Lagerøl i rettning Bernard

33717818-121A-40C4-B4F5-7FF551481A0E_1_201_a.jpeg

Tilten er ikke noe å stole på - viser nå 1.008 og -0.2 Celsius (tror tilten ligger inn mot coilen) - men det er egentlig 2 Celsius og en SG som viser 1.014...kanskje 1.015. Ble ikke så dårlig som jeg trode. Nå er det en uke på 2 Celsius og så over til fat, slik at jeg kan flaske i mars - neste blir Vienna :cool: eller jeg prøver meg en flott @Holmentoppen Hånd Bayer....time will show.

Hvordan går det med din Bohemian @Vladimir?
 
Vis vedlegget 49076

Tilten er ikke noe å stole på - viser nå 1.008 og -0.2 Celsius (tror tilten ligger inn mot coilen) - men det er egentlig 2 Celsius og en SG som viser 1.014...kanskje 1.015. Ble ikke så dårlig som jeg trode. Nå er det en uke på 2 Celsius og så over til fat, slik at jeg kan flaske i mars - neste blir Vienna :cool: eller jeg prøver meg en flott @Holmentoppen Hånd Bayer....time will show.

Hvordan går det med din Bohemian @Vladimir?
Det er vel ganske vanlig at tilt viser litt feil, men ref. FAQ vil den uansett vise feil ved temperaturer under 3-4 grader.
 
Hvordan går det med din Bohemian @Vladimir?
Jeg har ikke målt SG, eller gjort noe med ølet, så jeg vet egentlig ikke. Diamond er ihvertfall kjemperask - det slutta å ploppe i gjærlåsen ca 5 dager etter at jeg pitchet gjæren. Men ølet får den tida det trenger. No rush.
Planen er å fate, modne og så flaske halvparten av ølet når den tida kommer. Så vi får se:beercheers:.
 
Jeg fikk svar fra Bernard, og prøvde å måle FG.

Bernard som selges i Norge er visst nesten identisk med Bernard Jedenáctka som selges i Tsjekkia. De viser til forskjellige skattesystemer i Norge og EU: både tsekkisk jedenáctka og norsk Bernard har offisielt 4,5% ABV. Det er dog ikke noe problem om de overstiger 4,5% i Tsjekkia, men i Norge må de holde ølet i butikkstyrke. Så norsk Bernard har visst litt lavere vørterstyrke. Usikker om de bare vanner ut Jedenáctka, eller brygger ølet spesielt til eksport. Ihvertfall skrev de at vørterstyrken til norsk Bernard var rett under 11% EPM.

Hvis vi antar at rett under 11% EPM er 1.043, med 4,5% ABV må FG være 1.009.

Jeg prøvde å måle FG med hydrometer, og målte nøyaktig 1.009.

Så vi har ganske nøyaktige tall nå:
OG: ca 1043
FG: ca 1009
34 IBU

Bernard bruker eget malt (gulvmaltet pilsner). I tillegg bruker de visst innkjøpt spesielmalt (stortsett tysk). De bruker kun tsjekkisk humle. Jeg fikk ikke vite nøyaktige humlesorter, men en kombinasjon av Sládek og Saaz høres veldig sannsynlig ut.

De bruker dobbeldekoksjon.

Så nå er det bare å få tak i maltet deres og prøve å brygge:beercheers:.
 
Og gjæren? Eller kjører du Diamond og håper å treffe "in the ballpark"?
Bernard propagerer egen gjær. Hvor gjærstammen kommer fra vet jeg ikke. De har gitt bort mye gjær til flere tsjekkiske mikrobryggerier i det siste, så kanskje de gidder å gi litt til en nysgjerrig hjemmebrygger?

For å være ærlig har jeg ikke lyst til å brygge en kopi av Bernard. For meg er Bernard en eksempel på et fantastisk tsjekkisk øl, og det føles riktig å samle så mye info om ølet som mulig.
Jeg tror at hvilken som helt lagergjær med riktig utgjæring blir in the ballpark.
Det ser uansett ikke ut at jeg får dra til Tsjekkia og stappe bilen full av malt nå med en gang...
 
Jeg er (åpenbart) blitt en stor fan av Bernard. Jeg vet ikke om de bare er så flinke med PR og reklame, men bortsett fra selve ølet liker jeg også filosofien de har og det de jobber for.
For eksempel støtter Bernard lokale mikrobryggerier, selv om Bernard er et middels stort industribryggeri.
 
Flott arbeid, Vladimir.

Jeg liker også Bernard veldig godt. Men lite diacetyl og en lav FG gjør at jeg vil kategorisere den som nærmere tysk en tsjekkisk pils.

Hvor stor variasjon er det egentlig på tsjekkisk pils?
 
Flott arbeid, Vladimir.

