Real ale hjemme

Jeg har akkurat bestilt meg en Angram 1/4 pint håndpumpe, med caskbreather og demand valve... tenkte bruke den på Corneliusfat med floating diptube, frem til jeg finner en ekte pin cask... Noen som har en liggende som ikke blir brukt?

så kommer spørsmålet:
Siden jeg har slikt utstyr på vei, må jeg jo begynne å planlegge hva som skal brygges for å tappes på pumpa.
Noen som har noen forslag? Selv tenker jeg mild/bitter/pale rundt 4% men er åpen for andre forslag...
Noen som sitter på utprøvde oppskrifter, som fungerer?
 
Har fire slike ølpumper. Gir kjempegodt øl. Bruker også on demand valve på vanlie bryggerfat og har fatene stående i et kjellerkaldt rom. Vurderte skikkelig cask, men det forkorter levetiden på åpnet fat og gikk for en slik on demand valve, lagde den selv da de er ganske dyre. Jeg pleier å ha alt fra pale Ale, engelsk IPA, og stout. Så varierer jeg om jeg vil bruke sparkler eller ikke, men pleier ofte å bruke dette da det gir veldig godt skum :)
 
Takk for linken :) der var det meget god lesning.... kjenner dypt i hukommelsen at jeg har lest den før, men det var ett meget godt innspill til hva som kan brygges. virker som en veldig god øl til å høste gjær fra også, til neste brygg...
Jeg har siklet på en spitfire fra Shepherd Neame i mange år, dette var den første ølen jeg brygget i min allgrain karriere, men den ble infisert, så jeg fikk aldri drukket den. Kanskje det får bli nummer to på pumpa.
 
Har fire slike ølpumper. Gir kjempegodt øl. Bruker også on demand valve på vanlie bryggerfat og har fatene stående i et kjellerkaldt rom. Vurderte skikkelig cask, men det forkorter levetiden på åpnet fat og gikk for en slik on demand valve, lagde den selv da de er ganske dyre. Jeg pleier å ha alt fra pale Ale, engelsk IPA, og stout. Så varierer jeg om jeg vil bruke sparkler eller ikke, men pleier ofte å bruke dette da det gir veldig godt skum :)
4 pumper!! wow, jeg sliter selv med å vedlikeholde 2 vanlige perlick kraner, jeg drikker rett og slett ikke ofte nok.
Med cask breather så kan cask vare ganske lenge de også, Camra har også gått bort i fra at det er synd og skam med Co2 istedet for luft for å erstatter den ølen du tapper ut.

Jeg får kanskje lete opp en dry stout oppskrift også, eller bør de helst serveres på nitro/beergas?
 
4 pumper!! wow, jeg sliter selv med å vedlikeholde 2 vanlige perlick kraner, jeg drikker rett og slett ikke ofte nok.
Med cask breather så kan cask vare ganske lenge de også, Camra har også gått bort i fra at det er synd og skam med Co2 istedet for luft for å erstatter den ølen du tapper ut.

Jeg får kanskje lete opp en dry stout oppskrift også, eller bør de helst serveres på nitro/beergas?
Personlig liker jeg best Stout fra ølpumpe. Blir bedre og mer ekte enn tilsatt beergas. Har totalt 13 kraner inklusiv de 4 ølpumpene. Men har bare alle koblet opp når jeg inviterer til oktoberfest. Til vanlig bruker jeg 4 kraner på 2 ølkjølere. Er grenser for hvor mye man klarer å drikke :)
 
Jeg går med et ønske om en slik pumpe også. Jeg tenkte, etter forslag her på forumet et sted, å tappe på bag-in-box poser beregnet for vin. De finnes i hvert fall opp til 5L. Da burde man slippe både co2 og luft.
 
Fikk et innfall om å lage cask ale. Aldri smakt. Har nå brukt de siste dagene på å lese meg opp. Ser det har vært diskutert en del ulike løsninger tidligere, men jeg finner ikke så mange resultat.

Jeg drikker lite engelsk, men tror ikke jeg skal ha problemer med et lunka og lavt karbonert øl. Men jeg orker ikke alt på en helg. Og jeg er ikke så gira på å legge ut for cask, beer engine osv osv. Så jeg ser for meg følgende løsning.

