Risting før gjæring

Jeg er stort sett enig, eneste forskjellen, jeg har merket, er tiden fra pitch til aktiv gjæring, ved rehydrering så kommer den igang kjappere, som i min mening er positivt :)
6 timer på 12 grader med 3 pakker uhydrert W34/70 strødd i en standardbatch var det som overbeviste meg. Blir alltid litt urolig om vørteren gjærer for fort etter pitching – da tenker jeg at det har vært en overpitching. I min bok er ikke raskere bedre. Men heller 6 timer enn 2 døgn, selvsagt ;)
 
Har lenge tenkt jeg skulle prøve å skippe rehydrering og/eller risting, men er altid så mange andre variabler å teste ut mtp. på oppskrift
at jeg tenker "skader ikke"
Men var det på samme måte med rehydrering som med oksygenering at man ikke bør skippe det på "store" øl?
Burde vel egentlig ikke gjøre noen forskjell så lenge man bruker nok gjær
 
Har lenge tenkt jeg skulle prøve å skippe rehydrering og/eller risting, men er altid så mange andre variabler å teste ut mtp. på oppskrift
at jeg tenker "skader ikke"
Men var det på samme måte med rehydrering som med oksygenering at man ikke bør skippe det på "store" øl?
Burde vel egentlig ikke gjøre noen forskjell så lenge man bruker nok gjær

Denne brosjyren er vel den enkleste kilden til hva Fermentis nå mener om bruken av tørrgjæren deres: Tips & Tricks • Fermentis

Slik jeg leser det, mener Fermentis at å du aldri vil trenge hverken å rehydrere i vann, eller å tilsette oksygen. Det som påvirker levedyktigheten til cellene mest, er hvorvidt du lar gjæren få ligge i ro en stund når du tilsetter den. Det er altså ikke gunstig å helle gjæren oppi og riste den inn. Sukkerinnholdet spiller derimot ingen rolle. Det kan leses ut av denne presentasjonen, der du finner en mer detaljert framstilling av de forsøkene de har gjort: https://shop.textalk.se/shop/11011/files/konferens2018/fermentis-humlebryggarekonferens2018.pdf
 
Hvordan rister dere egentlig en dunk med 25 liter vørter?

Løfter den over hodet og hopper opp og ned. Siden det er relativt lite effektivt å riste, bør du holde på en halvtimes tid. Pingler kan nøye seg med å bikke bøtta opp på kant på et ikke altfor glatt underlag, og rugge den energisk fram og tilbake.

Begge metodene fungerer best med lokket på.
 
I begynnelsen av min bryggekarriere hadde jeg ikke peiling på hvordan og hvorfor man rehydrerer gjæren og jeg pleide å bare strø gjæren i dunken. Funka hver eneste gang. Så kom det tida når jeg bestemte meg å gjøre alt riktig. Bl. annet starta jeg å rehydrere gjæren. Jeg merka ingen stor forskjell, men jeg hadde bra samvitighet at jeg gjorde det jeg kunne for gjæren. Så glemte jeg en dag å spare litt bryggevann til rehydrering (vannet i huset kommer fra et renseannlegg og egner seg hverken til brygging eller rehydrering av gjær). Den dagen strødde jeg bare gjæren i dunken som i gamle dager. Jeg merka ingen forskjell på ølet og har ikke rehydrert tørrgjær siden.

Men var det på samme måte med rehydrering som med oksygenering at man ikke bør skippe det på "store" øl?
Lallemand anbefaler å rehydrere så lenge man brygger surøl, øl med høy OG o.l. Fermentis sier at det ikke spiller noen rolle. Lallemand og Fermentis er enige i at man ikke trenger å tilsette oksygen på noen måte.
 
Løfter den over hodet og hopper opp og ned. Siden det er relativt lite effektivt å riste, bør du holde på en halvtimes tid. Pingler kan nøye seg med å bikke bøtta opp på kant på et ikke altfor glatt underlag, og rugge den energisk fram og tilbake.

Begge metodene fungerer best med lokket på.

trampoline er tingen
 
Den mest effektive metoden har jeg funnet ut er å sette dunken i bakskuffa på min 1968-modell traktor og ta meg en tur rundt jordet... endestasjon blir da gjæringsrommet.. :D

Antar at du har utstyrt den med et fett stereoanlegg, plysjterninger og wunderbaum, og kjører denne på full guffe underveis:
 
Hei igjen, jeg vil gjerne dele min erfaring om hvordan ølet mitt ble (Amundsen ink and Dagger). I oppskriften skal den stå i 2-3 uker til lagring etter karbonering, men jeg var så spent at jeg prøvde en flaske rett etter at karboneringstiden var over :)

Tykt lag med skum på toppen etter å ha helt på glass etter en dag i kjøleskap. Duft av tropiske frukter og ingen usmaker. Superfornøyd med resultatet!!

