Brygging med kveik - erfaringer?

Jeg har brygget mye neipa med Tormodgarden. Bruker magnettrikset og slipper nedi humleposten etter at gjæren har kommet skikkelig i gang, typisk dag 2. Har hatt stort hell med ulike cryohumler. Gjærer ikke under trykk da det vil fjerne esterne, men starter med 2 dager på 33 grader, senker det så 3 grader i døgnet ned til 20 grader for å få aktivisert alle gjærtypene og få bedre utgjæring. Tapping gjøres med co2-trykkoverføring i slange til fat med co2 i bunnen.
Har vurdert følgende løsning etter innspill.
1. Starte gjæringen ved 33 grader med magnet og humle i "taket" på fermzillaen.
2. Etter et par dager da stormgjæringen er ferdig setter jeg på trykk 12PSI for og forhindre att oksygen dras inn samt holde bedre på aroma og senke temperaturen til 25 grader da jeg har hørt at man ikke skal tørrhumle i for høy temperatur.
3. Coldcrashe ved dag 5-6 og ha på fat dag 7.

Innspill på dette?
 
Sist redigert:
Har vurdert følgende løsning etter innspill.
1. Starte gjæringen ved 33 grader med magnet og humle i "taket" på fermzillaen.
2. Etter et par dager da stormgjæringen er ferdig setter jeg på trykk 12PSI for og forhindre att oksygen dras inn samt holde bedre på aroma og senke temperaturen til 25 grader da jeg har hørt at man ikke skal tørrhumle i for høy temperatur.
3. Coldcrashe ved dag 5-6 og ha på fat dag 7.

Innspill på dette?

Det er ikke vits i å ha på trykk, når kveik setter igang lager den nok co2 til å holde alt ute. Jeg har tørrhumlet på 33 grader uten noe problem, det blir bare enda mer sitrus-fest.
 
Bruker nok ikke gjærlås men spundingvalve der ventilen er skrudd helt opp.
Jeg bruker gjærlås, men Tormodgarden er så livlig at den klarer fint å holde trykket oppe når en timer utgjæring og senkning av temperatur litt (jeg tenker ikke noe særlig over det, den gjæren gjør som den vil (altså jobber som f. ) uansett).
 
Jeg bruker gjærlås, men Tormodgarden er så livlig at den klarer fint å holde trykket oppe når en timer utgjæring og senkning av temperatur litt (jeg tenker ikke noe særlig over det, den gjæren gjør som den vil (altså jobber som f. ) uansett).
Greit. Da gjør jeg slik jeg nevnte isted uten trykk, men jeg kommer til og sette på en del trykk under coldcrash for og unngå O2 fullstendig. Hvordan får man tak på kveiken? Er den kommersielle kveiken ligge god som den man får tak i forøvrig?
 
Greit. Da gjør jeg slik jeg nevnte isted uten trykk, men jeg kommer til og sette på en del trykk under coldcrash for og unngå O2 fullstendig. Hvordan får man tak på kveiken? Er den kommersielle kveiken ligge god som den man får tak i forøvrig?
De kommersielle består oftest av isolerte gjærstammer fra en kveik, siden det er umulig å garantere at én av de mange tusen gjærtypene som er i en kveik plutselig går bananas i et kommersielt bryggeri. Hovedpreget er definitivt der i en kommersiell, isolert kveik, men du vil miste alle de rare gjærtypene som liker sin type sukker på akkurat sin temperatur og som så gjør artige ting.

Spør etter kveik her i tråden, så tipper jeg noen har noe liggende (eller kjøp f.eks fra Sigurd på https://www.kveiktraining.com/online-booking/dried-kveik-8-tormodgarden-saure-1).
 
Får bare kaste meg i det og spørre om noen har noe kveik til overs de kunne sendt over (betaler selvsagt for og få det tilsendt). I første omgang ønsker jeg ingen kulturer med bakterier i. :)
Jeg har Oslo og Skare om det er av interesse :) Oslo kan du få i tørket og fryste flak eller fersk, Skare har jeg kun tørket og fryst.
 
Jeg har Oslo og Skare om det er av interesse :) Oslo kan du få i tørket og fryste flak eller fersk, Skare har jeg kun tørket og fryst.
Har nå klart og skaffe meg kveik ifra Hornindal av et lokalt bryggeri. Hvordan skal jeg håndtere bakteriene på en god måte, er disse vanskelige og bli kvitt til senere brygg?
 
Har nå klart og skaffe meg kveik ifra Hornindal av et lokalt bryggeri. Hvordan skal jeg håndtere bakteriene på en god måte, er disse vanskelige og bli kvitt til senere brygg?
Jeg har aldri brukt kveik med bakterier, jeg er for pinglete rett å slett, så akkurat det tror jeg noen med peiling skal få svare på :)
 
Jeg bruker gjærlås, men Tormodgarden er så livlig at den klarer fint å holde trykket oppe når en timer utgjæring og senkning av temperatur litt (jeg tenker ikke noe særlig over det, den gjæren gjør som den vil (altså jobber som f. ) uansett).
Ser du har erfaring med Tormodgarden. Jeg ser den har en del egenskaper som gjør den interessant å prøve, men finner lite smaksnotater om den. Hva bidrar Tormodgarden med sånn smaksmessig, etter din erfaring?
 
