1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Butikker tomme for Starsan, PBW og Saniclean?

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Kaffewit, 11 Aug 2019.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg sendte en mail til Bryggselv da jeg oppdaget at det sto 0 i lagerbeholdningen på StarSan, og nå lå det svar i boksen:

Det stemmer nok er jeg redd. Leverandør får ikke levert mer Star-San eller PBW og det er uvisst når/om vi får inn mer.
    Vi jobber med alternativer, og har tatt inn Suma bløtlegging som alternativ for PBW.
    Erstatningen for Star-San er like rundt hjørnet.

2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Samme her, sjøl om jeg tror at PBW er litt skarpere greier. Jeg tenker at om ikke maskinvaskepulveret tar det, er det like godt å gå på med kaustisk soda.

Strømmen selger Bryggrens. Det er ganske effektivt.

Kloakk liker dette.
  3. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Jeg tror ikke mangel på StarSan og PBW kommer til å bli noe problem i praksis. Akkurat som vi ikke synes mangel på jodofor er noe problem i praksis nå.

Det er ikke akkurat mangel på vaske- og desinfiseringsmidler for næringsmiddelindustrien. Som nevnt over, så tar Bryggselv inn Suma Bløtlegging fra Lilleborg, og bare utvalget fra dem er ganske betydelig (selv om det inkluderer alt fra desinfisering av bryggerier til vask av grillrister):
    Lilleborgs sirkulasjonsvask til mat- og drikkevareindustrien
    Desinfeksjon - Lilleborg
    Daglig rengjøring - Lilleborg
    Lilleborgs skumrengjøring til mat- og drikkevareindustrien

Tingstad har et kurant utvalg i nettbutikken:
    https://www.tingstad.com/no-nb/rengjring-og-hygiene/rengjringsmiddel/kjkkenrengjring

Jeg er sikker på at det finnes produkter som kommer til å ta over for PBW og StarSan, uten at vi kommer til å savne dem nevneverdig. Der utvalget er dårligst er vel "no rinse" desinfisering, men det finnes en del der også. Det meste ser ut til å være basert på pereddiksyre, oksidering eller alkohol.

4. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som vet hva holdbarheten på Star san som ikke er blandet ut er? Vurderer å handle en stor Star san... Mener å ha sett Five star si at det er ett år, men det hørtes fryktelig lite ut...

5. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Glem det.. står 2024 på den beholderen jeg nå har..

Sarge liker dette.
  6. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har brukt Sure San – det er neppe veldig forskjellig fra Star San. Og i tillegg produsert her på berget.

408c164623258992f42c250811a4fa22.jpeg

Ooops liker dette.
  7. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med de to literne Star San jeg bestilte i går er jeg nok satt med Star San i all overskuelig fremtid. Nå trenger jeg bare noe som vasker like effektivt som PBW. Oppvaskmaskinmiddel er ikke i nærheten så effektivt.

8. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ølbrygging har fortsatt pbw

9. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvordan er svartebørs markedet på StarSan om dagene?
    Eg synes Krystal Soda er effektivt og bra.
    Fås på Meny og ande butikker med godt utvalgt. Bruker det til daglige vaskinger og evt PBW om det trengs, men det er sjeldent.

10. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

D'OH! Bestilte nettopp derfra... De var tom for mitt foretrukne volum, men jeg ser de har 3kg.

11. Aruzaa

Aruzaa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis de ikke har behandlet ordren din enda, så kan du kansellere den fra ordrehistorikken. Har reddet meg noen ganger når jeg bare skal kjøpe noen småting, for så å handle et lass med andre ting hvor jeg samtidig glemte å ta med tingene jeg opprinnelig skulle kjøpe.

cjohansen og loebrygg liker dette.
  12. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Dro innom Strømmen Hjemmebrygg og plukket med meg to flasker Sure San...

erikraude og glennrlie liker dette.
  13. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Felleskjøpet har M.I.M Combo, eller tilsvarende. Vasker bedre enn PBW.

Vinnes Ølet liker dette.
  14. Lars Jarle Skorge

Lars Jarle Skorge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror ikke det heller er tilgjengelig lenger, vi brukte det i jobbforbindelse og kontaktet Lilleborg som sa at det ikke var i sortemang lenger, det vêr i pulverform, mulig de har flytende.

15. Kaffewit

Kaffewit
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Inneholder klor, noe enkelte unngår som pesten når de vasker rustfritt. Er klor et stort problem?

Prisen er fin i forhold til PBW.

16. Lars Jarle Skorge

Lars Jarle Skorge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det må i allefall spyles veldig godt, hvis ikke blir det hvitt belegg som ikke går vekk, må spyles med høyere temp enn vask, også helst syrevask etterpå. Løser seg også dårlig opp hvis vann ikke er varmt nok

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Klor og rustfritt hører ikke sammen. Det spørs jo på PPM og kontakttid. 304 ryker raskere enn 316 f.eks men rustfritt liker ikke klor da det korroderer stålet.

18. Lars Jarle Skorge

Lars Jarle Skorge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror nok det er syrefast jeg har erfaring med, meieri industri, har aldri sett noe korrosjon på stål der.

19. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er ikke syrefast et annet ord for rustfritt? Kanskje det er en viss legering, og denne legeringen også kan gå under "rustfritt"?

Vet du hva slags stål det var? Såvidt jeg vet så går klor gjennom oksidlaget til "rustfritt".

316 er jo et stål som tåler mer enn 304 f.eks mtp syrer og korrosjon.

20. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Moderator

Del denne siden