Brygge NEIPA for første gang, noe spesielt en må gjøre?

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Uten både fat og mottrykksfyller har jeg ikke særlig alternativ.

Kanskje prøve en liten tørrhumling etter 3 dager? Blir i såfall liggende 7-9 dager.

@Finn Berger viser til en lignende erfaring her som i artikkelen.

Har heller ikke kjøleskap og mulighet til kaldkræsj.

Får nesten bare prøve. Hva kan egenlig gå galt? :D Uerfaren brygger, med begrenset utstyr. :oops:o_O
Jeg kikket litt nærmere på oppskriften, og dette er nærmest en klassisk amerikansk IPA, med 70-ish IBU. Slike øl har vært tappet i mange, mange år på flaske – og er ikke så utsatt for oksidering som en NEIPA. Tenker dette skal gå bra – det er ikke et vanskelig øl å brygge.

YngveKL

Norbrygg-medlem

Kanskje prøve en liten tørrhumling etter 3 dager? Blir i såfall liggende 7-9 dager.

Får nesten bare prøve. Hva kan egenlig gå galt? :D Uerfaren brygger, med begrenset utstyr. :oops:o_O
Da hadde jeg vurdert å IKKE brygge Neipa til du evt har fått skaffet deg utstyret :)

YngveKL

Norbrygg-medlem

Ja blir detr mer IPA enn Neipa så går det kanskje ... Der som kan gå falt er jo at ølet oksiderer og smaker usj... Og bryggeren får seg en liten nedtur etter strevet.

Eramik

Norbrygg-medlem
Jeg kikket litt nærmere på oppskriften, og dette er nærmest en klassisk amerikansk IPA, med 70-ish IBU. Slike øl har vært tappet i mange, mange år på flaske – og er ikke så utsatt for oksidering som en NEIPA. Tenker dette skal gå bra – det er ikke et vanskelig øl å brygge.
Skal på ingen måte si i mot deg. Vannprofilen støtter din påstand. Men Street serien til Trillium refereres til som Juicy, Hazy eller New England de aller fleste steder jeg ser.
Det er flere referanser til street serien deres her.

Trillium regnes som ett at de klassiske NEIPA bryggeriene i USA.

Har sett at Scott Jarnish har tonet ned høy IBU i NEIPA fordi stor tørrhumling absorberer denne.

Med bakgrunn i dette har jeg tatt utgangspunkt i at dette er en NEIPA, som er noe mer moderat humlet enn en del andre. Det meste her i livet består jo av glidende overganger. Dette er kanskje ikke en ekstrem NEIPA, og kan sikkert klassifiseres som en litt overhumlet klassisk IPA?

Velstand er vel litt i samme sjanger?

Sist redigert:

Eramik

Norbrygg-medlem
Ja blir detr mer IPA enn Neipa så går det kanskje ... Der som kan gå falt er jo at ølet oksiderer og smaker usj... Og bryggeren får seg en liten nedtur etter strevet.
Nå har jeg humlene og er klar over risken. Denne er noe mer moderat humlet enn en del andre NEIPA, så jeg tar sjansen.

Faktisk er ikke humleoppsettet heeeelt forskjellig fra mitt første forsøk på IPA. Nå gitt et par ting ikke helt som planlagt der, det var en dempet humlesmak. Tappet i begynnelsen på mars, med omstikking :oops:, smaker helt greit og er fortsatt ikke oksidert ;)

Screenshot_20210602-171406.jpg

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Skal på ingen måte si i mot deg. Vannprofilen støtter din påstand. Men Street serien til Trillium refereres til som Juicy, Hazy eller New England de aller fleste steder jeg ser.
Det er flere referanser til street serien deres her.

Trillium regnes som ett at de klassiske NEIPA bryggeriene i USA.

Har sett at Scott Jarnish har tonet ned høy IBU i NEIPA fordi stor tørrhumling absorberer denne.

Med bakgrunn i dette har jeg tatt utgangspunkt i at dette er en NEIPA, som er noe mer moderat humlet enn en del andre. Det meste her i livet består jo av glidende overganger. Dette er kanskje ikke en ekstrem NEIPA, og kan sikkert klassifiseres som en litt overhumlet klassisk IPA?