Jeg liker også Bernard veldig godt. Men lite diacetyl og en lav FG gjør at jeg vil kategorisere den som nærmere tysk en tsjekkisk pils.

Hvor stor variasjon er det egentlig på tsjekkisk pils?
Det kan vel ikke være tvil om at Bernard er en tsjekkisk pils - etter de kriteriene som den tsjekkiske godkjenningsordninga for tsjekkisk øl setter opp. At den så ikke ligger så langt fra en tysk pils, er en annen sak. Jeg synes den ligger et stykke unna, men samtidig er det lengre mellom Staropramen og Bernard.

Er det ei rimelig vurdering?
 
Det kan vel ikke være tvil om at Bernard er en tsjekkisk pils - etter de kriteriene som den tsjekkiske godkjenningsordninga for tsjekkisk øl setter opp. At den så ikke ligger så langt fra en tysk pils, er en annen sak. Jeg synes den ligger et stykke unna, men samtidig er det lengre mellom Staropramen og Bernard.

Er det ei rimelig vurdering?
Trur det.... Etter min smak, som tidligere beboer av nordtyskland, har Bernard flere likhetstrekk med nordtyske pilsnere enn sydtyske..
 
1. batch (Oppskrift rev1) har nå 21 dager i fat på rund 0 Celsius - måtte bare kikke og smake lit. 40 dager igjen.

IMG_4004.jpegImage 16-01-2021 at 19.24.jpg

2. batch (Oppskrift rev2) skal på fat neste uke - bare noe dager cold crash igjen.

Har begynt med Oppskrift Rev 3. og skal justere lit basert på det flotte artikkelen fra @Vladimir , nå med lavere OG som jeg hadde i Rev1 og Rev2 (1.050, og ikke 1.058) men vi er lit usikker når det gjelder riktig valg av gjær som skal klare de siste 20% gjæring på 2 Celsius og 15psi. og i tillegg skal producere nok CO2. Det er vanskelig å finne noe litteratur som går lit i dybde på dette område.
 
men vi er lit usikker når det gjelder riktig valg av gjær som skal klare de siste 20% gjæring på 2 Celsius og 15psi. og i tillegg skal producere nok CO2. Det er vanskelig å finne noe litteratur som går lit i dybde på dette område.
Lagergjær som tilhører Saaz gruppe hadde vært mitt første valg. Det er bare å prøve seg frem, men jeg tror at alle de klassiske gjærstammene kan funke:)
 
Flott arbeid, Vladimir.

Jeg liker også Bernard veldig godt. Men lite diacetyl og en lav FG gjør at jeg vil kategorisere den som nærmere tysk en tsjekkisk pils.

Hvor stor variasjon er det egentlig på tsjekkisk pils?
FG på ca 1.010 er åpenbart helt normalt når det gjelder tsjekkisk pils.
Jeg kan forstå at høy FG funker i hjemmebrygget øl, brygget med moderne råvarer og moderne bryggeprosess. Men jeg klarer ikke helt å forstå hvor kom egentlig dette med høy FG fra. Både Norbrygg og BJCP sier at FG i en tsjekkisk pils skal være mellom 1.013 og 1.017.
Men i virkeligheten, dvanáctka, øl med den vanligste vørsterstyrken på ca 12°P har alltid ca 5%ABV. Så FG hos slike øl må vel være 1.010-ish. Alt dette tyder på at kombinasjon av tsjekkisk malt og dekoksjon har veldig stor betydning for slike øl.

Bernard er uten tvil en tsjekkisk pils. Det er åpenbart en vis grad av variasjon på tsjekkisk pils. Jeg kan huske at f.eks Radegast var også veldig ren, bitter og humledominert, mens f.eks Staropramen og Urquell ligger et stykke unna.

Jeg har startet å tenke på en tsjekkisk ølekspedisjon. Vi får bare håpe at korona-tullet gir seg så fort som mulig.
 
Sist redigert:
Neste helg er det på tide med å brygge igjen. Jeg skal bruke akkurat den samme maltsammensetningen og humleskjemaet som forrige gang. Gjennbruker diamond slurryen.

Denne gangen vil jeg dekoktere. Jeg tør ikke å kjøre på med klassisk dobbeldekoksjon - velmodifisert malt og lang proteinrast er vel ikke en bra kombinasjon. Samtidig mener noen at en kort proteinrast gir mye klarer øl når de bruker Bohemian floor-malted pils.

Så planen er hochkurz dobbeldekoksjon med en kort proteinrast.

