Tråden for dumme spørsmål.

Det med batterivann var skylling av proben ved kalibrering av pH meteret. For å ikke forurense/påvirke kalibreringsløsningene med hverandre eller springvann.

I løpet av bryggedagen ble det anbefalt springvann med et par dråper lagringsløsning oppi.

Huff, da husket jeg feil. Vi trenger PDFen ;-)
 
Jeg skyller i springvann, rister og blåser proben og nederste del av meteret tørt, tørker litt rundt med papir og, før jeg stikker den nedi den neste bufferen, for å ikke kontaminere den. Hvis det er bra eller fælt vet jeg ikke, men jeg tenker mest på å ikke kontaminere neste buffer.
 
Mange gode svar her, for å summere opp koker det vel ned til to punkter.

1. Batterivann / RO-vann brukes til å skylle meteret før kalibrering og til å blande ut kalibreringsvæske (pulver).
2. Springvann brukes til å skylle meteret etter bruk og til lagring (evt. med lagringsløsning) i løpet av bryggedagen.

Er alle enige i det? Noe som mangler?
 
Tenker å starte et Lambic Solera prosjekt med min Allrounder 60L over 3-4 år.

Ved å ta ut 30-70% hvert år så vil en få en Gueuze blend automatisk over tid, dog uten mulighet for å justere blend i ettertid.

Kun bruk av norsk malt, 40L første år, så påfyll av 20L etter hver tapping (til Lambic, Kriek eller Framboise første året, 2-åring Gueuze, 3-årig og blir den skikkelig god så flasker jeg hele og begynner på ny)

Ikke bestemt meg for om det blir turbid mash ala Cantillon eller mer tradisjonell mesking + maltodekstrin. Gamle humlekongler er bestilt, tenkte Wyeast 3278 Lambic blend til både hoved og etterfermenteringen.

Så til det dumme spørsmålet: Høres dette ut som en god idé?
 
Tenker å starte et Lambic Solera prosjekt med min Allrounder 60L over 3-4 år.

Ved å ta ut 30-70% hvert år så vil en få en Gueuze blend automatisk over tid, dog uten mulighet for å justere blend i ettertid.

Kun bruk av norsk malt, 40L første år, så påfyll av 20L etter hver tapping (til Lambic, Kriek eller Framboise første året, 2-åring Gueuze, 3-årig og blir den skikkelig god så flasker jeg hele og begynner på ny)

Ikke bestemt meg for om det blir turbid mash ala Cantillon eller mer tradisjonell mesking + maltodekstrin. Gamle humlekongler er bestilt, tenkte Wyeast 3278 Lambic blend til både hoved og etterfermenteringen.

Så til det dumme spørsmålet: Høres dette ut som en god idé?
Jeg ville fylt helt opp fra første året. Med 40 liter i en 60 liters tønne får du veldig mye oksygen i headspace.
Eller misforstod jeg hva du tenkte å gjøre?
 
Jeg ville fylt helt opp fra første året. Med 40 liter i en 60 liters tønne får du veldig mye oksygen i headspace.
Eller misforstod jeg hva du tenkte å gjøre?
Primærgjæringen vil jo ganske effektivt spise opp all oksygen i head space. Med PET tank så slipper heller ikke oksygen inn.
 
På siste brygg i 2020 fikk jeg min første infeksjon (#49) … Antageligvis lactobacillus. Skal brygge batch #50 i morgen og stressnivået på renhold er litt høyere en normalt :eek:! Jeg har tømt min Fermenter King Jr. og bløtlagt den sammen med alle øvrige deler i rensemiddel i 4 timer før den fikk en god omgang med keg cleaner for drill. Deretter skylt med rent vann, om og om og om igjen, til absolutt all lukt var borte. Så har jeg hatt i noen liter med kraftig utblandet craftsan som inneholder fosforsyre og går og rister og snur på den ved gjevne mellomrom. Det dumme spørsmålet er hvor lenge tåler den å stå med denne craftsan-blandingen? Kan jeg bare ha det slik i et døgn og gå og riste av og til? I skrivende stund har den stått i ca. 3 timer. Jeg har selvsagt også kjøpt nytt av alle slanger jeg bruker på bryggedagen …
 
BRUKSANVISNING

  • Blandingsforhold: 20 ml Finest Craftsan pr. 10 liter vann
  • Kontakttid: 2 minutter
Du trenger ikke bløtlegge i timesvis med Craftsan. Er det noe i/på bryggerutstyret som tåler dette så må det klores. Lacto kan være så enkelt som at du har fått maltstøv i gjæringsbøtta di.
 