Velstand er vel litt i samme sjanger?
Hehe, ja dette går jo over i hverandre. En NEIPA har gjerne lite humletilsetninger før WP, og så er det som oftest to tørrhumletilsetninger. Teknisk IBU er svært lav, men ølene kan allikevel oppfattes som ganske bitre. Det viktigste er den silkemyke munnfølelsen og en god fruktig humle. Nelson Sauvin har en ganske karakteristisk smak. Referansene til hvitvin er ikke tatt ut av det blå. :cool: Men dette vet du sikkert fra før. Kom gjerne med en oppfølging om hvordan det går.

Eramik

Norbrygg-medlem
Hehe, ja dette går jo over i hverandre. En NEIPA har gjerne lite humletilsetninger før WP, og så er det som oftest to tørrhumletilsetninger. Teknisk IBU er svært lav, men ølene kan allikevel oppfattes som ganske bitre. Det viktigste er den silkemyke munnfølelsen og en god fruktig humle. Nelson Sauvin har en ganske karakteristisk smak. Referansene til hvitvin er ikke tatt ut av det blå. :cool: Men dette vet du sikkert fra før. Kom gjerne med en oppfølging om hvordan det går.
Skal gi tilbakemelding. Mitt problem er at jeg ikke har klart å få humlen til å poppe skikkelig. Verken på nevnte NZIPA eller på en White IPA jeg laget.

Dersom gristen her fungerer er det et ypperlig utgangspunkt for å kjøre splitbatch og teste nye humler. Det er kun Columbus på varm side og så kan jeg teste forskjellige humler som tørrhumle. Buxton hadde en nydelig NZIPA med Nelson. Klarer jeg 50% av denne har jeg et svært godt øl.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Jeg har nå brygget både NEIPA og mer klassisk IPA med mye Columbus
aldri opplevd no spesiell oksidasjon hverken på flaske eller fat

IPA med 2,5 g/L (vet ikke er veldig mye, men likevel) Columbus Cryo i WP etter 3 uker på fat før fylt på flaske uten å være helt nazi på LODO

DSC088602006.jpg

Sist redigert:

*Lars

Norbrygg-medlem
Legger inn denne fra helgen som var. Er ikke supererfaren brygger, men har tatt med meg alle tips fra mer erfarne bryggere på forumet:
Stigbergets West Coast. Tappet og karbonert på flaske. Et lite eksperiment, da veldig mange advarer mot å flaske så humlerike øl. Veldig skånsom tapping (tålmodighet med tappestav..) rett fra gjæringskar, karboneringsdrops, null head-space i flaskene.
Det funket ganske bra. Tørrhumlet med romslige humleposer, men synes det manglet litt på humleintensiteten så neste gang går det uten humleposer!IMG_1358.JPG

Finn Berger

Moderator
Legger inn denne fra helgen som var. Er ikke supererfaren brygger, men har tatt med meg alle tips fra mer erfarne bryggere på forumet:
Stigbergets West Coast. Tappet og karbonert på flaske. Et lite eksperiment, da veldig mange advarer mot å flaske så humlerike øl. Veldig skånsom tapping (tålmodighet med tappestav..) rett fra gjæringskar, karboneringsdrops, null head-space i flaskene.
Det funket ganske bra. Tørrhumlet med romslige humleposer, men synes det manglet litt på humleintensiteten så neste gang går det uten humleposer!Vis vedlegget 52169
Vakkert! Espen Westum kan ta seg en bolle. Det han skriver om flasking her er bare tull. Han blander dessuten inn mye mer oksygen når han fater enn vi gjør når vi flasker. (Jeg overfører dessuten til blandekar i lukka system, men jeg veit ikke om det har gjort noen forskjell. Det blei bra før jeg begynte med det, også.)

Finn Berger

Moderator
Nå har jeg faktisk fått premie for en flaskekarbonert NEIPA:). Den var dessuten over to måneder gammel. Og av 7 dommerkommentarer var det ingen som var i nærheten av å antyde at ølet var oksydert.

Kan vi dermed anse det som bevist at det går helt greit å tappe og karbonere NEIPA på flaske?

Topp