Bygge en håndpumpe ifra denne oppskrifta: https://forum.norbrygg.no/threads/cask-ale-fra-corneliusfat.33222/post-348304

Så ser jeg at litt ulike løsninger har blitt gjort.
Dytte ut ølet med ca 5 psi co2.
Koble svart ball lock på in-kobling og sette fatet horisontalt så tyngdekraften heller det ut. Her er jo oksidering en utfordring.
Fylle øl på brew in box poser.

Noen som har gode erfaringer og kan komme med anbefaling på hvilken løsning som er den greieste?
 
Kan du ha mesteparten på et vanlig fat, hvor presser starsan ut med co2, men ikke karbonerer? Oppbevar ølet her.

Tapp det du drikker over på cask?

Edit: har hørt om konseptetet, men har aldri satt meg inn i hva det er. Du får beklage om mitt forslag bryter med ideen.
 
Her bør @Tor. på banen :)
Han har fabulert om Cask i flere år, og stilte på Klubbmesterskapet i Oslo med en Cask + Håndpumpe.
Han fikk flere stemmer fra meg ...
 
Da kommer en oppdatering på dette prosjektet. Fulgte oppskrifta på håndpumpe fra en tidligere oppskrift, men her kommer den for de som gikk glipp av den:
https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/vannkraner/vannkran-med-handpumpe-2000017768 279 kr
https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/kopperor/kobberror-forkrommed-1200-mm-2000018546 139 kr
https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/klemringer/nippel-hun-2000017905 64,90 kr
https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/klemringer/endeplugg-han-2000023426 24,90 kr
https://www.biltema.no/bygg/oppbevaringshyller/hylleplate/hylleplate-med-limfuge-240-cm-2000051341 229 kr

Totalt for pumpe og hylleplate til boksen blir det 733,80 kr

Super enkelt å lage til. Dro ut kranen på pumpa. Bøyde til røret og satte rett i. Satte slange rett på pumpa og festa med slangeklemme. Satte på nippel og borra så mange hull jeg klarte i endepluggen. Satte sammen boksen og malte med noe restemaling. Fant en vedkubbe og spikka til. Ser veldig hjemmesnekra ut, men det var også tanken.

Har brygga to batcher med mild, der den ene ble servert på sørlandets ølfestival i helga. Ølet blir karbonert, men man kan ikke ha trykk på for da spruter det ut. Skal det drikkes fort, lar man bare sikkerhetsventilen stå åpen til kvelden er over. Man kan også åpne ventilen og tappe ut det man skal. Så fylle på med co2 etterpå. Pumpa er jo laga for vann, så det begynner å knirke og gå litt tregt litt utover kvelden. Så pass på å kjøre en del vann igjennom når kvelden er over. Da går den som smurt igjen.

Ølet blir strippa for kullsyre og en del aroma, så jeg personlig liker bedre ølet når det blir tappa i vanlig slange. Men absolutt en showeffekt, og man får et deilig fint skum.

For de som vil ha oppskrift på en god engelsk mild, så kommer den her. Ps, noe haram, bare ikke si det til noen.

OG 1044
FG 1020
Abv, 3,1%
25 IBU

Maris otter 77,5%
Crystal dark 8,4%
Crystal light 6,7%
Special b 4%
Pale chocolate 3,5%

IBU til totalt 25.
0,95g/l fuggle @15 og @5
2g/l fuggle @5 dager tørrhumling

Meskes på 70 grader i en time
Windsor gjær
 

Vedlegg

  • Screenshot_20231030_201341_Gallery.jpg
    Screenshot_20231030_201341_Gallery.jpg
    927 KB · Sett: 37
  • Screenshot_20231030_201354_Gallery.jpg
    Screenshot_20231030_201354_Gallery.jpg
    737,5 KB · Sett: 36
  • Screenshot_20231030_201408_Gallery.jpg
    Screenshot_20231030_201408_Gallery.jpg
    923,3 KB · Sett: 37
  • Screenshot_20231030_201434_Gallery.jpg
    Screenshot_20231030_201434_Gallery.jpg
    490,7 KB · Sett: 38
Tilbake
Topp