Lagerøl i rettning Bernard

5 pakker hørtes ihvertfall ganske lite. Bestiller nok litt ekstra. Ellers har jeg ikke oksygeneringsutstyr.

Men lagergjær må vel tåle 8 grader. Jeg gjæret en porter i kjelleren med Nottingham, uten temperaturkontroll. Det var sen oktober/tidlig november og 10 grader i kjelleren. 1 pose i 25l vørter, uten rehydrering. Ingen problem for Notty. Så i verste fall bruker jeg bare Nottingham:p,
Det funker nok, men gjærbehovet stiger når du gjærer på en lavere temperatur, jfr. instruksen for Fermentis' w-34/70: PITCHING:80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C – 15°C (53.6-59°F).increase pitching for fermentation lower than 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F)

Det går jo an å sette en starter, da :).
 
Det funker nok, men gjærbehovet stiger når du gjærer på en lavere temperatur, jfr. instruksen for Fermentis' w-34/70: PITCHING:80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C – 15°C (53.6-59°F).increase pitching for fermentation lower than 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F)

Det går jo an å sette en starter, da :).
Bestilte råværene i dag. Strømmen hadde heldigvis alt det jeg trengte (bortsett fra gjær til flaskekarbonering). Bestilte 8 pakker med gjær (Diamond), så satser på at det blir nok.

Litt OT, men er ikke det typisk at ingen av bryggebutikker har alt det man trenger å bestille?
 
Bestilte råværene i dag. Strømmen hadde heldigvis alt det jeg trengte (bortsett fra gjær til flaskekarbonering). Bestilte 8 pakker med gjær (Diamond), så satser på at det blir nok.

Litt OT, men er ikke det typisk at ingen av bryggebutikker har alt det man trenger å bestille?
Samme her - men jeg velger S189 - henter onsdag - vi få sende hverandre noe flasker i mars 2021 :)
 
Samme her - men jeg velger S189 - henter onsdag - vi få sende hverandre noe flasker i mars 2021 :)
s-189 har gitt meg et par gode øl i høst. Tror jeg skal bruke mer av den. Og den er visst forresten egentlig en cervisiae, ikke en pasotrianus. Men så lenge den oppfører seg som en pastorianus, så er jo det greit nok.
 
s-189 har gitt meg et par gode øl i høst. Tror jeg skal bruke mer av den. Og den er visst forresten egentlig en cervisiae, ikke en pasotrianus. Men så lenge den oppfører seg som en pastorianus, så er jo det greit nok.


ED63A8D4-F912-46A7-AE59-6E7E36E3F25C.jpeg

Brochure fra Fermentis må leses, den er interessant. Må lære mer om gjæring på flasker.

Men, om dette blir en Bohemian som er nær Bernard....neppe.
 
Sist redigert:
Men, om dette blir en Bohemian som er nær Bernard....neppe.
Vi har ikke tilgang til råvarer Bernard bruker og kopiere prosessen de bruker er veldig vanskelig (om ikke umulig) for en hjemmebrygger.
Vi kan dog brygge vårt eget øl som (hvis vi er flinke nok) kan bli like bra som Bernard :beercheers:
 
Hvis du tenker å gjære på 8 grader, trenger du masse gjær. Kalkulatoren til Lallemand er pålitelig, men den forholder seg nok til anbefalt temperatur for gjæren. Det er stor forskjell på 12 og 8 grader: Stoffskiftet til gjæren går på krabbegir på å lav temperatur. Fermentis anbefaler faktisk 300 g per hektotiter ved 9 grader. Har brukt Diamond, og den laget godt bayerøl. Ikke brukt den på tsjekkiske. Noe av trikset med tsjekkiske øl er (dette vet du sikkert allerede) er at de skal ha relativt høy FG for å balansere bitterheten.
 
Sist redigert:
Noe av trikset med tsjekkiske øl er (dette vet du sikkert allerede) er at de skal ha relativt høy FG for å balansere bitterheten.
Jeg er ikke så sikker på at veldig høy FG er det rette i en tsjekkisk pils. Norbrygg sin definisjon sier at FG skal være 1.012 - 1.017, men dette kan umulig stemme.

Noen eksempler:
Bernard som selges i Norge har 11°P, og har 4,5%ABV. Det betyr at FG må være omtrent 1.010.
Radegast Ryze hořká dvanáctka har 12,25°P - 5,1% ABV - dette gir FG på 1011.
Svijany Rytíř 12 - ca 12°P - 5% ABV. Dette gir FG på ca 1.010.