Takk for svar! Er sikkert litt overhysterisk, men siden disse bakteriene kan overleve ned til PH3 kjørte jeg på litt ekstra. Jeg fikk det anbefalt av laboratoriesjefen til Ringnes, som er en venn av meg, at både klor (selvsagt) og star san ville ta dette, men at jeg godt kunne dosere star san blandingen litt ekstra med tanke på noen av disse bakterienes motstandsdyktighet mot sure miljøer. Jeg pleier jo å gi gjæringskaret en runde med star san før jeg har i vørt på bryggedagen, og lurte nå egentlig på om jeg like gjerne bare kunne la dette stå til i morgen siden jeg skal brygge da? Altså om gjæringskaret ville tåle det? Ville bare få unna denne desinfeksjonen i dag, slik at morgendagens bryggedag blir litt lugnere … :)
 
På siste brygg i 2020 fikk jeg min første infeksjon (#49) … Antageligvis lactobacillus. Skal brygge batch #50 i morgen og stressnivået på renhold er litt høyere en normalt :eek:! Jeg har tømt min Fermenter King Jr. og bløtlagt den sammen med alle øvrige deler i rensemiddel i 4 timer før den fikk en god omgang med keg cleaner for drill. Deretter skylt med rent vann, om og om og om igjen, til absolutt all lukt var borte. Så har jeg hatt i noen liter med kraftig utblandet craftsan som inneholder fosforsyre og går og rister og snur på den ved gjevne mellomrom. Det dumme spørsmålet er hvor lenge tåler den å stå med denne craftsan-blandingen? Kan jeg bare ha det slik i et døgn og gå og riste av og til? I skrivende stund har den stått i ca. 3 timer. Jeg har selvsagt også kjøpt nytt av alle slanger jeg bruker på bryggedagen …
Cola selges i Pet-flasker – og er vel under 3 i pH? Eller er det en myte?
 
Cola selges i Pet-flasker – og er vel under 3 i pH? Eller er det en myte?
Et lite googlesøk: "Ifølge undersøkelser fra Odontologisk fakultet i Bergen, har en flaske Coca-Cola en pH-verdi på 2,6. Til sammenligning har en sitron en pH-verdi på 2,4. pH-skalaen går fra 1 til 14, hvor 1 er syrligst. Appelsinjuice har en pH-verdi på 3,8, og eplenektar 3,3."

Så da kan jeg bare la den stå!?!?!? :cool:
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Har brygga ein del batcher dei siste åra, men alle øla mine får ein distinkt lukt og smak. Det einaste som «gjenstår» i prosessen er å unngå oksygen etter gjæring. Eg klarar ikkje å definere kva lukta er, men har folk faktisk merka ein bedring i ølets smak etter å ha starta med oksygenfri overføring? :)
 
Har brygga ein del batcher dei siste åra, men alle øla mine får ein distinkt lukt og smak. Det einaste som «gjenstår» i prosessen er å unngå oksygen etter gjæring. Eg klarar ikkje å definere kva lukta er, men har folk faktisk merka ein bedring i ølets smak etter å ha starta med oksygenfri overføring? :)
Den forskjellen jeg merker er at ølets smaksstabilitet ble drastisk forbedret etter at jeg begynte med lukket overføring. Jeg merker ikke noe forskjell på ferskt øl. Men at ølet er godt også etter lang tid på fat.
 
Takk for svar! Eg trur heilt ærlig litt av problemet mitt er at eg drikk opp ølet litt for fort, så det rekk ikkje å modne seg ordentleg.
Enkel løsning på det er å brygge to ganger den dagen. Så har du "ventepils" fram til den neste er modnet. Var dårlig på det sjøl, men har blitt bedre på å planlegge batcher mot sesonger. Så får man jo litt uventa innrykk av og til, slik som da Nifrost kom på besøk til meg i sommer som var. Da gikk det fire fat øl og noen flasker på ei knapp uke. :oops:
 
Er det noen med litt innsikt som kan forklare hvordan denne pumpen er ment å styres. 0 - 5 V?
går med planer om å integrere en pumpe i bryggeriet, og hadde sett for meg å kunne regulere pumpen vha for eksempel et potmeter (må vel noe mere dilldall til i tillegg til potmeteret)
kan man regulere den enklere varianten (som brewshop selger) som ikke har den tredje "blå" lederen for analog input på en enkel måte
vil en 24v pumpe for eksempel kunne reguleres med såkalt pulsbreddemodulering (eller dimmes sagt på en annen måte)
Vil det kreve mye duppeditter (og i så fall hvilke?) og dermed bli unødvendig kostbart?

Har som dere kanskje forstår, ikke fagbrev innen dette. håper dog noen er i stand til å forstå hva jeg prøver å spørre om og at jeg ikke er helt ute på viddene med dette.
 
Er det noen med litt innsikt som kan forklare hvordan denne pumpen er ment å styres. 0 - 5 V?
går med planer om å integrere en pumpe i bryggeriet, og hadde sett for meg å kunne regulere pumpen vha for eksempel et potmeter (må vel noe mere dilldall til i tillegg til potmeteret)
kan man regulere den enklere varianten (som brewshop selger) som ikke har den tredje "blå" lederen for analog input på en enkel måte
vil en 24v pumpe for eksempel kunne reguleres med såkalt pulsbreddemodulering (eller dimmes sagt på en annen måte)
Vil det kreve mye duppeditter (og i så fall hvilke?) og dermed bli unødvendig kostbart?

Har som dere kanskje forstår, ikke fagbrev innen dette. håper dog noen er i stand til å forstå hva jeg prøver å spørre om og at jeg ikke er helt ute på viddene med dette.
Fast spenning 5V, 1 kHz PWM kontroller (digitalt potmeter). Som det står kan dette genereres direkte av f.eks. BrewPi Spark 3, alternativt trenger du en 5V strømkilde og en PWM kontroller som kan stilles til 1 kHz. Noe sånt som denne:

Alternativt er det vel vanlig å bare regulere slike pumper med strupeventil på utløp.
 
Tilbake
Topp