Brewtools - 40 eller 80?

Hei, jeg har bestemt meg for å kjøpe en Brewtools bryggemaskin, og hadde vel egentlig tenkt å kjøpe 40 l utgaven. Jeg har hittil aldri laget mer enn 25 l batcher, og det er egentlig ganske riktig i forhold til forbruket mitt. Dessuten tar den jo mindre plass. Jeg har også tenkt slik at det er morsommere å ha mange forskjellige typer øl, enn gigantisk batcher som bare står...

Men selgeren på Bryggselv antydet at jeg burde vurdere 80 l. Det er en liten tilleggspris å betale. Og alt det andre utstyret blir dyrt nok.

Så, er det noen som har innspill?
 
Du må kjøpe du synnes er riktig for deg - ikke hør på ivrige selgere. Les deg opp - snakk med folk.

Nå har ikke jeg sånn Brewtools, men jeg kjenner en del som bruker både 40 og 80. Hvis du ikke er interessert i store mengder og skal ikke skal gjære mer en 20 liter pils…..tja? Hvorfor å kjøpe noe som tar mye plass?

Kanskje du må lese lit mer før du tar en beslutning. Og snak med folk som bruker brewtools (hvis du går får denne). Aim for the fermenter volume.

Nici
 
Jeg tenker det interessante er - er det greit å brygge små batcher på bb80? Hvis det funker fint og du har plass og råd til en bb80 er det vel greit å gå for den. Hvis det bare er praktisk å bygge store batcher høres en bb40 ut som et bra alternativ (jeg brygger BIAB, så langt med en 35 l kjele, jeg har akkurat kjøpt en 70l men har ikke brukt den ennå, ser for meg at å ende opp med ca 50 l til gjæring kan være hensiktsmessig av og til)
 
Takker for svar. Problemet mitt er at jeg ikke kjenner så mange ølbryggere, og enda færre som bruker BrewTools.

MortenSickel: Ja, det er vel egentig det som er spørsmålet: Ut fra det selgeren sa, kunne det bli litt problematisk å brygge små batcher på en BT80. Varmeelementene ville da kunne stikke litt opp fra "vannspeilet", og det er ikke gunstig. Jeg vil ikke bli "tvunget" til å brygge store batcher, for det blir ikke drukket opp...
 
Det kommer jo litt an på om man bare vil brygge for å lage øl, eller om det blir en hobby som man liker svært godt og bruker mye tid på.

Jeg har gått fra 25l til 50l og tilbake til 25l fordi det ble alt for lite brygging med så store batcher.

En annen grunn var at en stor kjel er tyngre å rengjøre enn en mindre. Jeg hadde en Speidel 50 og ble lei av å bære den rundt når den skulle vaskes. Har man bryggerom med sluk har det kanskje ikke så stor betydning. Måtte også ha talje i taket for å løfte maltrøret for skylling, det trenger jeg ikke nå.
 
Har ikke Brewtools, men har tenkt litt på hvilken størrelse jeg vil ha på bryggemaskina.
Jeg synes det er gøy å brygge, og setter av en dag til det. Og da koser jeg meg. Brygger 25l batcher, av og til mindre "test"batcher. Her i heimen er det ikke den store omsetninga, men jeg liker å ha flere typer øl stående.
Som en sa: det ideelle er en øl til gjæring, en til karbonering og flere til lagring og drikkeklart.
 
Er enig med @MortenSickel her; Det interessante spørsmålet om større maskiner er hvor små batcher de klarer å brygge, mens for mindre maskiner er det maltkapasiteten som er interessant.

En kan alltid tøye strikken litt med teknikker som NoSparge og dobbeltmesking, men en bør ha klart for seg hvilken batchstørrelse en ønsker å brygge mest og hvor høy OG en tenker seg å ha på den batchen.

Sjøl har jeg aldri satt mine ben i en Brewtools, jeg har Speidel 20 og 50 og er strålende fornøyd.. har fleksibilitet nok med dem til å brygge fra 10L med OG 1.104 til 60L med OG 1.060 og det meste mellom disse..
 