@Holmentoppen - du har utrolig mye erfaring med ølbrygging. Har du noen forklaring på dette? Tenker jeg fullstendig feil?
 

Vis vedlegget 48689

Brochure fra Fermentis må leses, den er interessant. Må lære mer om gjæring på flasker.

Men, om dette blir en Bohemian som er nær Bernard....neppe.
De er litt dårlige på å fjerne gammel informasjon. Her er datarket slik det ser ut nå: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2017/10/SafLager-S-189.pdf

Men som sagt; så lenge den oppfører seg som en pastorianus, spiller det liten rolle hva den genetisk sett er :) .
 
Jeg er ikke så sikker på at veldig høy FG er det rette i en tsjekkisk pils. Norbrygg sin definisjon sier at FG skal være 1.012 - 1.017, men dette kan umulig stemme.

Noen eksempler:
Bernard som selges i Norge har 11°P, og har 4,5%ABV. Det betyr at FG må være omtrent 1.010.
Radegast Ryze hořká dvanáctka har 12,25°P - 5,1% ABV - dette gir FG på 1011.
Svijany Rytíř 12 - ca 12°P - 5% ABV. Dette gir FG på ca 1.010.

@Holmentoppen - du har utrolig mye erfaring med ølbrygging. Har du noen forklaring på dette? Tenker jeg fullstendig feil?
Estimatene dine for FG basert på OG og ABV stemmer i alle fall med formlene for ABV.
 
De er litt dårlige på å fjerne gammel informasjon. Her er datarket slik det ser ut nå: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2017/10/SafLager-S-189.pdf

Men som sagt; så lenge den oppfører seg som en pastorianus, spiller det liten rolle hva den genetisk sett er :) .
Dokumentet som @dojonieu linker til er jo det som er datert senest vs det du linker til Finn :) :)

Både når vi ser på linken .../2019/10/... vs .../2017/10/...
Og datering i selve dokumentene October 2019 vs TECHNICAL DATA SHEET - SafLager™ S-189 - Rev : NOV2016
 
Jeg er ikke så sikker på at veldig høy FG er det rette i en tsjekkisk pils. Norbrygg sin definisjon sier at FG skal være 1.012 - 1.017, men dette kan umulig stemme.

Noen eksempler:
Bernard som selges i Norge har 11°P, og har 4,5%ABV. Det betyr at FG må være omtrent 1.010.
Radegast Ryze hořká dvanáctka har 12,25°P - 5,1% ABV - dette gir FG på 1011.
Svijany Rytíř 12 - ca 12°P - 5% ABV. Dette gir FG på ca 1.010.

@Holmentoppen - du har utrolig mye erfaring med ølbrygging. Har du noen forklaring på dette? Tenker jeg fullstendig feil?
Det virker som du har presise opplysninger om OG på flere tsjekkiske øl. Ville du kunne funnet ut FG også, hvis du har pålitelige kilder? Men dette er kanskje butikkstyrke? Jeg har alltid oppfattet medium FG som et av hovedtrekkene ved tsjekkiske øl. Jeg pleier å meske varmt (67-ish) – og sikte mot 1015. Den kraftige bitterheten på rundt 40 IBU blir for fremtredende for min smak om den ikke balanseres. Nå skal det sies at det er en stund siden jeg har smakt ekte tsjekkisk pils. Bernard er god (må kjøpes igjen snart), men den Urquellen som selges i butikk i Norge er gyselig. Kan det være at butikkversjonene er basert på andre verdier enn de man bruker i Tsjekkia? Denne artikkelen oppsummerer godt de dataene jeg har basert min brygging på.
 
Sist redigert:
Dokumentet som @dojonieu linker til er jo det som er datert senest vs det du linker til Finn :) :)

Både når vi ser på linken .../2019/10/... vs .../2017/10/...
Og datering i selve dokumentene October 2019 vs TECHNICAL DATA SHEET - SafLager™ S-189 - Rev : NOV2016
OK - jeg sjekka jo ikke det. Jeg bare veit at et av resultatene av den store genomkartlegginga var at s-189 (fra sveitsiske Hürlimann) ikke var en pastorianus, men en cerevisiae. Så det var en relativt naturlig slutning å trekke at dokumentet med den forelda informasjonen var eldre.

Hvis de seinere har funnet ut at s-189 likevel er en pastorianus, har det gått meg hus forbi. Men inntil videre stoler jeg nok på at det som står på datarket er riktig.

