1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Brygge NEIPA for første gang, noe spesielt en må gjøre?

En tråd i 'Brygging' startet av Tobias KI, 3 Mar 2020.

1. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, det heter ”Manganese” på engelsk, og er faktisk et veldig vanlig grunnstoff. Det oksiderer svært lett, og finnes visst ikke i ren form i naturen. Verstingen av de humletypene som er testet, er Colombus. Den bør nok holdes langt unna NEIPAer. Galaxy er den av de testede med lavest innhold. Populære humler som Citra og Mosaic er midt treet, men om man pøser på vil de også kunne påvirke negativt.

GuHa og Finn Berger liker dette.
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Vestkyst har 0,7 gr/l av Columbus i tørrhumlinga (og ditto av Centennial, Simcoe og Amarillo, sånn at det blit 2,8 gr/l totalt). Jeg har ikke merket noen effekt av den mengden, i alle fall. Men det er jo ikke noen NEIPA, da, sjøl om den har en nokså kraftig aroma-punch.

3. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke så mye havregryn i den heller, såvidt jeg husker.

Finn Berger liker dette.
  4. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

At mangan er negativt i forhold til oksidering skal jeg ikke si i mot. Columbus er en av humlene som har høyt innhold. Det er forøvrig en fantastisk humle, og jeg brukte den selv i min forrige NEIPA. Jeg har ikke merket noen form for oksidering som følge av dette, selv etter 4 måneder på fat. Jeg brukte også 12 % flaket havre i gristen. Northern Monk, som jo må sies å være et habilt "humlebryggeri", bruker (i følge bryggeren selv) Columbus i sine humleøl for kompleksitet, som 10 % av total humlemengde.

Det skal nok større mengder til for å gi merkbare (raske) utslag av oksidering. Han snakker om at "dersom man hadde brukt 30 % flaket havre, tørrhumlet med kun Columbus osv. så hadde ølet oksidert".

Han sier i podcasten at han er litt mer nølende med bruk av flaket havre i øl som skal bokses da det gir større risiko for oksidering. Han sier ikke at han ikke bruker det (derimot at de bruker rundt 10-12 % de gangene de bruker det). For disse bryggeriene er "shelf life" selvsagt viktig, og de fleste har vel interesse av å gjøre de tiltakene man kan for å forlenge holdbarheten på ølet man selger kommersielt. Bare for ordens skyld; jeg forsøker ikke her å argumentere mot at mangan (fra kilder som blant annet flaket havre og eksempelvis Columbus) ikke kan påvirke negativt (i hvert fall i større mengder). Jeg prøver bare å si at for oss hjemmebryggere tror jeg det er viktigere å unngå oksidering på kald side enn å bekymre seg for litt mangan fra moderate mengder flaket havre og Colombus når vi brygger NEIPA. Slik jeg tolker podcasten er ikke Janish blitt "avholds-flaket-havre-mann", men han bruker nok en lavere andel av dette i gristen enn tidligere (EDIT: han sier han brukte 20/30/40 % (!) av dette tidligere mot 10-12 % når de bruker det nå), og er kanskje mer forsiktig med bruken av det i enkelte øl.

#24 Marius K., 4 Mar 2020
    Sist redigert: 4 Mar 2020
  5. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For de som ikke har tilgang til boken, her er sammendraget fra kapittelet om Hazy IPA shelf life:

Skjermbilde 2020-03-04 kl. 15.38.45.png

Børre Aursnes, Finn Berger og Nils1 liker dette.
  6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Nei, men 8% krystallmalt - og krystallmalt mener jeg at jeg opplever forkorter livet til engelsk bitter. Jeg har ikke merket det i Vestkyst - men den får aldri noe langt liv:). Originaloppskrifta angir forøvrig 10 dagers tørrhumling!

Jeg bruker altså 7% havregryn i NEIPA'en min, og merker ikke noe til det - tror jeg.

7. Aleksander87

Aleksander87
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg drar frem denne tråden igjen. Angående tørrhumling:
    Jeg så en YouTube-video hvor karen puttet humlen som skal tørrhumle i en humlepose sammen med en magnet til magnetrører, og festet posen på innsiden av gjæringskaret over vørteren. Så når den skulle tørrhumles var det bare å fjerne magneten på utsiden og humlen falt i vørteren. Noen grunn til å ikke gjøre det slik?

Børre Aursnes liker dette.
  8. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, sånn bortsett fra ut du får lave utnyttelse av humle i pose, jeg opplever i hvertfall det
    men det finnes sikkert lignende anordninger

9. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva med oksygen osv?

10. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Var det ikke nettopp derfor han gjorde det..

11. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jo du har vel rett i det. Men om dette rigges til ved pitch kan vi anta at humla blir liggende varmt og oksygeneksponert i 2 døgn før oksygen i headspace vil være bortimot fordrevet. Videre vil den ligge der varmt til den skal slippes opp i karet. Vet bare ikke hva som vil skje med humla, men mye av aromaen vil vel være drevet bort …

Finn Berger og loebrygg liker dette.
  12. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er et poeng, men jeg tror den blir rimelig fort omringet av C02 så jeg tror ikke oksygen er problemet

13. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, jeg vet ikke, men jeg er skeptisk til om det er en god løsning …;)

Finn Berger og Robert liker dette.
  14. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke noe jeg tror jeg vil bruke mye tid på. Jeg tørrhumler på halen av aktiv gjæring/når det begynner å dabbe av

15. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når jeg tørrhumler i gjæringsbøtte gjør jeg det fremdeles med "fersk humle" rett fra vakumpose. Jeg løfter av lokket og har den oppi karet. Deretter setter jeg på igjen lokket, men lar det være en liten glipe. Så kobler jeg til CO2 istedenfor gjærlås, og flusher hele headspace før jeg tetter lokket igjen (fremdeles med svakt trykk på). Da kan den stå slik, og jeg kan også gjøre CC uten å være redd for at oksygen kommer inn.

loebrygg liker dette.
  16. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Sentralstyre

Det er en fordel om man ikke fjerner lokket ved tørrhumling. Lag en minimal glipe, og hell innpå. Lag eventuelt en papp-renne du heller humlen på og inn glipa

Finn Berger og loebrygg liker dette.

Del denne siden