Brygge NEIPA for første gang, noe spesielt en må gjøre?

Uten både fat og mottrykksfyller har jeg ikke særlig alternativ.



Kanskje prøve en liten tørrhumling etter 3 dager? Blir i såfall liggende 7-9 dager.

@Finn Berger viser til en lignende erfaring her som i artikkelen.

Har heller ikke kjøleskap og mulighet til kaldkræsj.

Får nesten bare prøve. Hva kan egenlig gå galt? :D Uerfaren brygger, med begrenset utstyr. :oops:o_O
Jeg kikket litt nærmere på oppskriften, og dette er nærmest en klassisk amerikansk IPA, med 70-ish IBU. Slike øl har vært tappet i mange, mange år på flaske – og er ikke så utsatt for oksidering som en NEIPA. Tenker dette skal gå bra – det er ikke et vanskelig øl å brygge.
 
Uten både fat og mottrykksfyller har jeg ikke særlig alternativ.



Kanskje prøve en liten tørrhumling etter 3 dager? Blir i såfall liggende 7-9 dager.

@Finn Berger viser til en lignende erfaring her som i artikkelen.

Har heller ikke kjøleskap og mulighet til kaldkræsj.

Får nesten bare prøve. Hva kan egenlig gå galt? :D Uerfaren brygger, med begrenset utstyr. :oops:o_O
Da hadde jeg vurdert å IKKE brygge Neipa til du evt har fått skaffet deg utstyret :)
 
Uten både fat og mottrykksfyller har jeg ikke særlig alternativ.



Kanskje prøve en liten tørrhumling etter 3 dager? Blir i såfall liggende 7-9 dager.

@Finn Berger viser til en lignende erfaring her som i artikkelen.

Har heller ikke kjøleskap og mulighet til kaldkræsj.

Får nesten bare prøve. Hva kan egenlig gå galt? :D Uerfaren brygger, med begrenset utstyr. :oops:o_O
Ja blir detr mer IPA enn Neipa så går det kanskje ... Der som kan gå falt er jo at ølet oksiderer og smaker usj... Og bryggeren får seg en liten nedtur etter strevet.
 
Jeg kikket litt nærmere på oppskriften, og dette er nærmest en klassisk amerikansk IPA, med 70-ish IBU. Slike øl har vært tappet i mange, mange år på flaske – og er ikke så utsatt for oksidering som en NEIPA. Tenker dette skal gå bra – det er ikke et vanskelig øl å brygge.
Skal på ingen måte si i mot deg. Vannprofilen støtter din påstand. Men Street serien til Trillium refereres til som Juicy, Hazy eller New England de aller fleste steder jeg ser.
Det er flere referanser til street serien deres her.

Trillium regnes som ett at de klassiske NEIPA bryggeriene i USA.

Har sett at Scott Jarnish har tonet ned høy IBU i NEIPA fordi stor tørrhumling absorberer denne.

Med bakgrunn i dette har jeg tatt utgangspunkt i at dette er en NEIPA, som er noe mer moderat humlet enn en del andre. Det meste her i livet består jo av glidende overganger. Dette er kanskje ikke en ekstrem NEIPA, og kan sikkert klassifiseres som en litt overhumlet klassisk IPA?

Velstand er vel litt i samme sjanger?
 
Sist redigert:
Ja blir detr mer IPA enn Neipa så går det kanskje ... Der som kan gå falt er jo at ølet oksiderer og smaker usj... Og bryggeren får seg en liten nedtur etter strevet.
Nå har jeg humlene og er klar over risken. Denne er noe mer moderat humlet enn en del andre NEIPA, så jeg tar sjansen.

