Brygging av NM-vinner-øl hos Haandbryggeriet

Samme humler som i Murar, altså. Skjemaet til KInn ser sånn ut: Magnum som bitterhumle ved 60. Så bruker de 0,8 gr/l Mittelfrüh ved 15 og 2,4 gr/l i wp. Tre ganger så mye i wp, altså. Jeg ville ellers flytta den 15 min-tilsetninga til 20 min, dels for å utligne forskjellen som skapes av den langsommere nedkjølinga i et brygg på nærmere 4000 liter, og dels for å få en bedre effekt av kokinga på kryddertonene fra Mittelfrüh. De kommer fra oksydasjonsproduktene av humulene og caryophyllene, som produseres under lengre koking. (Ikke at jeg går rundt og kan sånt, men det står i Janish, The New IPA, s.39 :).)
Jepp, samme humler. Har lagt inn bitter @ 60, smak @ 30 og aroma blir da enten @2 eller hopstand, har ikke bestemt meg ennå viser det seg ... :cool:
 
Gjentar dette i denne tråden også, hentet fra Hvilken øl har du i hånden nå-tråden:

Hovedformålet var å skape en tysk-inspirert pils som er tørr, bitter, godt utgjæret, og uten nevneverdig preg av diacetyl eller DMS. Det synes jeg vi klarte. Hvis jeg skulle gjort "A Smashing Pilsner" mest mulig typeriktig for en Norbrygg-konkurranse, ville jeg nok brukt mindre humle ved kokeslutt. Dette ølet er ikke slankt - det er sterkere, har et mer rustikt maltpreg og et dominerende humlepreg enn mange nordtyske industripils, mer enn enkelte kanskje ville foretrekke. Og det er helt greit. Men om ikke annet, har vi kanskje klart å utvide perspektivet litt for hva pils kan være, og "showcaset" Barke og Perle?
 
Jeg hadde bestilt 10 stk til henting på Nydalen i Oslo. Da jeg kom for å hente sånn ca 15:50 på en lørdag for å unngå køen, så så mine skarpe øyne at her var det bare 9 ;) En 3x3 er lett å regne ut. Men da ble det jo litt aktivitet på polet i Nydalen. Det ble lett høyt og lavt, men til slutt fant de en annen bestilling på 10 SMaSHing; som hadde fått 11. Så, litt bonding med deg som også bestilte 10 med henting på Nydalen:)

Under er Jørgens til venstre, min mitt forsøk på moderne lys lager til høyre. Denne gangen var jeg forsiktig med aroma humlingen, da jeg i sist NM fikk kommentaren "for mye amerikansk humle". Siden alle humletyper er tillatt i denne stilen, så tolket jeg det som "for mye humle".

Jørgens er slik jeg prøvde å brygge; krisp, bitter og kraftig humlet. Må nok justere oppskriften min. Min var for rund i smaken, for lite bitter og for lite humlearoma. Gratulerer igjen Jørgen:beercheers::cool:

IMG_2132.jpg
 
Jeg hadde bestilt 10 stk til henting på Nydalen i Oslo. Da jeg kom for å hente sånn ca 15:50 på en lørdag for å unngå køen, så så mine skarpe øyne at her var det bare 9 ;) En 3x3 er lett å regne ut. Men da ble det jo litt aktivitet på polet i Nydalen. Det ble lett høyt og lavt, men til slutt fant de en annen bestilling på 10 SMaSHing; som hadde fått 11. Så, litt bonding med deg som også bestilte 10 med henting på Nydalen:)

Under er Jørgens til venstre, min mitt forsøk på moderne lys lager til høyre. Denne gangen var jeg forsiktig med aroma humlingen, da jeg i sist NM fikk kommentaren "for mye amerikansk humle". Siden alle humletyper er tillatt i denne stilen, så tolket jeg det som "for mye humle".

Jørgens er slik jeg prøvde å brygge; krisp, bitter og kraftig humlet. Må nok justere oppskriften min. Min var for rund i smaken, for lite bitter og for lite humlearoma. Gratulerer igjen Jørgen:beercheers::cool:

Vis vedlegget 51845
Definisjonen tillater jo "kraftig" humling:

1A. MODERNE LYS LAGER
OG FG vol% IBU EBC
1044-1056 1008-1015 4,5-5,6 35-45 7-15

En lys karakterfull undergjæret øl med et markant bidrag fra humlen, alle humlesorter er tillatt.
Aroma:
Humlen skal være middels til kraftig. DMS og diacetylnivå fraværende til svakt.
Farge/utseende: Halmgul til gylden. Kraftig skum. Klar til lett tåkete.
Smak: Velhumlet, med middels til kraftig humlebitterhet. Lys maltkarakter, som ikke dominerer. DMS og diacetylnivå fraværende til svakt.
Kropp: Lett til medium kropp.
Eksempel: Nøgne Ø Pils, Det Lille Bryggeri Bjønnøl, Jämtland Hell.

Men ser vi på mengdeordene som brukes, så er det et nivå over "kraftig", nemlig "dominerende", og det var vel det som burde vært brukt i dommerskjemaet om ølet ditt, da:

Kraftig: Dommeren kjenner emnet klart i smak eller aroma og det er en avgjørende del av smaks- eller aromabildet. For en utrent smaker vil emnet være en definerende del av smaken- eller aromaen.
Dominerende: Dommeren kjenner smak eller aroma av emnet så kraftig at det klart vil kamuflere andre smaker eller aromaer. En utrent smaker vil ha problemer med å kjenne bakenforliggende emner.

