Vannjustering, verdier for Kristiansand og Grainfather

Jeg har drevet og justert litt i blinde uten å vite mine eksakte verdier for vannet i Kristiansand, og derav håper jeg at det er noen som sitter på verdiene jeg trenger slik at jeg kan legge de inn i Grainfather. Se bildet under for hvilke verdier som jeg trenger.

Screenshot_2022-08-16-08-13-24-68_8519c4dc2a8264ed2136a0ecd2840ad5.jpg

Jeg finner noen av verdiene ved å lese rapporten fra vannverket i Kristiansand, men det er noen jeg ikke finner ut av..
Er det noen som har verdiene i kolonnen til venstre fix ferdig?

Hjelp mottas med takk av tørst ølhund :)
 
Kristiansand har bløtt vann (hardhet 2,5-3,0), og uten å vite noe mer trur jeg du trygt kan sette 0 i alle rubrikkene. Innholdet av alle mineraler er så lavt at det ikke spiller noen rolle i forhold til de mengdene som skal tilsettes.

Når en har norsk bløtt vann, som hardhetsgraden forteller at du har, er dette noe en kan gå ut fra som en generell regel.

Det er sjølsagt aldri noe minus å være nøyaktig, men nøyaktig måling av vannjusteringstilsetningene har liten betydning. Du har dessuten ingen kontroll over den mengden av de ulike mineralene som maltet bidrar med, som er betydelig. Den måles aldri. Og videre påvirker bryggeprosessen også mineralinnholdet i den vørteren du til slutt setter til gjæring. Så sett 0:).
 
Sist redigert:
Her er det jeg har lagt inn i brewfather

Ca2=15
Mg2=2
Na=15
Cl=6
SO4=2
HCO3=51
PH=7,1
 
Ser nå at det ikke er endring i slutt pH selv om jeg justerer fra 8 til 7 på vannet mitt. Jeg har trodd at det ville være en liten forskjell. Takk, nå har jeg lært noe nytt.
Hvis det spørres etter pH i kalkulatorene, får kalkulatorene ta ansvaret for at folk tror det er viktig:).

Jeg skal ikke prøve å holde noen lang forelesning om noe jeg ikke skjønner altfor mye av. Men det vi er ute etter når vi mesker, er å treffe "riktig" pH, som gjerne sies å ligge mellom 5,2 og 5,6, og vi kan ikke regne oss fram til hva som må til for å nå dit med utgangspunkt i vannets pH. Det interessante er alkaliniteten, altså vannets evne til å motstå senkning av pH ("bufferkapasiteten"). (Det står litt om dette her: https://byo.com/mr-wizard/measuring-mash-ph/ , og har du Palmers How to Brew, står det om det på s.338.)

Jeg bruker ikke kalkulatorer til å beregne vannjusteringstilsetninger, men så vidt jeg veit er de gode på å treffe riktig pH i mesken. (Jeg bruker pH-meter, og har etter hvert rimelig greit med erfaring med vannet mitt:).) Jeg er ikke så sikker på Norbrygg-kalkulatoren når det gjelder det, så jeg ville nok brukt en av de nyere kalkulatorene.

Kanskje skal man likevel være litt forsiktig med å bli veldig avhengig av kalkulatorene? Jeg skal ikke mene noe sterkt om det, men kan det være at du mister litt "frihet"?

Jeg driver altså med vannjustering på frihånd, og bruker egentlig lite tid på det. Jeg bestemmer meg for hvilken balanse jeg vil ha mellom sulfat,som framhever bitterhet, og klorid, som framhever maltkarakteren, og for hvilken total mengde salter (TDS, Total Dissolved Solids) jeg vil ha, som påvirker hvor du havner på en skala fra vandig/bløt til fast/hard/mineralsk karakter på ølet. Summen av disse to gir ølet en slags "grunnkarakter". Når den er klar har jeg en slags ide om hvor mye syre jeg trenger for å få pH'en ned dit jeg vil (for lyse øl), eller om jeg eventuelt må tilsette noe natron for å få pH'en opp (mørke øl).

Og så brygger jeg:).
 