Ser du har erfaring med Tormodgarden. Jeg ser den har en del egenskaper som gjør den interessant å prøve, men finner lite smaksnotater om den. Hva bidrar Tormodgarden med sånn smaksmessig, etter din erfaring?
Demper humle i forhold til Skare, litt syrlighet og svært lettdrikkelig produkt.
 
Demper humle i forhold til Skare, litt syrlighet og svært lettdrikkelig produkt.
Ja, ser Tormodgarden har oppgitt god utgjæring og ganske høy alkoholtoleranse. Kunne være artig å forsøke i en Birger Eriksen (Gjernes døde for meg, slik at jeg måtte ty til egen karboneringsgjær når Birger gikk over 12%).
 
Ser du har erfaring med Tormodgarden. Jeg ser den har en del egenskaper som gjør den interessant å prøve, men finner lite smaksnotater om den. Hva bidrar Tormodgarden med sånn smaksmessig, etter din erfaring?
Mye sitrus og annen fruktighet. Ifølge tradisjonen er den moden for drikking med én gang, men jeg synes den trenger en uke etter at den er ferdig med å gjære for å stabilisere seg. Lagringsmessig forsvinner fruktigheten etter et par måneder, men noe blir igjen. Jeg har 3 år gammel impstout brygget på den, der må du bli fortalt at det er en kveik som står bak.
 
Jeg ser at Strømmen har fått Lutra kveik på lager. Dere som har prøvd den - hvordan er den sammenliknet med Oslo? @Kloakk mener å huske at du har prøvd begge to ihvertfall:)
 
Jeg ser at Strømmen har fått Lutra kveik på lager. Dere som har prøvd den - hvordan er den sammenliknet med Oslo? @Kloakk mener å huske at du har prøvd begge to ihvertfall:)
Den var nok tilnærmet like nøytral i smaken som Oslo, men jeg foretrekker Oslo såpass mye bedre at jeg sluttet helt å bruke Lutra, det er hovedsakelig 2 grunner til det.

1. Lutra var lunefull hva temperatur angår, altså om jeg hadde gjæret på 30 grader, for så å skulle karbonere på flasker i romtemp tok det ufattelig lang tid, så fort jeg satt flaskene tilbake i gjæringsskapet på 30 gikk det 3 dager. Den er altså veldig sensitiv ovenfor temperatur.

Jeg hever alltid temperaturen et par grader på slutten og bruker alltid temp kontroll, men ser for meg at denne kan gå å legge seg etter stormgjæringa om den står ukontrollert.

2. Den bunnfeller dårlig og sitter veldig løst i bunnen av flaskene, selv etter 1 måned i kjøleskap løsnet den fra bunn ved minste bevegelse.

Rett å slett syns jeg Oslo var overlegen på alle punkter i hva jeg ønsket med i en nøytral kveik, så jeg vil helst anbefale den, har nettopp gjæret med Oslo under trykk og det ser(fater i morgen) veldig bra ut og tilsynelatende ingen problem. Så får vi se hvordan den smaker da :)
 
Den var nok tilnærmet like nøytral i smaken som Oslo, men jeg foretrekker Oslo såpass mye bedre at jeg sluttet helt å bruke Lutra, det er hovedsakelig 2 grunner til det.

1. Lutra var lunefull hva temperatur angår, altså om jeg hadde gjæret på 30 grader, for så å skulle karbonere på flasker i romtemp tok det ufattelig lang tid, så fort jeg satt flaskene tilbake i gjæringsskapet på 30 gikk det 3 dager. Den er altså veldig sensitiv ovenfor temperatur.

Jeg hever alltid temperaturen et par grader på slutten og bruker alltid temp kontroll, men ser for meg at denne kan gå å legge seg etter stormgjæringa om den står ukontrollert.

2. Den bunnfeller dårlig og sitter veldig løst i bunnen av flaskene, selv etter 1 måned i kjøleskap løsnet den fra bunn ved minste bevegelse.

Rett å slett syns jeg Oslo var overlegen på alle punkter i hva jeg ønsket med i en nøytral kveik, så jeg vil helst anbefale den, har nettopp gjæret med Oslo under trykk og det ser(fater i morgen) veldig bra ut og tilsynelatende ingen problem. Så får vi se hvordan den smaker da :)
Takk for svaret @Kloakk :beercheers:

Jeg vurderte litt å prøve Lutra - det kunne vært godt å ha en gjær som kan lage fizzy yellow på rekordtid. Jeg prøvde Oslo - og var ikke helt fornøyd. Ølet trengte en del lagring for å bli bra. Generelt har jeg fått en slags uønska karakter i alle øl jeg har brygget med kveik. Vanskelig å si om det var gjæren sin skyld, eller noe noe som er forårsaket av høy gjæringstemperatur.
Det irriterer meg litt, fordi jeg har lest alle bøkene og bloggen til Lars Marius Garshol mange ganger, og jeg skulle gjerne like kveik.
Men det ser ut sånn, at den beste gjæren (ihvertfall for meg) til å lage nøytrale øl på rekordtid er Nottingham (forutsatt at man har temp kontroll, eller kald kjeller).
 
@Vladimir : Hvilke kveiksorter har du forsøkt, og ved hvilke temperaturer?

Litt overrasket over erfaringen din med Oslo, siden den de gangene jeg har forsøkt den har hatt sin beste, nesten helt nøytrale smak nærmest umiddelbart. Min eneste utfordring med Oslo er at den er vanskelig å få helt klar.
 
Tilbake
Topp