Brygge NEIPA for første gang, noe spesielt en må gjøre?

Hvilket kan være en ekstra grunn til ikke å pøse på med meningsløse humlemengder:).

Jeg husker Charlie Bamforth også snakket om det i en beersmith-podcast. Smith trodde han snakket om magnesium, og skjønte lite:p. Det blei ikke oppklart, heller. Skikkelig komi-kveld.
Hehe, det heter ”Manganese” på engelsk, og er faktisk et veldig vanlig grunnstoff. Det oksiderer svært lett, og finnes visst ikke i ren form i naturen. Verstingen av de humletypene som er testet, er Colombus. Den bør nok holdes langt unna NEIPAer. Galaxy er den av de testede med lavest innhold. Populære humler som Citra og Mosaic er midt treet, men om man pøser på vil de også kunne påvirke negativt.
 
Hehe, det heter ”Manganese” på engelsk, og er faktisk et veldig vanlig grunnstoff. Det oksiderer svært lett, og finnes visst ikke i ren form i naturen. Verstingen av de humletypene som er testet, er Colombus. Den bør nok holdes langt unna NEIPAer. Galaxy er den av de testede med lavest innhold. Populære humler som Citra og Mosaic er midt treet, men om man pøser på vil de også kunne påvirke negativt.

Vestkyst har 0,7 gr/l av Columbus i tørrhumlinga (og ditto av Centennial, Simcoe og Amarillo, sånn at det blit 2,8 gr/l totalt). Jeg har ikke merket noen effekt av den mengden, i alle fall. Men det er jo ikke noen NEIPA, da, sjøl om den har en nokså kraftig aroma-punch.
 
Vestkyst har 0,7 gr/l av Columbus i tørrhumlinga (og ditto av Centennial, Simcoe og Amarillo, sånn at det blit 2,8 gr/l totalt). Jeg har ikke merket noen effekt av den mengden, i alle fall. Men det er jo ikke noen NEIPA, da, sjøl om den har en nokså kraftig aroma-punch.
Ikke så mye havregryn i den heller, såvidt jeg husker.
 
Han snakker masse om mangan og oksidering i podkasten (fra 1.13.50). Sier blant annet at han vil være tilbakeholden med bruk av råvarer som inneholder mangan i fremtiden. Det er mye mangan i enkelte humletyper også.

At mangan er negativt i forhold til oksidering skal jeg ikke si i mot. Columbus er en av humlene som har høyt innhold. Det er forøvrig en fantastisk humle, og jeg brukte den selv i min forrige NEIPA. Jeg har ikke merket noen form for oksidering som følge av dette, selv etter 4 måneder på fat. Jeg brukte også 12 % flaket havre i gristen. Northern Monk, som jo må sies å være et habilt "humlebryggeri", bruker (i følge bryggeren selv) Columbus i sine humleøl for kompleksitet, som 10 % av total humlemengde.

Det skal nok større mengder til for å gi merkbare (raske) utslag av oksidering. Han snakker om at "dersom man hadde brukt 30 % flaket havre, tørrhumlet med kun Columbus osv. så hadde ølet oksidert".

Han sier i podcasten at han er litt mer nølende med bruk av flaket havre i øl som skal bokses da det gir større risiko for oksidering. Han sier ikke at han ikke bruker det (derimot at de bruker rundt 10-12 % de gangene de bruker det). For disse bryggeriene er "shelf life" selvsagt viktig, og de fleste har vel interesse av å gjøre de tiltakene man kan for å forlenge holdbarheten på ølet man selger kommersielt. Bare for ordens skyld; jeg forsøker ikke her å argumentere mot at mangan (fra kilder som blant annet flaket havre og eksempelvis Columbus) ikke kan påvirke negativt (i hvert fall i større mengder). Jeg prøver bare å si at for oss hjemmebryggere tror jeg det er viktigere å unngå oksidering på kald side enn å bekymre seg for litt mangan fra moderate mengder flaket havre og Colombus når vi brygger NEIPA. Slik jeg tolker podcasten er ikke Janish blitt "avholds-flaket-havre-mann", men han bruker nok en lavere andel av dette i gristen enn tidligere (EDIT: han sier han brukte 20/30/40 % (!) av dette tidligere mot 10-12 % når de bruker det nå), og er kanskje mer forsiktig med bruken av det i enkelte øl.
 