Sist redigert:
Hmmm, nå blir jeg enda mer forvirret her.. Nå sjekka jeg anbefalingene fra bryggekalkulator.no opp imot anbefalingene fra appen til Grainfather for en 40 liters batch med IPA..
De er jo mildt sagt forskjellige, noen som har peiling på hva som er "mest riktig" her...?
Bryggekalkulator.PNGScreenshot_2022-08-18-12-48-43-92_8519c4dc2a8264ed2136a0ecd2840ad5.jpg
Ser jo at "Epsom Salt" MgSO4..... ikke står på lista eigang hos bryggekalkulator..

Ble jo ikke akkurat klokere av dette....
 

Vedlegg

  • Screenshot_2022-08-18-12-36-32-19_8519c4dc2a8264ed2136a0ecd2840ad5.jpg
    Screenshot_2022-08-18-12-36-32-19_8519c4dc2a8264ed2136a0ecd2840ad5.jpg
    292,3 KB · Sett: 5
Hmmm, nå blir jeg enda mer forvirret her.. Nå sjekka jeg anbefalingene fra bryggekalkulator.no opp imot anbefalingene fra appen til Grainfather for en 40 liters batch med IPA..
De er jo mildt sagt forskjellige, noen som har peiling på hva som er "mest riktig" her...?
Vis vedlegget 58165Vis vedlegget 58167
Ser jo at "Epsom Salt" MgSO4..... ikke står på lista eigang hos bryggekalkulator..

Ble jo ikke akkurat klokere av dette....
Jeg ville sagt ingen av dem. Jeg skjønner ikke hvorfor Grainfather vil hive oppi en masse bordsalt, eller hva poenget skal være med natron, som Bryggekalkulatoren vil ha deg til å bruke.

Jeg veit ikke hvor mye du har lest om vannjustering, men du trenger litt grunnleggende kunnskap for å unngå at kalkulatoren blir sjefen i stedet for deg. Det finnes ingen fasit som kan fortelle deg hva som er "riktig". Du må vite hvordan du vil at ølet ditt skal bli, og så må du vite hva de ulike saltene - og mengden av dem - gjør med smaken. Og så kan du bestemme hva du skal bruke og hvor mye du skal bruke.

Ulike øltyper har ulike "profiler" når det gjelder hvor mye de skal ha av de ulike mineralene i bryggevannet, men det er ikke alltid noen stor enighet om hvordan den skal se ut. Det finnes i alle fall et brukbart stort spillerom, og så får du etter hvert finne ut hva du synes funker best for deg:). Men til å begynne med må du jo basere deg på hva du kan finne av info om emnet. Martin Brungard har laget et fargekodet sett av profiler som han bruker i sin kalkulator, "Brunwater". Jeg trur det er noe av det bedre.

I en IPA vil du ha en god del sulfat - la oss si 200-300 ppm - for å framheve humla, men du bør alltid også ha med i alle fall 50 ppm klorid. Så legg inn det i kalkulatoren, og la den så fortelle deg hvor mye syre du trenger for å nå en pH på 5,2-5,3 i mesken. (Sulfatet får du fra kalsiumsulfat, og kloridet fra kalsiumklorid. Det finnes andre muligheter, men da begynner vi å gjøre det hele mer komplisert - hvilket det egentlig er liten grunn til.)

Ingen av kalkulatorene forutsetter at du skal bruke syre. Men å regulere pH med bare salter i lyse øl er en fryktelig dårlig ide. Det eneste fornuftige er å først bestemme deg for hva du trenger av salter for å få den smaken du ønsker. Saltene vil ha en viss effekt på pH'en, og så bruker du syre i tillegg for å treffe riktig pH hvis det trengs - hvilket du kan regne med at det gjør.

Jeg har prøvd å lage en enkel innføring - men den kunne kanskje vært enda enklere. Korsom er; her er den: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering-pa-enkelt-vis-for-folk-med-blott-vann.44640/
 
Sist redigert:
Jeg sjekka med samme oppskriften i Brewfather, og da fikk jeg omtrent samme verdiene på tilsetninger som i appen til grainfather.
Så da kan det ikke være helt på bærtur likevel..
Må bemerke at salttilsetningen som stor oppgitt i gf har forsvunnet. Så det bare bare en bug...
 
pH har e sett endrer seg når på året etter testa e har tatt selv da e bor i en komunne som oppgir pH og at vannet er trykt å drikke etter svar e fik på mail
 
Tilbake
Topp