Mikroskop

Ekornskurken

Norbrygg-medlem
Alle mikroskoprelaterte spørsmål og svar må gjerne postes i denne.

Jeg har selvfølgelig svært lyst på et mikroskop, og prøver å hjemle dette med at det har bruksverdi også utover det å telle gjær etc. Jeg har jo barn, og slik sett er jo mikroskop fint å ha for eksperimenter og læring.

Men hvor godt/dyrt mikroskop trenger jeg for å kunne benytte det fullt ut til ølbrygging og gjær?
Jeg har jo ikke peiling. Så hvilke egenskaper er det jeg ser etter? Eller hvilke spesifikasjoner må det ha?

Holder feks dette?
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=129147995
 
I følge en eller annen ølguru på en eller annen podcast - husker selvfølgelig ikke hvem/hvilken - holder det med et fra Fisher Price:p. Dette, antakelig.
 
Alle mikroskoprelaterte spørsmål og svar må gjerne postes i denne.

Jeg har selvfølgelig svært lyst på et mikroskop, og prøver å hjemle dette med at det har bruksverdi også utover det å telle gjær etc. Jeg har jo barn, og slik sett er jo mikroskop fint å ha for eksperimenter og læring.

Men hvor godt/dyrt mikroskop trenger jeg for å kunne benytte det fullt ut til ølbrygging og gjær?
Jeg har jo ikke peiling. Så hvilke egenskaper er det jeg ser etter? Eller hvilke spesifikasjoner må det ha?

Holder feks dette?
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=129147995
På fybikon.no kan man være heldig å komme over bra saker til gode priser.
Følg med på https://www.fybikon.no/restetorg

Masse annet på disse sidene også som kan være nyttig for en gjærinterresert hjemmebrygger.
F.eks. labflasker er mye billigere enn i hjemmebryggerbutikkene.
Man må handle over en viss sum for å handle som privatperson, men det er ikke noe problem dersom du kjøper et mikroskop.

Sitter kun med telefon denne helgen så jeg får ikke sjekket om spec på det mikroskopet du linker til er OK.
Det er spesielt kvalitet på linsene som er viktig.
 
Det ser jo så greit ut med et slikt mikroskop med egen skjerm. Det virker som en mer moderne og enklere måte enn å sitte med øyet limt inntil en eller to tubus. Men er grunnen at de fleste fortsatt ikke har en slik skjerm kvaliteten, eller kanskje de er sirumpa disse produsentene?
 
Det ser jo så greit ut med et slikt mikroskop med egen skjerm. Det virker som en mer moderne og enklere måte enn å sitte med øyet limt inntil en eller to tubus. Men er grunnen at de fleste fortsatt ikke har en slik skjerm kvaliteten, eller kanskje de er sirumpa disse produsentene?
Kanskje det er slik at man da heller går for et trinokulært mikroskop der det tredje okularet er for tilkobling av digitalt kamera, da enten med lcd skjerm eller overføring til pc.
Har man kun skjerm vil jeg tro at det kan være begrensende for bruken.
 
Alltid gøy med nye ting man bare MÅ ha:)
Det er noen på forumet som har. Prøv å få de til å si noe om hvor mye det blir brukt.
@gustavf kjøpte vel for noen år siden. @msevland?

Skulle gjerne hatt meg et jeg også.
Men når skorter på tid til brygging så har det vel lite for seg.

@FrankD, har ikke han også?
 
Sist redigert:
Jeg har ikke selv et mikroskop, men ønsker arven venn har :)
Som mye annet, har vi i Norbrygg Oslo planlagt et gjærtellings- / mikroskop kurs hvor medlemmer kan komme med sin gjær de har høstet, eller fra sin starter og få den vurdert
 
For en god tid siden så var jeg sugen på et mikroskop og gjorde litt research rundt det.

Uansett så trenger du minimum 400x for å kunne telle. Det er liksom ett av kravene.

Optikk er veldig viktig, ikke vits i å forstørre noe 400 ganger hvis det ser ut som en smørje.

Du finner mikroskop din gjør jobben på finn.no med god optikk til rundt tusenlappen og opp.

