Usmak i øl

Jeg liker disse kranene, er 3/8 så 10mm ID passer på.


Brewtools har ball lock som passer med 10mm ID så da trenger du ikke overgang.


Ølet tappes ved tyngdekraft. Bare ha bøtta høyere enn toppen på fatet så fikser Newton resten.
Takk for svar men skal jeg koble ball locken på uttapping eller der hvor co2 kobles til og hvordan ser jeg da om det er fullt?
 
Takk for svar men skal jeg koble ball locken på uttapping eller der hvor co2 kobles til og hvordan ser jeg da om det er fullt?
Ballock på ut på fatet ja, så fyller du gjennom stigerøret til bunnen av fatet. Eventuelt bruk maltvekta di om du har. Har du litermerking på bøtta så ser du når du har kapasiteten til fatet. Du kan enten åpne sikkerhetsventilen for å slippe ut CO2 når du fyller, eller best ha en CO2 bal lock med slange ned i gjæringsbøtta gjennom gjærlås pakningen. Det er hva som heter lukket tapping til fat.
 
Men dette passer vel ikke så bra hvis en får en skikkelig blow-off? Da blir det ekstra fat vasking ;)
Nei, det passer dårlig med blowoff. Jeg har grublet litt på å sette inn en tom brusflaske som "sandfang" for å ta imot eventuel blow-off, men det gjenstår noe detaljer før jeg kan søke patent.
 
Les en gang til. Var en post her på forumet noen som hadde målt O2 i headspace etter gjæring og fant 6% O2. Skal søke og se om jeg finner posten.

Edit her var den ja


Interessant artikkel. Jeg skal lese den litt grundigere i kveld etter at jeg har utført mine sjåførplikter ovenfor min datter.

MEN, artikkelen snakker om 6-7% O2, ikke CO2. Det indikerer at ca 2/3 av luften er byttet ut med CO2. Jeg vil tro det blir mer CO2 når så mye CO2 blir produsert. Han lettet på lokket i en gjæringsbøtte for å måle. Det skiftet ut ganske mye av gassen i en svusj.
 
Interessant artikkel. Jeg skal lese den litt grundigere i kveld etter at jeg har utført mine sjåførplikter ovenfor min datter.

MEN, artikkelen snakker om 6-7% O2, ikke CO2. Det indikerer at ca 2/3 av luften er byttet ut med CO2. Jeg vil tro det blir mer CO2 når så mye CO2 blir produsert. Han lettet på lokket i en gjæringsbøtte for å måle. Det skiftet ut ganske mye av gassen i en svusj.
Hm, må si jeg er veldig skeptisk til at det skulle kunne gjemme seg 6 % oksygen i headspace i et miljø der det strømmer hundrevis av liter CO2 forbi. Har prøvd å google meg fram til noen andre kilder på dette – og det er tilsynelatende ingen. Mantraet overalt er at headspace under gjæring inneholder nær 100 % CO2. Generelt skeptisk til enkeltstående resultater som dette – og her tror jeg det må være en målefeil. Evt. at målingen ble gjort i et kar som var åpnet.
 
Hm, må si jeg er veldig skeptisk til at det skulle kunne gjemme seg 6 % oksygen i headspace i et miljø der det strømmer hundrevis av liter CO2 forbi. Har prøvd å google meg fram til noen andre kilder på dette – og det er tilsynelatende ingen. Mantraet overalt er at headspace under gjæring inneholder nær 100 % CO2. Generelt skeptisk til enkeltstående resultater som dette – og her tror jeg det må være en målefeil. Evt. at målingen ble gjort i et kar som var åpnet.
Og hvis man åpner bøtta, eller tapper til et fat som ikke er purga tomt for luft, vil man få omtrent målingen som på bloggen?
 
Og hvis man åpner bøtta, eller tapper til et fat som ikke er purga tomt for luft, vil man få omtrent målingen som på bloggen?
Vil vel variere med hvor rask man er til å måle? :p Gasser blander seg fort.

Tror uansett den korrekte mengden er veldig mye nærmere 5 deler per milliard – som utregningen viser – enn 60 millioner per milliard (6 %)
 
Sist redigert:
Vil vel variere med hvor rask man er til å måle? :p Gasser blander seg fort.

Tror uansett den korrekte mengden er veldig mye nærmere 5 deler per milliard – som utregningen viser – enn 60 millioner per milliard (6 %)
Så lenge man gjør som vi tenker med å fylle via svart ball lock.
Jeg har tilpasset meg målingene fra bloggen og aldri hatt oksidert øl på uker eller måneder. Kanskje har det ledet til en lett paranoid tilnærming. Godt mulig at med en tett FV kan et fat blåses tomt for luft fra gjæringen uten noe mer forringelse for ølet enn om man hadde blåst ut starsanblandingen med ren CO2.

Uansett - en digrasjon. Så lenge fatet tømmes for luft vil man unngå oksidering.
 
Så lenge man gjør som vi tenker med å fylle via svart ball lock.
Jeg har tilpasset meg målingene fra bloggen og aldri hatt oksidert øl på uker eller måneder. Kanskje har det ledet til en lett paranoid tilnærming. Godt mulig at med en tett FV kan et fat blåses tomt for luft fra gjæringen uten noe mer forringelse for ølet enn om man hadde blåst ut starsanblandingen med ren CO2.

Uansett - en digrasjon. Så lenge fatet tømmes for luft vil man unngå oksidering.
Har alltid skjøvet ut Starsan med CO2 fra flaske, og det fungerer fint. Men noen av fatene har en konisk bunn som gjør dem vriene å tømme for væske. Derfor er denne metoden veldig interessant, og noe som må testes snart.
 
Har alltid skjøvet ut Starsan med CO2 fra flaske, og det fungerer fint. Men noen av fatene har en konisk bunn som gjør dem vriene å tømme for væske. Derfor er denne metoden veldig interessant, og noe som må testes snart.
Vi har brukt rest trykk fra tomme fat til å purge ut starsan fra de som må vaskes. Funker fint når man har mange fat. Ellers er det CO2 fra flaske.
 
Jeg sliter en del med usmak i IPA. Får det nesten hver gang. Sist brygga jeg en mørk dobbel ipa fra ølbrygging. Var nøye med rengjøring og tok den rett fra gjæringskar til fat og tappa litt på flasker. Begge fikk samme usmak. Det er samme usmaken jeg får hver gang. Det er vanskelig å beskrive men blir litt søt aktig og udrikkelig og endrer ofte til mørk farge. Det som var merkelig denne gang var at når den hadde stått 1 uke på fat så smakte den godt men hadde for lite kullsyre. Så da satt jeg på mer trykk til neste dag men da var den helt forandra og smakte ikke godt. Mistenker diacetyl eller oksidering
Hei,

Jeg er helt fersk, og skal ikke mene noe om årsaken - det de andre skriver er nok helt sikkert riktig. Men jeg leste dette, og tenkte med en gang at dette er jo nesten en 100 % beskrivelse av problemet jeg beskrev (og fikk løst) i tråden under, og da særlig delen om at usmaken forsvinner etter en uke:


Som sagt - jeg har ikke peiling, så det de andre skriver er nok riktig, men dette var så likt at jeg nesten tenkte jeg måtte nevne det.
 
Tilbake
Topp