Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Ja, slik jeg forstår gjelder dette (...'ikke produsert i kiln'...) også Briess. Jeg synes ikke dette er så lett å bli klok på Weyermann skriver:Ja, det er riktig alt det der, men Caramunich er et tysk malt, fra Weyermann. Og det er, så langt jeg kan finne ut, ikke produsert i en kiln. (Info på sidene til Weyermann er ikke enkelt å finne. Men det ligger en beskrivelse av dette maltet på alle hjemmebryggerforretningers sider som sier at det er drum-roasted. Og den info'rn må nesten stamme fra Weyermann. tenker jeg.)
"After the 1-2-day steeping phase, refueled with fresh spring water, the grains have an optimal start to the 5-6-day germination phase in the stylish red and yellow germination boxes. We allow ourselves time – we take our time – for seven days and work in rhythm with nature.
Next comes a visit to the kiln.
Depending on the color desired, different temperature levels can be selected – from sunny yellow to amber colors. For those who want it hotter, there comes a turn in one of our seven roasting drums.
In order to maintain their individuality and uniqueness, all Weyermann® malts are characterized by trademark law – from Carapils® to Carafa® – depending on the desired beer style."
Så hvis jeg forstår dette riktig, (og det er mye mulig jeg ikke gjør), så lages basemaltet i kiln, mens karamellmaltet roastes i trommel (drums). Og for å emulere "caramel kilning" så blander Briess (drum-)roasted malt med munich malt (fra kiln), for å få caramunich, ett "ikke-uniformt" karamellisert malt, som de mener har en jevnere kvalitet.
Beklager at jeg spør og graver, men det er interessant å kunne forstå prosessen