Meskeskjemaet
- innmesk på 55 (ca 28 l vann) og holde 10 minutter
- tilsetter ca 12l kokende vann for å oppnå 67
- etter 40 minutter tar jeg ca 10 liters dekoksjon, koker opp, koker for ca 15 min. og heller tilbake til hovedmesken
- holder mesken på 72 grader i 20 minutter
- tar andre dekoksjon, koker i ca 15 min. og heller tilbake
- utmesk på 78 grader, vorlauf

Har noen erfaring med et sånt meskeskjema? Noen ideer om hva kan jeg gjøre annerledes?
 
Jeg har brygget Czech Pilsner/Lager en del år og bruker følgende infusjonsmeskesjema.
Innmesk: 55C
Steg1: 62C
Steg2: 68C
Jeg har en OG på 1052 og ender normalt opp med FG på 1012.
Jeg bruker wlp830 som vel er den samme som w-34/70.
Første gang jeg brygget en Czech Pilsner var i 2009/2010. Jeg re-kulturerte da gjær fra en Bernard som jeg hadde med hjem fra Tsjekkia. En forholdsvis fersk flaske så prosessen gikk greit.
Ellers foreslår jeg at du også kontakter http://www.unetickypivovar.cz/ for informasjon om malt, gjær, etc. Dette er en av de nyere mikrobryggeriene som etter min mening lager en av de bedre moderne Tsjekkiske lagerne. Jeg var i kontakt med dem for en del år siden og de var veldig imøtekommende selv på engelsk.

Jeg har en gammel artikkel fra Brewing Techniques om Pilsner Urquell. Artikkelen er fra 1997 så mye er sikkert forandret siden da, men den gir en innsikt i hvordan Pilsner Urquell brygget like etter at landet ble fritt for Kommunismen.
Her er meskesjemaet de brukte da:
Triple-decoction mashing: Pilsner Urquell's mash is performed in 200-hL (170-bbl) vessels and follows the same triple-decoction method used for the past 75 years (18). Thick portions of the mash are drawn off at three different times over the course of more than four hours. Each portion, or decoction, is heated to saccharification temperature, then boiled briefly, and finally returned to the main mash vessel to step up the main mash's temperature. The mash begins with cold water stirred into the grains; hot water is added to bring the temperature to 95 °F (35 °C) for an acid rest. (According to the brewery's quality control manager, Pavel Prucha, the water-to-grain ratio is 1.85 L to 1 kg.) The first decoction raises the temperature to around 127 °F (53 °C) to break down the larger proteins; the second addition raises the mash temperature to 143 °F (62 °C) for starch conversion; and the third brings the temperature to about 163 °F (73 °C) for mash-out (18).

Boiling the mash during decoction breaks down the protein matrix that surrounds the starch, making it more accessible to starch-degrading enzymes in the malt (20), which may offset the fact that the malt is not fully modified. The multistage decoction also helps to adjust the mash pH in a way the water's natural ions cannot (9). The resulting Bohemian Pilseners are a little bit darker (Pilsner Urquell is about 4 °L) and have a slightly stronger and more complex hop character than their German Pils counterparts, which are generally brewed using a double decoction mash schedule (9,20). The Urquell that is exported has a starting gravity of 12 °P (1.048 S.G.).
 
Jeg har brygget Czech Pilsner/Lager en del år og bruker følgende infusjonsmeskesjema.
Innmesk: 55C
Steg1: 62C
Steg2: 68C
Jeg har en OG på 1052 og ender normalt opp med FG på 1012.
Jeg bruker wlp830 som vel er den samme som w-34/70.
Første gang jeg brygget en Czech Pilsner var i 2009/2010. Jeg re-kulturerte da gjær fra en Bernard som jeg hadde med hjem fra Tsjekkia. En forholdsvis fersk flaske så prosessen gikk greit.
Ellers foreslår jeg at du også kontakter http://www.unetickypivovar.cz/ for informasjon om malt, gjær, etc. Dette er en av de nyere mikrobryggeriene som etter min mening lager en av de bedre moderne Tsjekkiske lagerne. Jeg var i kontakt med dem for en del år siden og de var veldig imøtekommende selv på engelsk.

Jeg har en gammel artikkel fra Brewing Techniques om Pilsner Urquell. Artikkelen er fra 1997 så mye er sikkert forandret siden da, men den gir en innsikt i hvordan Pilsner Urquell brygget like etter at landet ble fritt for Kommunismen.
Her er meskesjemaet de brukte da:
Triple-decoction mashing: Pilsner Urquell's mash is performed in 200-hL (170-bbl) vessels and follows the same triple-decoction method used for the past 75 years (18). Thick portions of the mash are drawn off at three different times over the course of more than four hours. Each portion, or decoction, is heated to saccharification temperature, then boiled briefly, and finally returned to the main mash vessel to step up the main mash's temperature. The mash begins with cold water stirred into the grains; hot water is added to bring the temperature to 95 °F (35 °C) for an acid rest. (According to the brewery's quality control manager, Pavel Prucha, the water-to-grain ratio is 1.85 L to 1 kg.) The first decoction raises the temperature to around 127 °F (53 °C) to break down the larger proteins; the second addition raises the mash temperature to 143 °F (62 °C) for starch conversion; and the third brings the temperature to about 163 °F (73 °C) for mash-out (18).