Sist redigert:
Ikke så mye havregryn i den heller, såvidt jeg husker.

Nei, men 8% krystallmalt - og krystallmalt mener jeg at jeg opplever forkorter livet til engelsk bitter. Jeg har ikke merket det i Vestkyst - men den får aldri noe langt liv:). Originaloppskrifta angir forøvrig 10 dagers tørrhumling!

Jeg bruker altså 7% havregryn i NEIPA'en min, og merker ikke noe til det - tror jeg.
 
Jeg drar frem denne tråden igjen. Angående tørrhumling:
Jeg så en YouTube-video hvor karen puttet humlen som skal tørrhumle i en humlepose sammen med en magnet til magnetrører, og festet posen på innsiden av gjæringskaret over vørteren. Så når den skulle tørrhumles var det bare å fjerne magneten på utsiden og humlen falt i vørteren. Noen grunn til å ikke gjøre det slik?
 
Jeg drar frem denne tråden igjen. Angående tørrhumling:
Jeg så en YouTube-video hvor karen puttet humlen som skal tørrhumle i en humlepose sammen med en magnet til magnetrører, og festet posen på innsiden av gjæringskaret over vørteren. Så når den skulle tørrhumles var det bare å fjerne magneten på utsiden og humlen falt i vørteren. Noen grunn til å ikke gjøre det slik?

Nei, sånn bortsett fra ut du får lave utnyttelse av humle i pose, jeg opplever i hvertfall det
men det finnes sikkert lignende anordninger
 
Jeg drar frem denne tråden igjen. Angående tørrhumling:
Jeg så en YouTube-video hvor karen puttet humlen som skal tørrhumle i en humlepose sammen med en magnet til magnetrører, og festet posen på innsiden av gjæringskaret over vørteren. Så når den skulle tørrhumles var det bare å fjerne magneten på utsiden og humlen falt i vørteren. Noen grunn til å ikke gjøre det slik?
Hva med oksygen osv?
 
Var det ikke nettopp derfor han gjorde det..
Jo du har vel rett i det. Men om dette rigges til ved pitch kan vi anta at humla blir liggende varmt og oksygeneksponert i 2 døgn før oksygen i headspace vil være bortimot fordrevet. Videre vil den ligge der varmt til den skal slippes opp i karet. Vet bare ikke hva som vil skje med humla, men mye av aromaen vil vel være drevet bort …
 
Det er et poeng, men jeg tror den blir rimelig fort omringet av C02 så jeg tror ikke oksygen er problemet
 
Ikke noe jeg tror jeg vil bruke mye tid på. Jeg tørrhumler på halen av aktiv gjæring/når det begynner å dabbe av
Når jeg tørrhumler i gjæringsbøtte gjør jeg det fremdeles med "fersk humle" rett fra vakumpose. Jeg løfter av lokket og har den oppi karet. Deretter setter jeg på igjen lokket, men lar det være en liten glipe. Så kobler jeg til CO2 istedenfor gjærlås, og flusher hele headspace før jeg tetter lokket igjen (fremdeles med svakt trykk på). Da kan den stå slik, og jeg kan også gjøre CC uten å være redd for at oksygen kommer inn.
 
Ser at Columbus ikke anbefales i NEIPA grunnet faren for oksidering. Humlebryggeriet Trillium bruker Columbus særdeles mye.

Jeg kommer til å brygge en NEIPA sterkt inspirert av en deres øl.

Har lagt meg på denne gristen
80% Pilsner malt
12% Flaket hvete
5% CaraPils
3% Crystal 50

Verdant

OG 1.070

Humler:
Columbus@60 14 IBU
Columbus@10 12 IBU
Comet@WP30 9 IBU
Columbus@WP30 5 IBU
Nelson@DH 3dager 6g/l
Columbus@DH 3dager 1,5g/l

Vil forsøke tørrhumling med magneter denne gang.

Usikker på vannprofil. Vannprofilen i artiklene er litt utypisk NEIPA.
Calcium 130/ Sulfate 180/ Chloride 90
Westum ligger vel omtrent slik:
Calcium 130/ Sulfate 90/ Chloride180

Satser på å flaske som dette. Det er vel omtrent samme måten dere andre flasker på om jeg har skjønt det riktig.
 