Faktisk er ikke humleoppsettet heeeelt forskjellig fra mitt første forsøk på IPA. Nå gitt et par ting ikke helt som planlagt der, det var en dempet humlesmak. Tappet i begynnelsen på mars, med omstikking :oops:, smaker helt greit og er fortsatt ikke oksidert ;)

Screenshot_20210602-171406.jpg
 
Skal på ingen måte si i mot deg. Vannprofilen støtter din påstand. Men Street serien til Trillium refereres til som Juicy, Hazy eller New England de aller fleste steder jeg ser.
Det er flere referanser til street serien deres her.

Trillium regnes som ett at de klassiske NEIPA bryggeriene i USA.

Har sett at Scott Jarnish har tonet ned høy IBU i NEIPA fordi stor tørrhumling absorberer denne.

Med bakgrunn i dette har jeg tatt utgangspunkt i at dette er en NEIPA, som er noe mer moderat humlet enn en del andre. Det meste her i livet består jo av glidende overganger. Dette er kanskje ikke en ekstrem NEIPA, og kan sikkert klassifiseres som en litt overhumlet klassisk IPA?

Velstand er vel litt i samme sjanger?
Hehe, ja dette går jo over i hverandre. En NEIPA har gjerne lite humletilsetninger før WP, og så er det som oftest to tørrhumletilsetninger. Teknisk IBU er svært lav, men ølene kan allikevel oppfattes som ganske bitre. Det viktigste er den silkemyke munnfølelsen og en god fruktig humle. Nelson Sauvin har en ganske karakteristisk smak. Referansene til hvitvin er ikke tatt ut av det blå. :cool: Men dette vet du sikkert fra før. Kom gjerne med en oppfølging om hvordan det går.
 
Hehe, ja dette går jo over i hverandre. En NEIPA har gjerne lite humletilsetninger før WP, og så er det som oftest to tørrhumletilsetninger. Teknisk IBU er svært lav, men ølene kan allikevel oppfattes som ganske bitre. Det viktigste er den silkemyke munnfølelsen og en god fruktig humle. Nelson Sauvin har en ganske karakteristisk smak. Referansene til hvitvin er ikke tatt ut av det blå. :cool: Men dette vet du sikkert fra før. Kom gjerne med en oppfølging om hvordan det går.
Skal gi tilbakemelding. Mitt problem er at jeg ikke har klart å få humlen til å poppe skikkelig. Verken på nevnte NZIPA eller på en White IPA jeg laget.

Dersom gristen her fungerer er det et ypperlig utgangspunkt for å kjøre splitbatch og teste nye humler. Det er kun Columbus på varm side og så kan jeg teste forskjellige humler som tørrhumle. Buxton hadde en nydelig NZIPA med Nelson. Klarer jeg 50% av denne har jeg et svært godt øl.
 
Jeg har nå brygget både NEIPA og mer klassisk IPA med mye Columbus
aldri opplevd no spesiell oksidasjon hverken på flaske eller fat

IPA med 2,5 g/L (vet ikke er veldig mye, men likevel) Columbus Cryo i WP etter 3 uker på fat før fylt på flaske uten å være helt nazi på LODO

DSC088602006.jpg
 
Sist redigert:
Legger inn denne fra helgen som var. Er ikke supererfaren brygger, men har tatt med meg alle tips fra mer erfarne bryggere på forumet:
Stigbergets West Coast. Tappet og karbonert på flaske. Et lite eksperiment, da veldig mange advarer mot å flaske så humlerike øl. Veldig skånsom tapping (tålmodighet med tappestav..) rett fra gjæringskar, karboneringsdrops, null head-space i flaskene.
Det funket ganske bra. Tørrhumlet med romslige humleposer, men synes det manglet litt på humleintensiteten så neste gang går det uten humleposer!IMG_1358.JPG
 
