Low Dissolved Oxygen Brewing

Vel, jeg vet bare at det er no som skjer over tid og det er grader. Jeg skal ikke svare på hvor raskt, men tviler på at det foregår så fort som noen skal ha det til

Det jeg er like opptatt av, er hvor kjapt oksygenet blir tatt opp. Hvor mye absorberes i løpet av den tida det tar å fylle ei flaske, gitt at en får til å forårsake minimalt med bevegelse i ølet i løpet av prosessen? Det siste tror jeg er veldig viktig, ved siden av temperaturen, selvfølgelig.

Jeg er helt enig i at det er overdrevet hvor nødvendig det er å utelukke enhver oksygenpåvirkning totalt. Det er mulig å brygge veldig godt øl med akseptabel holdbarhet på flaske uten CO2-tank og sulfitt i huset. Drakk nettopp en dry stout fra tidlig i våres som fremdeles er i toppform. Og da brukte jeg ingen tiltak i det hele tatt, utover å være så forsiktig som mulig hele veien.

Men akkurat nå morer jeg meg med å prøve å være lodo-ist
 
Oksidering er en real thing, men jeg tror folk overdriver litt nå det kommer til tiltak
Det er ikke no som skjer umiddelbart, kan kanskje virke slik på avokado, men jeg tror ikke øl og vørter er ømfintlig

Kom inn i leite-opp-gammelt-øl-modus, og fant en kølsch fra februar, altså vel 8 måneder gammel. Og med mindre jeg er ufølsom for pappsmak, så var den fri for oksidering. Ingen farging heller; lys og krystallklar og vakker - og bedre enn noensinne. Smakte som en god helles:).

Og denne blei tappa på flaske uten noen andre tiltak enn forsiktighet, med omstikking til blandekar og hele pakka.
 
Kan virke som gjæren spiller en viktig rolle når det kommer til oksidering. Har en tripel jeg mistenker oksidering på, det tok lang tid før den ble karbonert.
I så fall kanskje det altid vil være en fordel å karbonere naturlig, også på fat
 
Kan virke som gjæren spiller en viktig rolle når det kommer til oksidering. Har en tripel jeg mistenker oksidering på, det tok lang tid før den ble karbonert.
I så fall kanskje det altid vil være en fordel å karbonere naturlig, også på fat

Malt kan være en faktor. Krystallmalt i øvre del av mellomskiktet bidrar ikke til holdbarheta i ølet. Best bitter er et av favorittøla mine, men de holder aldri særlig lenge.
 
Sitter med et glass fersk Vestkyst, som vel er det første ferdige ølet med full lodo-pakke som jeg vil forvente at skal ha et preg av det, om det har noen effekt. Og ja ... kanskje. Jeg gjorde nok en litt lite vellykka manøver med humla i wp, så det er ikke helt vellykka med tanke på humlearomaen, men det har ei rundere humlebitterhet, mener jeg, og det smaker kanskje rundere og bedre (bedre "maltrundhet"?) enn tidligere versjoner.

Jeg synes ofte øltyper med amerikanske humler smaker dårligere enn de lukter. Drikkinga kan bli en mindre god opplevelse enn den første aromaåpenbaringa. Men dette var veldig godt å drikke. (Ikke at Vestkyst, og mine versjoner, har hørt til blant de ølene jeg ikke har likt så godt å drikke, altså - men dette var litt spesielt.)
 
Har prøvd antioxin i mesk (SBT) og (SB) etter ferdig fermentering, ifbm. tapping. Lurer litt på om tilsetningen kan sette smak på ferdig brygg? (ikke til det bedre) Har referansebrygg fra før jeg begynte med antioxin, og eneste nye faktor er antioxin. Er det noen av dere som har merket forskjell?
 

Vedlegg

  • Antioxin SBT-TDS.pdf
    77,7 KB · Sett: 10
  • Antioxin SB-TDS.pdf
    78,6 KB · Sett: 6
Har prøvd antioxin i mesk (SBT) og (SB) etter ferdig fermentering, ifbm. tapping. Lurer litt på om tilsetningen kan sette smak på ferdig brygg? (ikke til det bedre) Har referansebrygg fra før jeg begynte med antioxin, og eneste nye faktor er antioxin. Er det noen av dere som har merket forskjell?

Hvis du tapper på flaske, er det fare for at gjæren lager H2S av sufitten. Jeg mener å ha opplevd det, så jeg bruker ikke det. Forøvrig kjører jeg full lodo-pakke med antioxin under meskinga, og opplever ikke noen negative virkninger av det. Om noe, så har det kanskje positiv effekt - men det er det for tidlig å konkludere med.
 
Hvis du tapper på flaske, er det fare for at gjæren lager H2S av sufitten. Jeg mener å ha opplevd det, så jeg bruker ikke det. Forøvrig kjører jeg full lodo-pakke med antioxin under meskinga, og opplever ikke noen negative virkninger av det. Om noe, så har det kanskje positiv effekt - men det er det for tidlig å konkludere med.
Ja det kan være mulig men er usikker, har bare merket det i IPA, ikke antydning i pale ale,stout eller helles. Det har forekommet i to ipaer, felles med disse er noen humletilsetninger, gristen er av samme malt men forskjellige mengder. Overfører tilnærmet oksygenfritt til fat og ta det over på bokser innimellom, men merker det når en tapper av fatet.
Jeg får ta en lik batch med bare SBT tilsetning i mesken og se om det endrer seg.
Det er jo en kraftig lukt på Antioxin SB men i databladet står det odørfri tilsetning i ølet.
Kanskje teste litt i vann og smake om det kan være tilfelle at den setter smak.
 
Sist redigert:
Ja det kan være mulig men er usikker, har bare merket det i IPA, ikke antydning i pale ale,stout eller helles. Det har forekommet i to ipaer, felles med disse er noen humletilsetninger, gristen er av samme malt men forskjellige mengder. Overfører tilnærmet oksygenfritt til fat og ta det over på bokser innimellom, men merker det når en tapper av fatet.
Jeg får ta en lik batch med bare SBT tilsetning i mesken og se om det endrer seg.
Det er jo en kraftig lukt på Antioxin SB men i databladet står det odørfri tilsetning i ølet.
Kanskje teste litt i vann og smake om det kan være tilfelle at den setter smak.
t er at

Jeg veit ikke om sulfitten i seg sjøl vil sette smak. Poenget er at gjæren vil lage H2S - hydrogensulfid - av sulfitten. Og hvis du overfører uten å få kontakt med luft, er det ikke noe, elller helt minimalt, med oksygen som sulfitten kan reagere med.

Gjæren vil lage H2S hvis det er igjen sulfitt (fra tilsetninga i mesken) i vørteren når vi pitcher, også. Det er grunnen til at det blir rådet til å oksygenere før gjæren tilsettes. Da vil sufitten reagere med oksygenet, og på den måten blir vi kvitt sulfitten så gjæren ikke kan lage vond lukt av den. (Jeg har ikke gjort det der, og har ikke fått problemer. Det betyr vel at jeg ikke har brukt for mye antioxin i mesken. Men det er altså viktig å ikke bruke for mye.)
 
t er at

Jeg veit ikke om sulfitten i seg sjøl vil sette smak. Poenget er at gjæren vil lage H2S - hydrogensulfid - av sulfitten. Og hvis du overfører uten å få kontakt med luft, er det ikke noe, elller helt minimalt, med oksygen som sulfitten kan reagere med.

Gjæren vil lage H2S hvis det er igjen sulfitt (fra tilsetninga i mesken) i vørteren når vi pitcher, også. Det er grunnen til at det blir rådet til å oksygenere før gjæren tilsettes. Da vil sufitten reagere med oksygenet, og på den måten blir vi kvitt sulfitten så gjæren ikke kan lage vond lukt av den. (Jeg har ikke gjort det der, og har ikke fått problemer. Det betyr vel at jeg ikke har brukt for mye antioxin i mesken. Men det er altså viktig å ikke bruke for mye.)
Takk for svar
Prøver igjen denne helga, kjører to batcher en klone av Kinn sin kveldsbris og en Neipa så får vi se. Ligger i nedre grense for anbefalt dose og har brukt 4 gram på 50 liters batcher med SBT i mesk og 1 gram SB før tapping. Tenkte og sløyfe tilsetning for tapping og bare tilsette i mesk. Oksygenerer alltid 1-1,5 min. før tilsetting av gjær. Kan en lufte ut sulfiden over tid i fatet med Co2, eller forblir den i ølet og i værste fall doneres til dodraugen? (har også noen kamerater som ikke ville merket det etter et par glass) liker ikke å kaste resultatet av en fin bryggedag.
 
Takk for svar
Prøver igjen denne helga, kjører to batcher en klone av Kinn sin kveldsbris og en Neipa så får vi se. Ligger i nedre grense for anbefalt dose og har brukt 4 gram på 50 liters batcher med SBT i mesk og 1 gram SB før tapping. Tenkte og sløyfe tilsetning for tapping og bare tilsette i mesk. Oksygenerer alltid 1-1,5 min. før tilsetting av gjær. Kan en lufte ut sulfiden over tid i fatet med Co2, eller forblir den i ølet og i værste fall doneres til dodraugen? (har også noen kamerater som ikke ville merket det etter et par glass) liker ikke å kaste resultatet av en fin bryggedag.

I et fat burde det gå greit å få lufta det ut. Problemet er at du lufter ut andre og hyggeligere aromastoffer, også.

Det gir seg litt over tid i flaske, men du blir aldri helt kvitt det.
 
Den er fra 2014, så den er vel ikke akkurat ny;).

Det exbeerimentet har ikke noe med lodo-brygging å gjøre. Det sammenligner bare et øl brygget på vanlig måte med et øl brygget med mest mulig innblanding av luft under meskinga, og kommer til at det ikke blir noen forskjell. Det er i og for seg interessant nok, men det der er av de exbeerimentetene jeg nok er skeptisk til. Ølet blei testa bare ei uke gammelt, og det er ikke et veldig lyst øl, som jeg ville ha foretrukket for en sånn test.
 
Tilbake
Topp