Boiling the mash during decoction breaks down the protein matrix that surrounds the starch, making it more accessible to starch-degrading enzymes in the malt (20), which may offset the fact that the malt is not fully modified. The multistage decoction also helps to adjust the mash pH in a way the water's natural ions cannot (9). The resulting Bohemian Pilseners are a little bit darker (Pilsner Urquell is about 4 °L) and have a slightly stronger and more complex hop character than their German Pils counterparts, which are generally brewed using a double decoction mash schedule (9,20). The Urquell that is exported has a starting gravity of 12 °P (1.048 S.G.).
Kjempebra info :beercheers:. Jeg har aldri hørt om Únětický pivovar, men det er vel over 500 mikrobryggerier i Tsjekkia :p.
 
Jeg har aldri hørt om Únětický pivovar,
Jeg bodde i Praha i perioden 2004 - 2006 og har besøkt byen og landet hvert år siden Det er 3 mikrobryggerier jeg spesielt husker, Pivovarsky Dvur i Chyne (rett utenfor Prahas grense) var vel et av de første og jeg var ofte der i helgene, Kout na Šumavě stengte under kommunismen, åpnet igjen i 2007, men stengte desverre i 2019 etter at investoren døde. Ølene deres fikk veldig gode karakterer og jeg likte spesielt deres mørke lager. Sist men ikke minst Uneticky pivovar som produserer nydelige lagere. Disse microbryggeriene bruker 1.5 liter PET flasker. Alle ølene er ufiltrert og upasteurisert og jeg har re-kulturert gjær fra alle 3. Kout brukte Pilsner Urquell H-strain og Uneticka bruker RIBM95 fra Výzkumný ústav pivovarský a sladařský. Jeg besøkte laboratoriet en gang rundt 2010 og fikk kjøpe et lite stykke RIBM95. I følge laboratoriet så er dette samme stamme som w-34/70, men har selvfølgelig forandret seg over lang tid.
Et annet bryggeri som jeg ofte besøkte er Umedvidku, https://umedvidku.cz/en/. Dette er en stor ølhall eid av tsjekkiske Budweiser og de har bygget et lite "husbryggeri" i 2. etasje. De brygger kun 250 liter i hver batch og gjærer vørteren i eikekar. Hele bryggeriet kan sees bak en glassvegg og de bryggerne jeg møtte var alltid vennlig og imøtekommende. Jeg fikk kjøpe 50 kg pilsner malt fra dem for en del år siden som de får fra et lite malteri litt øst for Praha. Det gjør de sikkert igjen.
 
Jeg bodde i Praha i perioden 2004 - 2006 og har besøkt byen og landet hvert år siden Det er 3 mikrobryggerier jeg spesielt husker, Pivovarsky Dvur i Chyne (rett utenfor Prahas grense) var vel et av de første og jeg var ofte der i helgene, Kout na Šumavě stengte under kommunismen, åpnet igjen i 2007, men stengte desverre i 2019 etter at investoren døde. Ølene deres fikk veldig gode karakterer og jeg likte spesielt deres mørke lager. Sist men ikke minst Uneticky pivovar som produserer nydelige lagere.
Jeg planlegger en ølferie i Tsjekkia når det blir mulig å reise. Mannen til søstera mi er tsjekker (selvfølgelig veldig glad i øl), og de bor sammen i Tsjekkia. Så de fikk en oppgave av meg - å planlegge hele opplegget. De bor et stykke unna Praha, men jeg skal notere bryggeriene du nevner.

Jeg besøkte laboratoriet en gang rundt 2010 og fikk kjøpe et lite stykke RIBM95. I følge laboratoriet så er dette samme stamme som w-34/70, men har selvfølgelig forandret seg over lang tid.
Jeg visste at RIBM95 hadde tysk opprinnelse, men ikke at den var i slekt med w-34/70. Så med andre ord, den mest brukte gjærstammen i Tsjekkia er en variant av w37/40.

Disse microbryggeriene bruker 1.5 liter PET flasker.
PET flasker brukes av nesten alle mikrobryggerier og mange indrustrielle bryggerier i Tsjekkia. Mange mener at dette er veldig dårlig, og at øl fortjener noe bedre. Bernard - som selger øl kun på glassflasker og fat - hadde en ganske morsom kampanje: Dnes z PETky, zítra z tašky (I dag fra PET-flaske, i morgen fra plastpose).
14.jpg
 
Tilbake
Topp