Butikker tomme for Starsan, PBW og Saniclean?

Jeg sendte en mail til Bryggselv da jeg oppdaget at det sto 0 i lagerbeholdningen på StarSan, og nå lå det svar i boksen:

Det stemmer nok er jeg redd. Leverandør får ikke levert mer Star-San eller PBW og det er uvisst når/om vi får inn mer.
Vi jobber med alternativer, og har tatt inn Suma bløtlegging som alternativ for PBW.
Erstatningen for Star-San er like rundt hjørnet.
 
Ikke det du spør om, men jeg bruker first price maskinpulver, virker til at de inneholder de samme tingene, men PBW er litt sterkere så bruker en god dose med maskinpulver. Ikke hatt problemer med det, enda:rolleyes:

Samme her, sjøl om jeg tror at PBW er litt skarpere greier. Jeg tenker at om ikke maskinvaskepulveret tar det, er det like godt å gå på med kaustisk soda.

Strømmen selger Bryggrens. Det er ganske effektivt.
 
Jeg tror ikke mangel på StarSan og PBW kommer til å bli noe problem i praksis. Akkurat som vi ikke synes mangel på jodofor er noe problem i praksis nå.

Det er ikke akkurat mangel på vaske- og desinfiseringsmidler for næringsmiddelindustrien. Som nevnt over, så tar Bryggselv inn Suma Bløtlegging fra Lilleborg, og bare utvalget fra dem er ganske betydelig (selv om det inkluderer alt fra desinfisering av bryggerier til vask av grillrister):
Lilleborgs sirkulasjonsvask til mat- og drikkevareindustrien
Desinfeksjon - Lilleborg
Daglig rengjøring - Lilleborg
Lilleborgs skumrengjøring til mat- og drikkevareindustrien

Tingstad har et kurant utvalg i nettbutikken:
https://www.tingstad.com/no-nb/rengjring-og-hygiene/rengjringsmiddel/kjkkenrengjring

Jeg er sikker på at det finnes produkter som kommer til å ta over for PBW og StarSan, uten at vi kommer til å savne dem nevneverdig. Der utvalget er dårligst er vel "no rinse" desinfisering, men det finnes en del der også. Det meste ser ut til å være basert på pereddiksyre, oksidering eller alkohol.
 
Noen som vet hva holdbarheten på Star san som ikke er blandet ut er? Vurderer å handle en stor Star san... Mener å ha sett Five star si at det er ett år, men det hørtes fryktelig lite ut...
 
Med de to literne Star San jeg bestilte i går er jeg nok satt med Star San i all overskuelig fremtid. Nå trenger jeg bare noe som vasker like effektivt som PBW. Oppvaskmaskinmiddel er ikke i nærheten så effektivt.
 
Hvordan er svartebørs markedet på StarSan om dagene?
Med de to literne Star San jeg bestilte i går er jeg nok satt med Star San i all overskuelig fremtid. Nå trenger jeg bare noe som vasker like effektivt som PBW. Oppvaskmaskinmiddel er ikke i nærheten så effektivt.
Eg synes Krystal Soda er effektivt og bra.
Fås på Meny og ande butikker med godt utvalgt. Bruker det til daglige vaskinger og evt PBW om det trengs, men det er sjeldent.
 
D'OH! Bestilte nettopp derfra... De var tom for mitt foretrukne volum, men jeg ser de har 3kg.
Hvis de ikke har behandlet ordren din enda, så kan du kansellere den fra ordrehistorikken. Har reddet meg noen ganger når jeg bare skal kjøpe noen småting, for så å handle et lass med andre ting hvor jeg samtidig glemte å ta med tingene jeg opprinnelig skulle kjøpe.
 
Inneholder klor, noe enkelte unngår som pesten når de vasker rustfritt. Er klor et stort problem?

Prisen er fin i forhold til PBW.
Det må i allefall spyles veldig godt, hvis ikke blir det hvitt belegg som ikke går vekk, må spyles med høyere temp enn vask, også helst syrevask etterpå. Løser seg også dårlig opp hvis vann ikke er varmt nok
 
Klor og rustfritt hører ikke sammen. Det spørs jo på PPM og kontakttid. 304 ryker raskere enn 316 f.eks men rustfritt liker ikke klor da det korroderer stålet.
 
Tror nok det er syrefast jeg har erfaring med, meieri industri, har aldri sett noe korrosjon på stål der.

Er ikke syrefast et annet ord for rustfritt? Kanskje det er en viss legering, og denne legeringen også kan gå under "rustfritt"?

Vet du hva slags stål det var? Såvidt jeg vet så går klor gjennom oksidlaget til "rustfritt".

316 er jo et stål som tåler mer enn 304 f.eks mtp syrer og korrosjon.
 
Tilbake
Topp