Legger inn denne fra helgen som var. Er ikke supererfaren brygger, men har tatt med meg alle tips fra mer erfarne bryggere på forumet:
Stigbergets West Coast. Tappet og karbonert på flaske. Et lite eksperiment, da veldig mange advarer mot å flaske så humlerike øl. Veldig skånsom tapping (tålmodighet med tappestav..) rett fra gjæringskar, karboneringsdrops, null head-space i flaskene.
Det funket ganske bra. Tørrhumlet med romslige humleposer, men synes det manglet litt på humleintensiteten så neste gang går det uten humleposer!Vis vedlegget 52169
Vakkert! Espen Westum kan ta seg en bolle. Det han skriver om flasking her er bare tull. Han blander dessuten inn mye mer oksygen når han fater enn vi gjør når vi flasker. (Jeg overfører dessuten til blandekar i lukka system, men jeg veit ikke om det har gjort noen forskjell. Det blei bra før jeg begynte med det, også.)
 
Nå har jeg faktisk fått premie for en flaskekarbonert NEIPA:). Den var dessuten over to måneder gammel. Og av 7 dommerkommentarer var det ingen som var i nærheten av å antyde at ølet var oksydert.

Kan vi dermed anse det som bevist at det går helt greit å tappe og karbonere NEIPA på flaske?
 
Ja. I det minste anekdotisk bevist ;)
hehe - ok, litt skjødesløs omgang med begrepet "bevist" der. I virkelig streng forstand kan jo ikke noe bevises. Men om jeg sier at jeg har falsifisert Espen Wettums påstand om flasking, formulert som følger på bloggsidene til Bryggselv, så mener jeg å ha dekning:) : "Jeg står på mitt og sier at NEIPA og flaskekarbonering hører IKKE sammen! Flere har prøvd å motbevise meg det siste året, men ingen har klart det. Alle har endt opp oksiderte.''

Westum formulerer vel der falsifiseringskriteriet, og jeg har levert etter spesifikasjonene:). Men sjølsagt, det kreves at det jeg har gjort, kan etterprøves av andre - hvilket vel er gjort allerede av @*Lars ovenfor her, og sikkert av flere andre, også. Det som var litt ekstra kjekt, var at jeg altså fikk en bekreftelese fra 7 sertifiserte dommere på at ølet var godt/typeriktig. (Snittet var på 42 poeng.)

Ølet mitt er flaskekarbonert, og det har stått på flaske i over to måneder,og det er ikke antydning til oksidering. Jeg brygga forøvrig en ny batch nylig, og det var faktisk ingen tegn på at den gamle var på vei nedoverbakke. Både aroma og farge var intakt, altså likt med den nye. (Jeg måtte dessverre helle ut den nye fordi den begynte å produsere flaskebomber, høyst sannsynlig pga. hopcreep.)

Jeg mener nok alvorlig at dette ikke er snakk om anekdotisk bevis. Ølet mitt er et uomtvistelig objektivt faktum, og et sånt øl skulle, i følge teorien om at du ikke kan flaskekarbonere en NEIPA, ikke være mulig. Så får det være opp til andre å forsøke å vise at det finnes forklaringer som likevel kan redde teorien. Det er jo prinsipielt mulig, så klart.
 
Ingenting er hyggeligere enn at du lykkes :cool: Maltgristen ser lovende ut, og humlemengdene er edruelige. For meg ser dette kanskje mer ut som en APA enn en NEIPA? Tror ikke du vil få noe særlig biotransformasjon uten en en tørrhumletilsetning under aktiv gjæring. Westum kan sine ting – og høy kloridandel i en NEIPA er vanlig.

Den linken til flasking inneholder en noen faktafeil. CO2 og O2 blander seg fort, og en slik gjærlås vil ikke kunne hinde ingress av luft under ColdCrash, dessverre.
Det er - som alltid :) - mulig det er noe jeg ikke har skjønt, men de aromastoffene som finnes i vørteren i det vi starter gjæringa må vel med nødvendighet utsettes for biotransformasjon? Så hvis du tilsetter en raus mengde humle i WP på ikke for høy temperatur (jeg er ikke så sikker på hvor viktig temperaturen er, men det er en annen sak), så skulle det være rikelig med råstoff for denne mekanismen å jobbe med. Riktignok vil en stor del av produktene skrubbes ut som følge av at masse CO hele tida gasser av, men en del blir jo igjen.

