Bryggertabber

Fikk 3% roasted barley (antakelig) istedenfor flaked barley i bestillingen av ferdigkvernet malt til en pils. Og tabben idag var at jeg ikke la merke til det før meskingen var ferdig og jeg fyrte opp til kok.. Hva blir dette slags øl montro?
 
Næh.. Øl blir det, bare litt mørkere. Du har en ebc på nærmere 40, så om ikke rett i gata, så nabogata til schwarzbier?

Hadde jeg hatt bedre plass og gjæringskapasitet så skulle jeg tatt tatt vare på dette, men er trangt om plassen for tiden. Kunne jo vært interessant, men blir for mye styr med flasking også av et øl jeg i utgangspunktet ikke har noe god tro på. Gjør et nytt forsøk på pils istedenfor :)
 
Brygget en pale ale i går. Syns det kom litt rare lyder når jeg sirkulert fra bunn til topp. Har gjort dette før uten rare lyder og fant ikke helt ut hva det var. Tenkte ikke så mye på det før jeg plutselig hadde væske opp til 45L merke i gryta i stede for 35L merket som jeg egentlig skulle ha. Viste seg at jeg tappet for fort så det ikke rant skikkelig gjennom malten. Resulterte i at varmeelementet ble kjørt tørt og endret farge fra blankt og fint til sort :oops:
Tror heldigvis ikke det har tatt noe skade utenom fargen....
 
Ønsket å teste Kveik for ca en mnd siden. Satte i gang med en oppskrift med 70%MO og 30% Munich 2. Alt gikk egentlig helt fint til den sluttet å gjære på 1.018. Syns det var noe høyt men den ville ikke lengre ned. Tappet på fat og smakte og var VELDIG søtt. Viste seg at Munich 2 og caramunich 2 er ganske forskjellige og jeg hadde selvfølgelig bestilt caramunich 2. Planen var å ha det på fat og dumpe når jeg brygget nytt men etterhvert som det fikk stå litt syns jeg faktisk ikke det er så ille lengre. Fortsatt søtt men fult drikkelig
 
Skumhelvete...

Hadde en pilsner stående på fat med co2 på 2 bar over natta for å hutigkarbonere, men dagen etter sto den på 6 bar så noe gikk galt. Koblet av utstyr og slapp ut trykk og satt på en spunding valve justert til 1.5 bar.

Nå 2 uker senere er det KUN skum som kommer ut, noen tips?
 
Skumhelvete...

Hadde en pilsner stående på fat med co2 på 2 bar over natta for å hutigkarbonere, men dagen etter sto den på 6 bar så noe gikk galt. Koblet av utstyr og slapp ut trykk og satt på en spunding valve justert til 1.5 bar.

Nå 2 uker senere er det KUN skum som kommer ut, noen tips?
Sett fatet i romtemperatur, trekk i sikkerhetsventilen når du er forbi, gjenta til riktig karbonering er oppnådd :)
 
Når man skal tilføre en gelatinshot på et fat så husk å blø av trykket i fatet før du klikker nedpå den hjemmesnekra sprøyta med ball lock-kobling i spissen. Hvis ikke skyter bakenden av sprøyta ut i rommet sammen med gelatinshoten.. dette vet jeg fordi det skjedde for 5 min siden..
 
Når man skal tilføre en gelatinshot på et fat så husk å blø av trykket i fatet før du klikker nedpå den hjemmesnekra sprøyta med ball lock-kobling i spissen. Hvis ikke skyter bakenden av sprøyta ut i rommet sammen med gelatinshoten.. dette vet jeg fordi det skjedde for 5 min siden..
Been there done that :p Fikk hele moneyshot’en i trynet
 
Brygget IPA på fredag, og oppdaget i dag morges at temperatursonden for styring var falt av/ikke tapet fast til trykktanken:eek:
Temperaturen lå på 14,5 grader. Puttet den i all hast under tuppen av tanken før avreise til jobb.
Kom i løpet av dagen i tanker på at dette ikke var helt bra, siden varmekablene trolig sto på, for å komme opp i set-temperatur på 18 grader.
Fikk festet sonden til tanken etter at jeg kom hjem fra jobb, og temperaturen viste da 24 grader på utsiden av tanken:oops:
Jeg antar at temperaturen har vært all for høy gjennom stormgjæringen, som var aktiv i går, fikk tømt fem fat for starsan/O2, så Co2-produksjonen var det ingen ting å utsette på.
For å få ro i sjelen søkte jeg litt på nettet, for å finne bekreftelse på at dette kunne bli noe annet en fusel-øl, og kom over denne mastrer-oppgaven:
Kjapp gjennomlesing gir indikasjon på at det er håp:)
Artig å se at det gjøres forsking på øl-relatert problemstillinger.
 
Brygget IPA på fredag, og oppdaget i dag morges at temperatursonden for styring var falt av/ikke tapet fast til trykktanken:eek:
Temperaturen lå på 14,5 grader. Puttet den i all hast under tuppen av tanken før avreise til jobb.
Kom i løpet av dagen i tanker på at dette ikke var helt bra, siden varmekablene trolig sto på, for å komme opp i set-temperatur på 18 grader.
Fikk festet sonden til tanken etter at jeg kom hjem fra jobb, og temperaturen viste da 24 grader på utsiden av tanken:oops:
Jeg antar at temperaturen har vært all for høy gjennom stormgjæringen, som var aktiv i går, fikk tømt fem fat for starsan/O2, så Co2-produksjonen var det ingen ting å utsette på.
For å få ro i sjelen søkte jeg litt på nettet, for å finne bekreftelse på at dette kunne bli noe annet en fusel-øl, og kom over denne mastrer-oppgaven:
Kjapp gjennomlesing gir indikasjon på at det er håp:)
Artig å se at det gjøres forsking på øl-relatert problemstillinger.
Hvilken gjær?
 
Safale-us 05
Det oppgis gjæringstemperatur 18-28 grader, men jeg har aldri brukt den på øvre del av skala før.
Lettere bekymret, men om ett par uker foreligger fasit.
Jeg har kun fått en usmak fra US-05 og det var før jeg hadde mulighet til å styre temperaturen, aner ikke hva den var oppi, men det blei ingen fusel, men en gedigen bananarama fest :banana: Tipper IPA'en klarer seg greit :)
 
I dag skulle jeg for en gangs skyld bruke en standard 30-liters gjæringsbøtte for en ekstra "sparge- og ekstrakt-batch" i tillegg til det to (!) all-grain-bryggene jeg hadde brygget forut.

Så klarte jeg å feste kranen så godt at pakningen vred seg og kranen lekket. Det oppfattet jeg selvsagt først etter at jeg hadde fylt det.

Siden "mutteren" sitter på innsiden, var det bare å brette opp ermene, dyppe hele underarmen i StarSan og la det stå til. Så får vi håpe at US-05 utkonkurrerer bakteriene på huden min.... :p
 
I dag skulle jeg for en gangs skyld bruke en standard 30-liters gjæringsbøtte for en ekstra "sparge- og ekstrakt-batch" i tillegg til det to (!) all-grain-bryggene jeg hadde brygget forut.

Så klarte jeg å feste kranen så godt at pakningen vred seg og kranen lekket. Det oppfattet jeg selvsagt først etter at jeg hadde fylt det.

Siden "mutteren" sitter på innsiden, var det bare å brette opp ermene, dyppe hele underarmen i StarSan og la det stå til. Så får vi håpe at US-05 utkonkurrerer bakteriene på huden min.... :p
Been there...
 
Tilbake
Topp