Ikke at det er så forbasket viktig :p.
 
OK - jeg sjekka jo ikke det. Jeg bare veit at et av resultatene av den store genomkartlegginga var at s-189 (fra sveitsiske Hürlimann) ikke var en pastorianus, men en cerevisiae. Så det var en relativt naturlig slutning å trekke at dokumentet med den forelda informasjonen var eldre.

Hvis de seinere har funnet ut at s-189 likevel er en pastorianus, har det gått meg hus forbi. Men inntil videre stoler jeg nok på at det som står på datarket er riktig.

Ikke at det er så forbasket viktig :p.
Nei, akkurat dette er ikke viktig i det hele tatt.
Men når du sa at de ikke var så flinke til å fjerne utdatert informasjon, og så linket du til et eldre dokument så tenkte jeg at du ville sette pris på å bli opplyst om at det sannsynligvis var et utdatert dokument du fremla.

Men om det nyere dokumentet kanskje presenterer utdatert informasjon tenkte jeg ikke over. Jeg så kun på datoer og tenkte at data med yngst dato var mest oppdatert.
 
Det virker som du har presise opplysninger om OG på flere tsjekkiske øl. Ville du kunne funnet ut FG også, hvis du har pålitelige kilder? Men dette er kanskje butikkstyrke? Jeg har alltid oppfattet medium FG som et av hovedtrekkene ved tsjekkiske øl. Jeg pleier å meske varmt (67-ish) – og sikte mot 1015. Den kraftige bitterheten på rundt 40 IBU blir for fremtredende for min smak om den ikke balanseres.
Bare som en liten forklaring på hvor infoen kommer fra. Jeg ble født i Tsjekkoslovakia og jeg er oppvokst (etter at landet ble delt) i Slovakia, omtrent 1 mil fra grensa. Jeg har familie både i Slovakia og Tsjekkia. Jeg startet med hjemmebrygging etter at jeg flyttet til Norge - så alt dette jeg skriver om tsjekkisk lagerbrygging er kun teoretisk. Men infoen kommer fra nettsidene til forskjellige bryggerier. Man finner som regel mye info når man leser tsjekkiske versjoner av nettsider, mens de internasjonele er som regel veldig basic.

Det er vørterstyrke som er hovedinformasjon om øl i Tsjekkia. Øl som f. eks selges som dvanáctka (dvanáct betyr tolv) har OG på omtrent 12°P. Og dvanáctka har omtrent 5% alc. Det er tradisjonelt og normalt uavhengig av bryggeri. Radegast skriver at vørterstyrke av Ryze hořká dvanáctka er nøyaktig 12,25°P og oppgir 5,1%ABV. Så FG må være omtrent 1.011. Det er selvfølgelig mulig at jeg tar feil, men dette er jo ren matematikk.

Jeg skal prøve å sende mail til noen bryggerier og spørre ang. nøyaktig OG/FG på deres øl.

Min teori (og dette er altså ren gjetting) er at kombinasjon av tradisjonelt malt, dekoksjon, åpen primærgjæring, lang lagering, naturlig karbonering m.m. gir mye fylde og klarer å balansere bitterheten til tross for lav FG.
I hjemmebryggeverden bruker vi jo moderne råvarer og teknikker. Det kan hende at ølet vi brygger mangler fylde og trenger dermed høyere FG for å bli balansert.

Bernard er god (må kjøpes igjen snart), men den Urquellen som selges i butikk i Norge er gyselig. Kan det være at butikkversjonene er basert på andre verdier enn de man bruker i Tsjekkia?
Bernard som selges i Norge har 4,5% og det står 11° på korken. Så alt tyder på at det er vanlig Bernard Jedenáctka.
 
Bare som en liten forklaring på hvor infoen kommer fra. Jeg ble født i Tsjekkoslovakia og jeg er oppvokst (etter at landet ble delt) i Slovakia, omtrent 1 mil fra grensa. Jeg har familie både i Slovakia og Tsjekkia. Jeg startet med hjemmebrygging etter at jeg flyttet til Norge - så alt dette jeg skriver om tsjekkisk lagerbrygging er kun teoretisk. Men infoen kommer fra nettsidene til forskjellige bryggerier. Man finner som regel mye info når man leser tsjekkiske versjoner av nettsider, mens de internasjonele er som regel veldig basic.