Men, det jeg tenkte på iallfall var at jeg selv ikke hadde orket å måtte se inn i okularet og telle på den måten. Så jeg begynte å se etter noe som lunne ta screenshots, eller koble til ekstern skjerm. Og da ble prisen annerledes ja, hvis man skal ivareta kvaliteten på optikk, og samtidig ha god digital oppløsning slik at du faktisk ser hva som er på skjermen.

Videre trenger du et godt hemocytometer. Man får de billig på ebay, men man vil også ha et som er nøyaktig, for hvis det er feil/unøyaktig så blir tellingen like så. Så et til noen hundrelapper er ikke dumt skjønte jeg.
 
For en god tid siden så var jeg sugen på et mikroskop og gjorde litt research rundt det.

Uansett så trenger du minimum 400x for å kunne telle. Det er liksom ett av kravene.

Optikk er veldig viktig, ikke vits i å forstørre noe 400 ganger hvis det ser ut som en smørje.

Du finner mikroskop din gjør jobben på finn.no med god optikk til rundt tusenlappen og opp.

Men, det jeg tenkte på iallfall var at jeg selv ikke hadde orket å måtte se inn i okularet og telle på den måten. Så jeg begynte å se etter noe som lunne ta screenshots, eller koble til ekstern skjerm. Og da ble prisen annerledes ja, hvis man skal ivareta kvaliteten på optikk, og samtidig ha god digital oppløsning slik at du faktisk ser hva som er på skjermen.

Videre trenger du et godt hemocytometer. Man får de billig på ebay, men man vil også ha et som er nøyaktig, for hvis det er feil/unøyaktig så blir tellingen like så. Så et til noen hundrelapper er ikke dumt skjønte jeg.

Sikker på du ikke har fått med en 0 for mye der? John Giarratano sier i den podkasten jeg linket til at du trenger minimum 40X ("forty x"). Og han burde ha greie på det.
 
Det jeg kan finne i "Yeast" er det som står på lista over nødvendig labutstyr på side 181: "Microscope (10X eyepiece, 10X, 40X, 100X oil immersion objectives)".

Så den enkle løsningen er at 400X er det du får når du ganger 10 med 40:). Du har altså rett i at det kreves 400 gangers forstørrelse - men det får du med et mikroskop med et objektiv med 40 gangers forstørrelse hvis okularet har 10 ganger. Det er det det står her også: https://www.whitelabs.com/beer/cell-counting-viability-testing

Jeg skjønte jo ikke dette.
 
Det jeg kan finne i "Yeast" er det som står på lista over nødvendig labutstyr på side 181: "Microscope (10X eyepiece, 10X, 40X, 100X oil immersion objectives)".

Så den enkle løsningen er at 400X er det du får når du ganger 10 med 40:). Du har altså rett i at det kreves 400 gangers forstørrelse - men det får du med et mikroskop med et objektiv med 40 gangers forstørrelse hvis okularet har 10 ganger. Det er det det står her også: https://www.whitelabs.com/beer/cell-counting-viability-testing

Ja, poenget er jo 400x forstørrelse. Det er resultatet av objektiv og okular som gir deg det.
 
Ja, poenget er jo 400x forstørrelse. Det er summen av objektiv og okular som gir deg det.

Jeg går ut fra at et okular med 10X er nokså standard, siden fyren i podkasten - som driver et gjærlaboratorium, og følgelig har litt peiling, får vi tro - nøyer seg med å snakke om at alt du trenger er et 40x mikroskop? Han sier jo at du faktisk kan telle gjærceller med et Fisher Price-mikroskop, sjøl om det nok er mer et humoristisk poeng.

Disse podkastene - Master Brewers - er jo henvendt til folk innen bryggeribransjen, så det er seriøst. Poenget hans der er at du faktisk ikke trenger et fryktelig dyrt utstyr. Men han sier jo at du får alt du trenger - og jeg får ikke helt med meg hva det innbefatter - for under 500 dollar. Og om det ikke er all verden i proffbryggersammenheng, så er det en del for oss hobbybryggere. (Må innrømme at jeg er litt småfristet av dette, men da bør det være billige greier.)
 
Tilbake
Topp