Ser at Columbus ikke anbefales i NEIPA grunnet faren for oksidering. Humlebryggeriet Trillium bruker Columbus særdeles mye.

Jeg kommer til å brygge en NEIPA sterkt inspirert av en deres øl.

Har lagt meg på denne gristen
80% Pilsner malt
12% Flaket hvete
5% CaraPils
3% Crystal 50

Verdant

OG 1.070

Humler:
Columbus@60 14 IBU
Columbus@10 12 IBU
Comet@WP30 9 IBU
Columbus@WP30 5 IBU
Nelson@DH 3dager 6g/l
Columbus@DH 3dager 1,5g/l

Vil forsøke tørrhumling med magneter denne gang.

Usikker på vannprofil. Vannprofilen i artiklene er litt utypisk NEIPA.
Calcium 130/ Sulfate 180/ Chloride 90
Westum ligger vel omtrent slik:
Calcium 130/ Sulfate 90/ Chloride180

Satser på å flaske som dette. Det er vel omtrent samme måten dere andre flasker på om jeg har skjønt det riktig.
Flasker aldri humleøl på den måten --> oksidering. Over fører oksygenfritt til fat, og derfra til flaske med mottrykksfyller.
 
Ser at Columbus ikke anbefales i NEIPA grunnet faren for oksidering. Humlebryggeriet Trillium bruker Columbus særdeles mye.

Jeg kommer til å brygge en NEIPA sterkt inspirert av en deres øl.

Har lagt meg på denne gristen
80% Pilsner malt
12% Flaket hvete
5% CaraPils
3% Crystal 50

Verdant

OG 1.070

Humler:
Columbus@60 14 IBU
Columbus@10 12 IBU
Comet@WP30 9 IBU
Columbus@WP30 5 IBU
Nelson@DH 3dager 6g/l
Columbus@DH 3dager 1,5g/l

Vil forsøke tørrhumling med magneter denne gang.

Usikker på vannprofil. Vannprofilen i artiklene er litt utypisk NEIPA.
Calcium 130/ Sulfate 180/ Chloride 90
Westum ligger vel omtrent slik:
Calcium 130/ Sulfate 90/ Chloride180

Satser på å flaske som dette. Det er vel omtrent samme måten dere andre flasker på om jeg har skjønt det riktig.
Ingenting er hyggeligere enn at du lykkes :cool: Maltgristen ser lovende ut, og humlemengdene er edruelige. For meg ser dette kanskje mer ut som en APA enn en NEIPA? Tror ikke du vil få noe særlig biotransformasjon uten en en tørrhumletilsetning under aktiv gjæring. Westum kan sine ting – og høy kloridandel i en NEIPA er vanlig.

Den linken til flasking inneholder en noen faktafeil. CO2 og O2 blander seg fort, og en slik gjærlås vil ikke kunne hinde ingress av luft under ColdCrash, dessverre.
 
Flasker aldri humleøl på den måten --> oksidering. Over fører oksygenfritt til fat, og derfra til flaske med mottrykksfyller.
Uten både fat og mottrykksfyller har jeg ikke særlig alternativ.

Ingenting er hyggeligere enn at du lykkes :cool: Maltgristen ser lovende ut, og humlemengdene er edruelige. For meg ser dette kanskje mer ut som en APA enn en NEIPA? Tror ikke du vil få noe særlig biotransformasjon uten en en tørrhumletilsetning under aktiv gjæring. Westum kan sine ting – og høy kloridandel i en NEIPA er vanlig.

Den linken til flasking inneholder en noen faktafeil. CO2 og O2 blander seg fort, og en slik gjærlås vil ikke kunne hinde ingress av luft under ColdCrash, dessverre.

Kanskje prøve en liten tørrhumling etter 3 dager? Blir i såfall liggende 7-9 dager.

@Finn Berger viser til en lignende erfaring her som i artikkelen.

Har heller ikke kjøleskap og mulighet til kaldkræsj.

Får nesten bare prøve. Hva kan egenlig gå galt? :D Uerfaren brygger, med begrenset utstyr. :oops:o_O
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp