Bryggeribesøk Eik & Tid 14. mars

Ser ut som jeg virkelig gikk glipp av noe her... så mange hyggelige mennesker samlet på et så hyggelig sted! Neste gang kanskje. Tusen takk @Oberstbräu for at du tok med sukkerspisende gærninger.
 
Du verden.... Og de har ikke særlig problemer med uønskede infeksjoner etc?
Nei. De hever temp for utmesk ved å tilsette nesten kokende vann fra HLT. Det blir kanskje en slags pasteurisering? De hadde litt DMS-problemer i begynnelsen, løst ved justering på maltingen. Norsk malt.
 
"Pasteurisering er lovpålagt for all melk i Norge. Melken varmes opp til 72 grader i ca 15 sekunder. Pasteurisering dreper bakterier som kan gi sykdommer som blant annet listeriose, salmonellose, campylobacteriose, tyfus og difteri."

Utmesk på oppunder 80 grader over en del minutter burde gi god pasteurisering. I kveiken de bruker er det foruten ordinære gjærceller, bakterier, sacc, pedicoccus, brett mm.
(-Men ikke brett i alle ølene. De har en side av bryggeriet med brett og en annen fri for brett.)
Så det spørs hvor mye mat det blir igjen til uønskete infeksjoner....
 
Sist redigert:
Noen av dere som har prøvd seg på gjæren vi fikk med?
Ser at min har blitt litt mørk. Kanskje var ikke korken helt tett
 
Noen av dere som har prøvd seg på gjæren vi fikk med?
Ser at min har blitt litt mørk. Kanskje var ikke korken helt tett
Jeg har to av de rørene. Når du nevner det, så ser jeg at mine også har mørknet litt, -ikke mye. Du kan få en av meg ved en anledning.
Har ikke prøvd meg på å lage øl med dette ennå.
 
Kultur fra et av fatene. Vet ikke om det var fra Brettanomyces-siden av bryggeriet, eller den uten.
Kulturen er basert på Hornindalskveik.
(Svar til @AndyHagen.)
 
Bootleg biology selger en "Oslo" Kveik de sier er isolert fra en prøve de fikk fra Eik&Tid.

OSLO & AURORA Release March 11

Denne får veldig bra tilbakemeldinger på noen amerikanske forumer, men er utsolgt fra leverandør.

Er denne gjærststammen noe det mer info om, og er det mulig å få tak i tilsvarende her i landet?
 
Her finner dere informasjon om de "originale" kveikene: Farmhouse yeast registry
Det er også mye informasjon på facebookgruppen Kveik
Disse kan man få tak i via deling med andre bryggere, facebook-gruppen Kveik - Kjøp/salg, @Svein Arild på forumet her har et ganske stort utvalg som han selger (til kostpris ca)

"Kveikene" man får kjøpt kommersielt er ofte enkle gjærstammer som er isolert fra en kveik.
Mange av kveikene består av både gjær og bakterier.
 
Takk for svar! Hvis dere hadde hatt en mørk lager med mistanke om en infeksjon, ville dere overført til små glassballonger og kastet et rør med E&T-brett på det? Spør selvfølgelig for en venn av en venn.
 
Tilbake
Topp