Nei, det er jeg ikke sikker på

. Jeg tilsetter jo ikke humla på 80 grader, heller, men på slutten av koketida. Kanskje jeg skulle koke et minutt eller to til. Jeg tenker det er en balansegang der. De flyktige oljene fordamper fort, men de løses ganske fort, også. Oppholdet på 80 grader tenker jeg på mer som ei forlenging av den ekstraksjonen som hovedsakelig skjer i løpet av den korte koketida enn som et eget steg. Som sagt; jeg tilsetter ikke humla der. Men dette er reine teoretiske amatørkonstruksjoner, og jeg er ikke - i skrivende stund - helt sikker på hva jeg gjør i dag

. Kanskje jeg dropper de 5 minuttene på 80 grader, og forlenger koketida på den seine tilsetninga litt.
Scott Janish viser i The New IPA (s.39/40) til en undersøkelse som viste at tilsetting av ei edelhumle (Saaz) bare i hopstand først og fremst ga "grassy/green resinous aroma". Tilsatte man bare seint i kok (10 min), fikk man "a woody character", mens bare ei tidlig tilsetning "scored high for the spicy/herbal noble-like hop aroma". Best resultat (test panel) ga en kombinasjon av tidlig og sein humling, men dessverre sier ikke Janish noe om "late" her inkluderer både 10 min og hopstand. Jeg trur det må bety alle tre. Han konkluderer i alle fall med at "It might be worth experimenting with multiple hop timings, even with noble hops, if a more complex hop character is desired, ... ."
Egne erfaringer sier meg egentlig så langt ikke så veldig mye. Men jeg satt og hygga meg i sola i går med en pils jeg humla med dette skjemaet: 40 gr Premiant @ 60 og 50 gr Saaz @ 5. Og da syntes jeg at det faktisk kom en ganske hyggelig humlearoma opp av glasset. Så kanskje 5 minutters koking og ingen wp er verdt å kjøre i dag, også? Men jeg satser på ei ganske massiv tisetning på 30 som hovedvirkemiddel.