Med gjæren fra fermentis gikk det helt ok å bare strø i gjæren direkte med denne type øl. Til og med uten oksygenering... Kanskje bare greit å ikke stresse gjæren med et slik kvalitativ tørrgjær?

Jeg vet ikke om jeg klarer å vente i 2-3 uker nå før jeg smaker igjen :rolleyes::D:beercheers: hahaha!
 
Hei igjen, jeg vil gjerne dele min erfaring om hvordan ølet mitt ble (Amundsen ink and Dagger). I oppskriften skal den stå i 2-3 uker til lagring etter karbonering, men jeg var så spent at jeg prøvde en flaske rett etter at karboneringstiden var over :)

Tykt lag med skum på toppen etter å ha helt på glass etter en dag i kjøleskap. Duft av tropiske frukter og ingen usmaker. Superfornøyd med resultatet!!

Med gjæren fra fermentis gikk det helt ok å bare strø i gjæren direkte med denne type øl. Til og med uten oksygenering... Kanskje bare greit å ikke stresse gjæren med et slik kvalitativ tørrgjær?

Jeg vet ikke om jeg klarer å vente i 2-3 uker nå før jeg smaker igjen :rolleyes::D:beercheers: hahaha!

Det er ingen grunn til å gjøre det, heller. Helt ferskt har sånt øl ofte et litt røft "bitt" fra humla, såkalt "hop burn". Det er nok grunnen til rådet om å vente litt med å drikke det. Men mange liker det der, om det ikke blir for mye. Og liker du ølet som det er nå, så er det bare å drikke det.

Jeg drikker alltid mine så snart de er ferdig karbonert - og gjerne litt før, også:).
 
Det er ingen grunn til å gjøre det, heller. Helt ferskt har sånt øl ofte et litt røft "bitt" fra humla, såkalt "hop burn". Det er nok grunnen til rådet om å vente litt med å drikke det. Men mange liker det der, om det ikke blir for mye. Og liker du ølet som det er nå, så er det bare å drikke det.

Jeg drikker alltid mine så snart de er ferdig karbonert - og gjerne litt før, også:).

Det lille bittet fra humla gjorde det bare mer interessant ja! :) Det var jo så fruktig ellers at det ble en fin balanse.

Finn, jeg husker at du skrev om BD: Diagnosen Bryggedepresjon som kun kan kureres med å brygge nytt øl. Den syns jeg var så morsom at jeg adopterte den.
Denne gangen ble det BM. Bryggemani. Det er når man får til et øl og bare vil brygge mer. Helt til neste BD-smell o_O:p
 
Det lille bittet fra humla gjorde det bare mer interessant ja! :) Det var jo så fruktig ellers at det ble en fin balanse.

Finn, jeg husker at du skrev om BD: Diagnosen Bryggedepresjon som kun kan kureres med å brygge nytt øl. Den syns jeg var så morsom at jeg adopterte den.
Denne gangen ble det BM. Bryggemani. Det er når man får til et øl og bare vil brygge mer. Helt til neste BD-smell o_O:p

Du kan nok samle på deg en solid haug med sånne diagnoser etter hvert når du driver med denne hobbyen:p.
 
Du kan nok samle på deg en solid haug med sånne diagnoser etter hvert når du driver med denne hobbyen:p.
Det er en farlig sykdom dog, nå har jeg nesten ikke tomme flasker og fatene er full, vi snakker 4x19 liter, 2x12 liter og 200 flasker...OG jeg er på slankern... Har ikke brygget på 3 uker og kjenner abstinensene, og nei, øl i glasset hjelper ikke, tvert imot gjør det abstinensene verre:confused:
 
Det lille bittet fra humla gjorde det bare mer interessant ja! :) Det var jo så fruktig ellers at det ble en fin balanse.

Finn, jeg husker at du skrev om BD: Diagnosen Bryggedepresjon som kun kan kureres med å brygge nytt øl. Den syns jeg var så morsom at jeg adopterte den.
Denne gangen ble det BM. Bryggemani. Det er når man får til et øl og bare vil brygge mer. Helt til neste BD-smell o_O:p

Jeg har tilfeldigvis samme ølet på fat nå og kan si deg at bittet fors
vinner fort, men ølet er garantert godt så lenge du har noe igjen.
Men du må bare øke produksjonen, selv om IPA er et ferskøl så holder det seg på fat/flasker sånn ca. helt til sommeren.
 
Tilbake
Topp