Har mål om 50 liter med OG 1.120+Hvor mye skal du brygge da?
Det er noe med å brygge et øl med så mye malt. Alle beregninger av effektivitet både i mesk og gjæring blir helt annerledes. Jeg hadde ikke brygget noe over 7.5% basert på kun malt før, og det er stor forskjell opp til over 10%. Jeg kom ikke opp i fjor, men det ga verdifull erfaring. Har trua i år. Det er rett og slett snakk om å erfare og lære. Alle kan klare dette, men det er en del muligheter for å bomme.Hei, vi er nybegynnere og har fulgt denne tråden med stor interesse over tid nå. Har opparbeidet oss stor respekt for at Birgeren er ett krevende øl å brygge og at man virkelig må kunne sine saker for å lykkes. Er det noe helt spesielt med dette brygget som vi ikke skjønner problemet med?
Hvordan blir prosessen din da? En tjukk no-sparge?Ikke så mye her. Men 8 kg til 10 liter øl er jaggu nok.
18 liter totalt meskevatn med nosparge? Så sitte no du igjen med kun 10 liter før kok?Den var ikke dum. Da skal komme innafor med 8 kg malt og 18 liter vann.
Akkurat det jeg hadde sett for meg.
Men med dobbelmesking.
Ser ut som at jeg kan slippe unna det.
Ja så det selv. Men spørs om jeg må skylle etter med en 3-4 liter. Tappet vann i bryggemaskinen og så det ble trangt om plassen.18 liter totalt meskevatn med nosparge? Så sitte no du igjen med kun 10 liter før kok?
Har du aldri vurdert dobbeltmesking? Mener å ha lest tidligere i tråden at du har større kapasitet på volum?Regner med ende opp med 17-18 liter etter kok.
Nei. Har egentlig ikke det. Syns det er gøy å få til dette ølet på en vanlig mesking.Har du aldri vurdert dobbeltmesking? Mener å ha lest tidligere i tråden at du har større kapasitet på volum?
Hvilken gjær kjører folket? WLP001?
Vurderer selv en norsk vri her med Voss-kveik fra Lallemand. Noen tanke rom det? Den skal jo gjære nokså rent. (Men synes selv det har blitt mer appelsin enn jeg hadde regnet med...)