Det er vørterstyrke som er hovedinformasjon om øl i Tsjekkia. Øl som f. eks selges som dvanáctka (dvanáct betyr tolv) har OG på omtrent 12°P. Og dvanáctka har omtrent 5% alc. Det er tradisjonelt og normalt uavhengig av bryggeri. Radegast skriver at vørterstyrke av Ryze hořká dvanáctka er nøyaktig 12,25°P og oppgir 5,1%ABV. Så FG må være omtrent 1.011. Det er selvfølgelig mulig at jeg tar feil, men dette er jo ren matematikk.

Jeg skal prøve å sende mail til noen bryggerier og spørre ang. nøyaktig OG/FG på deres øl.

Min teori (og dette er altså ren gjetting) er at kombinasjon av tradisjonelt malt, dekoksjon, åpen primærgjæring, lang lagering, naturlig karbonering m.m. gir mye fylde og klarer å balansere bitterheten til tross for lav FG.
I hjemmebryggeverden bruker vi jo moderne råvarer og teknikker. Det kan hende at ølet vi brygger mangler fylde og trenger dermed høyere FG for å bli balansert.


Bernard som selges i Norge har 4,5% og det står 11° på korken. Så alt tyder på at det er vanlig Bernard Jedenáctka.
Nydelig, da lærte vi litt også :)
 
Bare som en liten forklaring på hvor infoen kommer fra. Jeg ble født i Tsjekkoslovakia og jeg er oppvokst (etter at landet ble delt) i Slovakia, omtrent 1 mil fra grensa. Jeg har familie både i Slovakia og Tsjekkia. Jeg startet med hjemmebrygging etter at jeg flyttet til Norge - så alt dette jeg skriver om tsjekkisk lagerbrygging er kun teoretisk. Men infoen kommer fra nettsidene til forskjellige bryggerier. Man finner som regel mye info når man leser tsjekkiske versjoner av nettsider, mens de internasjonele er som regel veldig basic.

Det er vørterstyrke som er hovedinformasjon om øl i Tsjekkia. Øl som f. eks selges som dvanáctka (dvanáct betyr tolv) har OG på omtrent 12°P. Og dvanáctka har omtrent 5% alc. Det er tradisjonelt og normalt uavhengig av bryggeri. Radegast skriver at vørterstyrke av Ryze hořká dvanáctka er nøyaktig 12,25°P og oppgir 5,1%ABV. Så FG må være omtrent 1.011. Det er selvfølgelig mulig at jeg tar feil, men dette er jo ren matematikk.

Jeg skal prøve å sende mail til noen bryggerier og spørre ang. nøyaktig OG/FG på deres øl.

Min teori (og dette er altså ren gjetting) er at kombinasjon av tradisjonelt malt, dekoksjon, åpen primærgjæring, lang lagering, naturlig karbonering m.m. gir mye fylde og klarer å balansere bitterheten til tross for lav FG.
I hjemmebryggeverden bruker vi jo moderne råvarer og teknikker. Det kan hende at ølet vi brygger mangler fylde og trenger dermed høyere FG for å bli balansert.


Bernard som selges i Norge har 4,5% og det står 11° på korken. Så alt tyder på at det er vanlig Bernard Jedenáctka.
Da lærer vi å telle på Czech måte og - veldig bra.
 
OK - jeg sjekka jo ikke det. Jeg bare veit at et av resultatene av den store genomkartlegginga var at s-189 (fra sveitsiske Hürlimann) ikke var en pastorianus, men en cerevisiae. Så det var en relativt naturlig slutning å trekke at dokumentet med den forelda informasjonen var eldre.

Hvis de seinere har funnet ut at s-189 likevel er en pastorianus, har det gått meg hus forbi. Men inntil videre stoler jeg nok på at det som står på datarket er riktig.

Ikke at det er så forbasket viktig :p.
Sorry for å rote til tråden med dette; men jeg må bare få avslutta det:

@dojonieu og @LarsUlv : Data-ark fra 2017 sier at det er en pastorianus, så da har de altså funnet ut at et likevel er en pastorianus. Nytt ark fra 2019 bekrefter det. Men hvorfor ligger begge versjoner av dataarket på nettstedet deres?

Jeg tror forøvrig ikke at denne er så gal å brygge Bernard med. De ølene jeg har brygga med den, har blitt veldig "crispe". Smakte akkurat for første gang en nettopp ferdig-karbonert California Common, og den tegner bra.
 
Tilbake
Topp