Bryggertabber

Vasker du den i vaskemaskinen? :) Aldri vaska den jeg, bare skyller av den og tørker den godt etter hver gang. Men hva skjedde når du ikke knøyt den igjen? Regner med du fjerna masken først... ;)

Pleier ikke gjøre det, men innimellom når jeg har brygget mye mørkt øl
 
Ellers er nok løsninga på hop creep-problemet å senke temperaturen til under 18 grader. Det skal visstnok holde. Og jeg trenger ikke kjøleskap til det:).
Satte en Two Captains i går. Tenkte første tørrhumling når stormgjæringen er på hell. Siden jeg pleier å tilsette demerara i løpet av gjæringsforløpet, er det en ide å tilsette sukkeret når SG har stabilisert seg, så vente til gjæringen tar seg opp og så tilsette siste del av tørrhumlingen?

Og dette i kombinasjon med å senke temperaturen til under 18 grader?
 
Satte en Two Captains i går. Tenkte første tørrhumling når stormgjæringen er på hell. Siden jeg pleier å tilsette demerara i løpet av gjæringsforløpet, er det en ide å tilsette sukkeret når SG har stabilisert seg, så vente til gjæringen tar seg opp og så tilsette siste del av tørrhumlingen?

Og dette i kombinasjon med å senke temperaturen til under 18 grader?

Det høres helt klart ut som en god plan.

Det er ellers litt uklart for meg, dette. Hvis enzymene lekkes ut i ølet, men bare ikke er aktive så lenge temperaturen er under et visst nivå, så ser jeg for meg at det kan bli problemer med øl som tappes på flaske og settes til karbonering i værelsestemperatur.
 
Dagens bryggetabbe,
glemte knytte igjen meskeposen før jeg putta den i vaskemaskin
For en drittjobb
Vasker du den i vaskemaskinen? :) Aldri vaska den jeg, bare skyller av den og tørker den godt etter hver gang. Men hva skjedde når du ikke knøyt den igjen? Regner med du fjerna masken først... ;)

Jeg gjør som Yngve, (og det gjør Marshall Schott, sjefsbryggosofen, også:)). Jeg er nokså sikker på at det ikke er nødvendig å vaske posen, og kanskje får vi med litt parfyme fra vaskemiddelet?
 
Jeg gjør som Yngve, (og det gjør Marshall Schott, sjefsbryggosofen, også:)). Jeg er nokså sikker på at det ikke er nødvendig å vaske posen, og kanskje får vi med litt parfyme fra vaskemiddelet?
Har heller ikke hatt den i maskin, skyller mens jeg uansett står å følger med under oppkok. Men om jeg skulle gjort det ville jeg bare brukt skylleprogram uten vaskemiddel, og i hvert fall ikke tøymykner som vel er det som ev. inneholder parfyme?
 
Det er ellers litt uklart for meg, dette. Hvis enzymene lekkes ut i ølet, men bare ikke er aktive så lenge temperaturen er under et visst nivå, så ser jeg for meg at det kan bli problemer med øl som tappes på flaske og settes til karbonering i værelsestemperatur.
De gjærer i to Fermenter King Jr., hvor ølet også skal karboneres og serveres fra, så jeg skal passe på å holde temperaturen under 18. Men gjelder disse 18 gradene også fra den første tørrhumlingen?
 
De gjærer i to Fermenter King Jr., hvor ølet også skal karboneres og serveres fra, så jeg skal passe på å holde temperaturen under 18. Men gjelder disse 18 gradene også fra den første tørrhumlingen?

Jo mer jeg tenker over det der, jo mer uklart blir det for meg. Reint logisk burde det gjøre det. Hvis du gjærer på 20 grader, og tilsetter humle under aktiv gjæring for å få biotransformasjon, så vil du jo frigjøre enzymer (hvis du har ei humle med intakte enzymer, sjølsagt), og de vil begynne å gå løs på dekstrinene - eller jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bli sånn.

Men dette er bare spekulasjoner.
 
Brygga en Hoppy Blonde i helga, hadde ikke fått ene hurtigkoblingen til pumpa skikkelig innpå.
Så når jeg stod å rørte inn maltet, hoppa den plutselig av :p 3 liter rett på gulvet, var heldigvis såpass rask at jeg fikk stengt kranen.

Flaks at det var helt i begynnelsen og :D
 
IMG_3308 (1).PNG

Stengte ventilen på oppsamlingskrukka, og dro på butikken samtidig som jeg satte opp temperaturen 2 grader i kjøleskapet.
skulle bare handle litt før jeg skulle fortsette gjærhøstingen....

Heldigvis tålte gjengene mindre enn glasset, så det ble bare en liten vaske jobb... mye fin gjær gikk til spille, men siden det bare er dag 5 i gjæringsforløpet, er det nok mer og hente.
 
Dagen lille bryggetabbe, tror dere ikke sto en kopp bordsalt på hylla over kjelen, når kokinga var ferdig presterte jeg å velte den over kokeplata. Havna ikke mye oppi, så tror det går bra, men fryktelig irriterende :mad:

A4A79021-F706-4142-8669-FCFA2F8C4615.jpeg
 
Dagen lille bryggetabbe, tror dere ikke sto en kopp bordsalt på hylla over kjelen, når kokinga var ferdig presterte jeg å velte den over kokeplata. Havna ikke mye oppi, så tror det går bra, men fryktelig irriterende :mad:

Vis vedlegget 48841

Liten update på denne, tok en SG og smaks -prøve i helga
1.097 --> 1.030, og smakte ikke spesielt salt
Så det var ihvertfall ikke nok salt til å ta fullstendig knekken på gjæra. Mtp. hele 12% røstet malt så er ikke det så halvgærent
 
Tilbake
Topp