Jeg ville ellers være litt forsiktig med utstede en blankotillitserklæring til Westum. Beskrivelsen hans av hvordan han overfører til fat, viser vel at han ikke helt har skjønt det du skriver om at CO2 og O2 blander seg fort?
 
Jeg ville ellers være litt forsiktig med utstede en blankotillitserklæring til Westum. Beskrivelsen hans av hvordan han overfører til fat, viser vel at han ikke helt har skjønt det du skriver om at CO2 og O2 blander seg fort?
Jeg kjenner han som en svært dyktig og dedikert hjemmebrygger. Personlig ville jeg nok redigert denne mer enn 3 år gamle artikkelen, men det er ikke min sak. Jeg vet ikke om han er her på forumet, men jeg ville evt. tatt kontakt på FB om du ønsker å diskutere NEIPA. Han er skrivefør og tar nok gjerne en diskusjonsrunde. Synes det er litt dårlig stil å omtale folk negativt om de ikke får sjansen til å forsvare seg.
 
Blir litt vanskelig å diskutere tankene til for eksempel Palmer, Hieronymus, Pattinson, Zainasheff og så videre med det utgangspunktet, syns jeg.
Nei, ikke enig. Dette er en av oss. Hadde jeg tilfeldigvis googlet fram nedsettende kommentarer om meg selv på et norsk forum der jeg selv ikke er medlem, hadde jeg blitt fly forbanna – og tatt kontakt med opphavet.

Seriøst, jeg skal ikke gå i "krenket på vegne av"-fella, men jeg synes det er mest redelig at man tagger folk når de omtales. Forfattere med internasjonalt ry blir noe helt annet.
 
Sist redigert:
Jeg kjenner han som en svært dyktig og dedikert hjemmebrygger. Personlig ville jeg nok redigert denne mer enn 3 år gamle artikkelen, men det er ikke min sak. Jeg vet ikke om han er her på forumet, men jeg ville evt. tatt kontakt på FB om du ønsker å diskutere NEIPA. Han er skrivefør og tar nok gjerne en diskusjonsrunde. Synes det er litt dårlig stil å omtale folk negativt om de ikke får sjansen til å forsvare seg.
Jeg har lett etter muligheter til å få kommentert artikkelen hans, men de finnes ikke. Jeg gidder oppriktig talt ikke sende e-mail. Og jeg kommenterer jo ikke ham som person, men synspunktene hans. Han går rimelig høyt ut på banen, og framstår som autoritet i klasse med Palmer etc. når han skriver atikler for Bryggselv.

Når du skriver at han er en man bør ha tillit til, må det være lov å påpeke at han faktisk har publisert temmelig diskuterbare synspunkter uten å gjøre ham oppmerksom på det.

Jeg synes forøvrig det er rimelig drøyt å snakke om å banke opp folk som om det var en legitim reaksjon. Jeg går ut fra at du ikke egentlig mener det?
 
Sist redigert:
Jeg har lett etter muligheter til å få kommentert artikkelen hans, men de finnes ikke. Jeg gidder oppriktig talt ikke sende e-mail. Og jeg kommenterer jo ikke ham som person, men synspunktene hans. Han går rimelig høyt ut på banen, og framstår som autoritet i klasse med Palmer etc. når han skriver atikler for Bryggselv.

Når du skriver at han er en man bør ha tillit til, må det være lov å påpeke at han faktisk har publisert temmelig diskuterbare synspunkter uten å gjøre ham oppmerksom på det.

Som sagt, det er lett å komme i kontakt med han. Har både hjemmeside med kontaktinformasjon og FB-side: https://www.facebook.com/WestumHjemmebryggeri/

Ser han har fått seg en svær BT ståltank med Hop drop kit.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp