Teknologipress?

Kontinuerlig sirkulasjon under mesking er jo et must i enkelte oppsett vil jeg si. Dette blant annet på grunn av at varmekilden ikke nødvendigvis er der mesken er (HERMS/RIMS og slikt) samt at vannmengde + mesk kan overstige kapasiteten til selve meskegryten da du kan fordele dette i flere gryter.

Men benytter man en gryte er jeg mer enig med at man ikke må ha pumper, selv om det også forenkler livet!
 
Ølbrygging er kunst. Utstyr er bare et verktøy i kunstner sin hånd. Hva slags utstyr man velger å bruke er bare et spørsmål om smak og behag. For å skape kunst (øl) i verdensklasse må man først være kunstner (brygger) i vedensklasse. Riktig utstyr er uten tvil viktig, men man blir ikke en bedre brygger pga dyrere utstyr.

Popularitet av trykkgjæring er et produkt av zeitgeist. Mange velger å gjære under trykk, fordi det er det alle gjør.

Det viktigste er å bruke det utstyret man trives med. Skape trivelige bryggedager, slik at man får mest mulig glede av hobbyen sin. RDWHAHB.
 
Sist redigert:
Enig med Amarillo her, og så kan jeg legge til at jeg opplever det som enklere å lage "likt" øl. Det vil si samme ølet flere ganger uten stor varians. Dette med bakgrunn i at jeg opplever at jeg har mer kontroll på flere elementer/faktorer.
Jeg tror jeg hadde smakt forskjell på mitt eget øl ja.

Men ta nå ikke dette som at man "må" ha slikt utstyr for å lage godt øl. Det mener jeg ikke.
 
Hadde du smakt forskjell hvis du ikke visste at du hadde brukt nytt utstyr?

Ja, men da hadde jeg nok spekulert mye på hva jeg hadde gjort for at ølet ble så rent i smaken.

Det er klart, man utvikler seg som brygger hele tiden og prøver ut forskjellige ting, men jeg kan ikke huske at jeg gjorde andre forandringer akkurat når jeg skiftet gjæringskar, så jeg tror nok det er årsaken.
 
Har jeg fremdeles lov å bruke pengene mine som jeg vil?
Jepp, men hvis @Finn Berger blir utnevnt til bryggediktator i Norge så må du sende inn et søknadsskjema på 8-10 sider med begrunnelse for hvorfor du trenger dette utstyret. Er det rustfritt og med blingfaktor kommer det på et tillegsskjema :p
 
Jepp, men hvis @Finn Berger blir utnevnt til bryggediktator i Norge så må du sende inn et søknadsskjema på 8-10 sider med begrunnelse for hvorfor du trenger dette utstyret. Er det rustfritt og med blingfaktor kommer det på et tillegsskjema :p
Og.. Er det en stavefeil å finne så blir søknaden forkastet, try again.
 
Jepp, men hvis @Finn Berger blir utnevnt til bryggediktator i Norge så må du sende inn et søknadsskjema på 8-10 sider med begrunnelse for hvorfor du trenger dette utstyret. Er det rustfritt og med blingfaktor kommer det på et tillegsskjema :p

Har jeg fremdeles lov å bruke pengene mine som jeg vil?

Du må lære å lese:D:
"Hvis jeg var bryggediktator skulle ingen få bruke ei krone på noe som helst slags utstyr før de kunne dokumentere at de skjønte hvorfor de egentlig ikke trengte det. Og jeg mener virkelig skjønte. (Jeg har lang erfaring i å lage prøver, og skulle nok kunne klekke ut en god en til å teste dette:p.) Deretter kunne de så få ødelegge økonomien sin så mye de ville gjennom å kjøpe alt hjertet måtte begjære av unyttige dingser. Men de ville i hvert fall ikke kunne si til noen med god samvittighet at "jo, hvis du skal begynne å brygge, må du skaffe ... " :).

Alt som trengs er å avlegge en enkel prøve:).
 
Du må lære å lese:D:
"Hvis jeg var bryggediktator skulle ingen få bruke ei krone på noe som helst slags utstyr før de kunne dokumentere at de skjønte hvorfor de egentlig ikke trengte det. Og jeg mener virkelig skjønte. (Jeg har lang erfaring i å lage prøver, og skulle nok kunne klekke ut en god en til å teste dette:p.) Deretter kunne de så få ødelegge økonomien sin så mye de ville gjennom å kjøpe alt hjertet måtte begjære av unyttige dingser. Men de ville i hvert fall ikke kunne si til noen med god samvittighet at "jo, hvis du skal begynne å brygge, må du skaffe ... " :).

Alt som trengs er å avlegge en enkel prøve:).
Du hadde ødelagt en hel økonomi :D
 
Det veit jeg ikke noe om før du har avlagt prøven. Men jeg forventer at folk som gir seg inn i en diskusjon leser hva motparten faktisk sier, og forholder seg til det;).

Jeg forholder meg til det jeg. Og har lest alt du skriver. Og det var faktisk ikke en spøk det jeg skrev.

Dette forumet er på mange måter akkurat like ødelagt i sine formeninger om hva som er rett fordi noen ikke «kjenner oksidasjon» eller er overfølsom for andre ting som youtubere som elsker GF og fermzilla eller fandens oldemor.

Om folk har en annen tilnærming og opplever kvalitetsforskjeller basert på sine valg så er det faktisk like interessant som at andre ikke gjør det. Og hva man gjør for å nå det med egen lommebok skal faktisk folk holde seg for god til å mene for mye om etter min mening.
 
Ølbrygging er kunst. Utstyr er bare et verktøy i kunstner sin hånd. Hva slags utstyr man velger å bruke er bare et spørsmål om smak og behag. For å skape kunst (øl) i verdensklasse må man først være kunstner (brygger) i vedensklasse. Riktig utstyr er uten tvil viktig, men man blir ikke en bedre brygger pga dyrere utstyr.

Popularitet av trykkgjæring er et produkt av zeitgeist. Mange velger å gjære under trykk, fordi det er det alle gjør.

Det viktigste er å bruke det utstyret man trives med. Skape trivelige bryggedager, slik at man får mest mulig glede av hobbyen sin. RDWHAHB.

Kjetil Jikiun, sitert fritt etter hukommelsen fra et foredrag: "Det spiller ingen rolle hva slags utstyr du bruker; det viktige er at du kan bruke det." :)
 
Tilbake
Topp