Hvor grensa går i et konkret tilfelle ser jeg for meg kan være vrient å avgjøre. SMASHing ligger for meg klart i "kraftig".

At humla var "amerikansk" burde vel vært utelatt? Jeg oppfatter dessuten denne øltypen som et resultat av at en har begynt å lage IPA-versjoner av lager, men skal gjerne innrømme dårlige kunnskaper på området.
 
At humla var "amerikansk" burde vel vært utelatt? Jeg oppfatter dessuten denne øltypen som et resultat av at en har begynt å lage IPA-versjoner av lager, men skal gjerne innrømme dårlige kunnskaper på området.
Må rette meg selv, dette var ikke NM men OiP. Ølene mine var nok hverken spesielt gode eller typeriktige. Men litt merkelige tilbakemeldinger:
  • Aroma/avvik: "Fruktaroma mer fremtredende enn malt og kontinental humle"
  • Smak/avvik: "For mye fruktpreg. For mye amerikansk humle"
(mine uthevninger)

Man kan vel kanskje tolke dette dithen at dommeren her mente at klasse 1A må bruke kontinentale humler og dro ølet ned pga bruk av amerikanske - noe som klart strider mot definisjonene: "alle humlesorter er tillatt".

Når det gjelder denne typedefinisjonen, så er ingen av eksempel ølene å oppdrive. Kanskje SMaSHing og Brewdog Lost Lager kunne brukes som eksempel øl? Skal ikke påstå at de er typeriktige, men de er i et hvert fall å oppdrive.
 
Må rette meg selv, dette var ikke NM men OiP. Ølene mine var nok hverken spesielt gode eller typeriktige. Men litt merkelige tilbakemeldinger:
  • Aroma/avvik: "Fruktaroma mer fremtredende enn malt og kontinental humle"
  • Smak/avvik: "For mye fruktpreg. For mye amerikansk humle"
(mine uthevninger)

Man kan vel kanskje tolke dette dithen at dommeren her mente at klasse 1A må bruke kontinentale humler og dro ølet ned pga bruk av amerikanske - noe som klart strider mot definisjonene: "alle humlesorter er tillatt".

Når det gjelder denne typedefinisjonen, så er ingen av eksempel ølene å oppdrive. Kanskje SMaSHing og Brewdog Lost Lager kunne brukes som eksempel øl? Skal ikke påstå at de er typeriktige, men de er i et hvert fall å oppdrive.
Rygrs transatlantiske pilsner er ikke så vrien å få tak i, og jeg vil tru at den er et godt eksempel. Ellers er det vel ikke nå så vanskelig å finne pils med amerikanske humler, og de vil vel stort sett falle innafor. Jeg trur ellers ikke at de fleste er så kraftig humla - eller de er i alle fall ikke veldig bitre, sjøl om de sikkert godt kan være det.
 
Sist redigert:
Noen andre som ikke får pantet boksene? Hadde flere andre Haandbryggeriet-øl i samme pose, men kun (samtlige 6 enheter) Smashing ble avvist. Kanskje ikke registrert ennå?
 
..og siden jeg først avslører at jeg har smakt på den: Steike god pilsner. Upåklagelig til grillmat! Den har fått meg til å filosofere litt mer rundt tyske humler igjen, etter en periode med amerikanske humler i fokus
 
Noen andre som ikke får pantet boksene? Hadde flere andre Haandbryggeriet-øl i samme pose, men kun (samtlige 6 enheter) Smashing ble avvist. Kanskje ikke registrert ennå?
Ja, jeg fikk ikke pantet boksene. Maskinen ville ikke akseptere dem overhodet. Gikk i kassa og fikk kronene for dem, men de visste ikke helt hva de skulle gjøre med saken, de hadde ikke opplevd det før...
 
Ja, jeg fikk ikke pantet boksene. Maskinen ville ikke akseptere dem overhodet. Gikk i kassa og fikk kronene for dem, men de visste ikke helt hva de skulle gjøre med saken, de hadde ikke opplevd det før...
Vi må gjemme en boks/ei flaske fra hvert år:). Omtrent som å samle på Doald-pocket, det der. (Jeg gjør ikke det, altså:). Men da trenger jeg jo noe annet.)
 
Er det flere enn meg som fortsatt har ordre med status "venter på levering fra leverandør"?
Ja, for andre gang. Første bestilling kom aldri. Jeg fikk et par flasker vin, men ikkeno pils. Bestilte på nytt, og den ser ikke ut til å være like rundt hjørnet den heller. :(
 
Ja, for andre gang. Første bestilling kom aldri. Jeg fikk et par flasker vin, men ikkeno pils. Bestilte på nytt, og den ser ikke ut til å være like rundt hjørnet den heller. :(
Litt irriterende at det står 10 bokser i hylla på Vinmonopolet der jeg skal hente ut ølene, men mine forhåndsbetalte uteblir.
 
Vinmonopolet sier:

Vi har ikke fått ny leveringsdato fra leverandør, dessverre, men vi vet noe mer som ikke er videre godt nytt. Leverandøren har tekniske utfordringer ved lager som gjør at mange varer er forsinket. Dette gjelder dessverre din ordre. De jobber på spreng for å komme a jour igjen etter
17.maihelga!
 
Vinmonopolet sier:

Vi har ikke fått ny leveringsdato fra leverandør, dessverre, men vi vet noe mer som ikke er videre godt nytt. Leverandøren har tekniske utfordringer ved lager som gjør at mange varer er forsinket. Dette gjelder dessverre din ordre. De jobber på spreng for å komme a jour igjen etter 17.maihelga!
Godt det finnes øl på tapp mens vi venter.
 
Tilbake
Topp