Enkleste måte å måle L vann i kjele?

Har 5 all grain (biab) brygg på baken nå og noterer ting underveis og tenker igjennom forbedringer på bryggemåten.
En ting som irriterer meg litt er at jeg ikke har litermål på innsiden av kjelen.
Har en 3 liter desiliter mål som jeg fyller opp og tømmer oppi kjelen.

Det går jo, men noe tidkrevende og etter en gang jeg glemte hvor mye vann jeg hadde oppi og måtte helle ut alt for å starte på nytt begynte jeg notere hver helling slik at jeg ikke skulle trenge gjøre det igjen.

Enkleste hadde selvsagt vært å bare fylle opp kjelen til ønsket nivå, men den har som sagt ingen måleenhet på innsiden.

Hva har du gjort for å fikse dette?
 
Har 5 all grain (biab) brygg på baken nå og noterer ting underveis og tenker igjennom forbedringer på bryggemåten.
En ting som irriterer meg litt er at jeg ikke har litermål på innsiden av kjelen.
Har en 3 liter desiliter mål som jeg fyller opp og tømmer oppi kjelen.

Det går jo, men noe tidkrevende og etter en gang jeg glemte hvor mye vann jeg hadde oppi og måtte helle ut alt for å starte på nytt begynte jeg notere hver helling slik at jeg ikke skulle trenge gjøre det igjen.

Enkleste hadde selvsagt vært å bare fylle opp kjelen til ønsket nivå, men den har som sagt ingen måleenhet på innsiden.

Hva har du gjort for å fikse dette?
Jeg har markering på min maskin, men den ser jeg ikke når maltrøret står i, jeg liker å å gjøre klar maskinen dagen før, men ikke vannet. Så da bruker jeg en 15 liters julabøtte. Må gå 2 turer men men :)
 
Min 30 liter biab kjele fra bryggselv har et areal som gjør at en liter er temmelig nøyaktig en cm, så har jeg skåret noen små hakk i bryggesleiven min for hver 5. cm - så tar jeg volumene mellom på øyemål.
 
Jeg har målt opp vann med litermål og etset inn streker inne i kjelen. Da vet jeg akkurat hvor mye vann jeg har. Men her kreves litt forarbeid. Men veldig enkelt å vite hvor mye vann som er i kjelen.
 
Uten å ta hull i kjelen for et se-glass eller hva det heter, så var det enkleste for meg å bare bruke en linjal, og finne ut av hvor stort volum hver cm representerte. Litt vanskelig å lese av passe nøyaktig med skum dog som flokket seg rundt linjalen rett før koking. Og så er det opp til en selv å velge ved hvilken temperatur man velger å bruke som referanse, da vann/vørter ekspanderer jo varmere det blir.
 
Eller bare lag deg en pinne med merker i for hver femte liter eller noe sånt.
Jepp, en målepinne er genialt. På eike-meske»åren» (?mashing paddle?) min er dette markert allerede, men det passer jo ikke for min kjele selvsagt. Tenker å merke den på nytt, én side for BrewTools’en (med maltrør, og én side for Digiboil’en med falskbunn) (som er HLT eller for BIAB-brygg). Hmm, skulle hatt en slik svipenn vi bruke oå sløyden i hine dager….
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp