Birger Eriksen-dagen

Hei, vi er nybegynnere og har fulgt denne tråden med stor interesse over tid nå. Har opparbeidet oss stor respekt for at Birgeren er ett krevende øl å brygge og at man virkelig må kunne sine saker for å lykkes. Er det noe helt spesielt med dette brygget som vi ikke skjønner problemet med?
Det er noe med å brygge et øl med så mye malt. Alle beregninger av effektivitet både i mesk og gjæring blir helt annerledes. Jeg hadde ikke brygget noe over 7.5% basert på kun malt før, og det er stor forskjell opp til over 10%. Jeg kom ikke opp i fjor, men det ga verdifull erfaring. Har trua i år. Det er rett og slett snakk om å erfare og lære. Alle kan klare dette, men det er en del muligheter for å bomme.
 
Den var ikke dum. Da skal komme innafor med 8 kg malt og 18 liter vann.
Akkurat det jeg hadde sett for meg.
Men med dobbelmesking.
Ser ut som at jeg kan slippe unna det.
18 liter totalt meskevatn med nosparge? Så sitte no du igjen med kun 10 liter før kok?
 
Jeg mesker med 2 liter vann /kg malt + 1 liter i dødrom i meskekjelen.
11,4 kg malt
Da er meskekjelen på 36 liter så godt som helt full og litt til. Om jeg husker rett så kom de siste litrene på etter at mesken hadde satt seg litt.
Så skyller jeg med med 15,5 liter vann.
Da har jeg ca 30 liter i kokekjelen. Så kokes det i 180 minutter, både for å få høy OG, men også fordi lang koketid gjør noe med munnfølelsen på ølet.
Regner med ende opp med 17-18 liter etter kok.
 
Jeg kjører 50 liter meskevann, 13.3 kilo malt. Skyller med 20 liter til 60 liter-ish meskevann, bruker 13.3 kilo malt igjen, skyller med 20 liter til 70 liter kokevolum. Koker to timer, som vil ta meg til 54 liter volum, håper da å tappe 50 liter til gjæring.
 
Hvilken gjær kjører folket? WLP001?

Vurderer selv en norsk vri her med Voss-kveik fra Lallemand. Noen tanke rom det? Den skal jo gjære nokså rent. (Men synes selv det har blitt mer appelsin enn jeg hadde regnet med...)

Det blir en blanding av Hornindal og Ebbegarden. Har en 60-liters gjærdunk med Hornindal-kake fra en barleywine og en liten pose tørr Ebbegarden. Får tappe av mesteparten og bare dumpe vørteren oppi, og lage mariauge med Ebbegarden. Veldig kjekt å slippe å måtte avkjøle helt ned til 20 grader.
 
Sist redigert:
Lading av kanonene er i gang.
284ad4fb850fac8bd608a3f71971f5df.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Har ladet BB30 med 22liter vann og er klar for innmesk i morgen tidlig på første runde.
Kjører to runder med 7,3kg korn i hver.
Slår vørter fra disse to rundene sammen i en kjele og koker inntil ønsket preboil-OG er nådd før «offisiell kok» med humle starter med sine 90minutter.
5618984b0640f84d7ab6cfb4cf92726d.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har kjørt den no sparge noen ganger. Tror jeg regnet med ca 55-60% (husker ikke helt nå) utbytte. Det man kan bli lurt av er at maltet holder tilbake mye mindre vann på store grister med byggmalt enn mindre grister. På "vanlige" øl beregnet jeg nesten 1.2l/kg, (med hefe så var det 1.2 iallefall) med birger så måtte jeg ned i 0.75 eller hva det var for å treffe riktig preboil. Egentlig så var det fl oz/oz, ikke l/kg, men det er nesten det samme. De første gangene jeg brygget no sparge og tappet av i samme veldig sakte tempo som tidligere ble det latterlig mye mer vørter. Etter noen justeringer så traff jeg både preboil volum også.
 
Så er man klar. 8.3 kg malt og 23.6 liter vann står klar på timer til oppvarming. Nær maks av hva Grainfatheren klarer, dette.

IMG_20200408_215327.jpg
IMG_20200408_221642.jpg
 
Tilbake
Topp