lest at det gir litt honning preg på ølet.

Som sagt vi bruker både mais og ris i vår cream

01bfeba1f500892d5c06a0a399cb46e0.png



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har aldri brukt corner flakes. Men meiner å ha lest at det gir litt honning preg på ølet.

Som sagt vi bruker både mais og ris i vår cream

01bfeba1f500892d5c06a0a399cb46e0.png



Sent from my iPhone using Tapatalk

Den så jo fin ut:). Hva slags humle bruker dere? Og IBU?

Jeg må brygge en runde med CA i høst. Kanskje jeg skulle satse på en "honny ale" med corn flakes?
 
Tilbake
Topp