Har ikke Brewtools, men har tenkt litt på hvilken størrelse jeg vil ha på bryggemaskina.
Jeg synes det er gøy å brygge, og setter av en dag til det. Og da koser jeg meg. Brygger 25l batcher, av og til mindre "test"batcher. Her i heimen er det ikke den store omsetninga, men jeg liker å ha flere typer øl stående.
Som en sa: det ideelle er en øl til gjæring, en til karbonering og flere til lagring og drikkeklart.
+1

Jeg har nok et lavt konsum og har en 25 L speidel hvor 90% av batchene som brygges med full kapasitet deles med en kompis. Har også kort maltrør som lar meg brygge 10 L batcher og for meg er det perfekt. Selv om en stor maskin kan brygge små batcher er det fremdeles en stor maskin og et stort maltrør som må håndteres og vaskes… Jeg tenker litt som Amarillo, hvis verdien er nettopp bryggingen er det fint å ha et system som er enkelt å håndtere og som gjør at man brygger ofte. Hvis verdien er i mengden øl så gå for den store maskinen, sett bort fra håndtering og vasking vil jo en bryggedag ta ca like lang tid om man brygger 10 L eller 60 L…
 
Takker for svar. Problemet mitt er at jeg ikke kjenner så mange ølbryggere, og enda færre som bruker BrewTools.

MortenSickel: Ja, det er vel egentig det som er spørsmålet: Ut fra det selgeren sa, kunne det bli litt problematisk å brygge små batcher på en BT80. Varmeelementene ville da kunne stikke litt opp fra "vannspeilet", og det er ikke gunstig. Jeg vil ikke bli "tvunget" til å brygge store batcher, for det blir ikke drukket opp...
Jeg tror du har svaret ditt her :)

Når det er sagt har jeg hatt lyst på BT leeeenge og har derfor fulgt bruktmarkedet en god stund. BT80 blir vanligvis solgt i løpet av få dager, mens BT40 blir liggende, kanskje i måneder, så kanskje 80 er det "trygge" valget med tanke på salg om du skulle angre på valget ditt.
 
Jeg tror du har svaret ditt her :)

Når det er sagt har jeg hatt lyst på BT leeeenge og har derfor fulgt bruktmarkedet en god stund. BT80 blir vanligvis solgt i løpet av få dager, mens BT40 blir liggende, kanskje i måneder, så kanskje 80 er det "trygge" valget med tanke på salg om du skulle angre på valget ditt.
Det tror jeg handler om prisingen til Brewtools.

Forskjellen mellom 40 og 80 er forholdvis liten
B40 19000,-
B80 23000,-

Grainfather
G30 9000,-
G70 17500,-

Ved kjøp av en 25L maskin, er det vanskeligere å forsvare å gå for BT.
 
Pris og tilleggsutstyr på B40 og B80 er det samme, så det er bare en liten prisforskjell på 80 og 40 utgaven i praksis. Bortsett fra fordelen med 6kW er en viktig vurdering hvordan du håndterer maltkurven etter mesk. 40 kan du fikse ved å løfte manuelt, 80 da bør du ha talje/vinsj i taket. Går uten, men det er veldig tungt, og jeg anser det som litt risikabelt å holde på med løfting av så tunge og varme ting som du ved uhell kan miste kontroll over.
BT er så smart laget at du ikke trenger flytte på den ved vasking. Gikk fra Speidel 20 til BT 80, og er fortsatt meget fornøyd med det valget. Ikke fordi jeg er spesielt tørst, men da får jeg litt igjen til meg selv når familie og venner har fått :)
 
Går uten, men det er veldig tungt, og jeg anser det som litt risikabelt å holde på med løfting av så tunge og varme ting som du ved uhell kan miste kontroll over.
Går greit å løfte inntil 13 kilo (tørrvekt, vått sikkert rundt 30 kilo) aleine, hvis den henger i en krok i en talje. Det blir fort veldig klønete å dra maltrøret over senterrøret og så av bryggeren. Ugunstig med vekta så langt foran seg og i den høyden. Hvis jeg brygger aleine så tar jeg en maltøse eller liten spade, og graver ut malten til vekta er komfortabel nok. Så det går an det også, og er snillere for ryggen.
 
Har hatt min B40 i 3 år, og er strålende fornøyd.
Jeg har ikke behov for og lage 2-3 Cornelius fat med samme type øl av gangen. Så størrelsen passer meg fint.
Men du kan ha over 40 liter til kok, så muligheten til og lage litt større batcher er der.
 
Tilbake
Topp